روز فر

39 سال گذشته و امروز مردم ايران جدي‌تر از هر سال ديگري روز 13 آبان، سالروز تسخير سفارت امريكا به خيابان‌ها آمدند و به سياست‌هاي مداخله‌جويانه و ضد انساني امريكايي‌ها اعتراض كردند. مردم ايران اين‌بار نه در مدرسه، نه در محل كارشان و نه در خانه‌هاي‌شان كه در خيابان‌هاي شهرهاي‌شان روزشان را شروع كردند. آنها به خيابان آمدند تا تاكيد كنند كه «امريكا اين بار هم سيلي محكم ديگري از ملت ايران خواهد خورد». مرد و زن و پير و جوان دوشادوش هم شعارهاي مرگ بر امريكا، مرگ بر اسراييل و مرگ بر آل‌سعود و هيهات من الذله، حسين حسين شعار ما است، شهادت افتخار ما است و ... سر دادند. سيزدهم آبان امسال، علاوه بر دانشجويان ايراني، تعدادي از دانشجويان خارجي كه در دانشگاه‌هاي ايران مشغول به تحصيل هستند، هم حضور داشتند و پا به پاي ايراني‌ها به سياست‌هاي امريكا و به خصوص ترامپ اعتراض كردند. در مراسم امروز، مردم ايران براي نشان دادن قدرت‌شان به دولت امريكا، بنري با طراحي دلار روي زمين انداختند و از روي آن رد شدند تا نشان دهند كه هرچند سياست‌هاي امريكا ممكن است عرصه اقتصادي را بر مردم تنگ كند اما آنها در اين جنگ اقتصادي كنار هم مي‌ايستند و از اين بحران هم مانند ديگر بحران‌هاي سال‌هاي گذشته كه امريكا و متحدانش قصد داشتند به وسيله آنها ايرانيان را زمين بزنند، عبور خواهند كرد. مردم تمام خلاقيت‌شان را به كار گرفته بودند تا اين‌بار هم با وجود تمام فشارها و اعمال تحريم‌ها به امريكا بگويند كه با وجود اينكه تحريم‌ها فشار اقتصادي به مردم وارد مي‌كند اما قرار نيست اقتصاد ايران را فلج كند و قرار است مردم و مسوولان كنار هم بايستند و نگذارند انتظاري كه امريكا از تاثير تحريم‌ها دارد، برآورده شود. مردم ايران و مسوولان كنار هم مي‌ايستند تا استقلال و قدرت ايران را حفظ كنند و فرموده رهبرمعظم انقلاب كه چهل سال پيش گفته بودند «امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند» را عملي كنند. مسوولان كشوري و لشكري امروز در شهرهاي مختلف ايران همپاي مردم در راهپيمايي سيزده آبان شركت كردند و فصل مشترك گفته‌هاي تمام مسوولان تكرار همان حرف مقام معظم رهبري بود كه گفته بودند: «امريكا رو به افول است». امريكا رو به افول است و ديگر حتي رفقاي ديروزش هم آن رابطه سابق را با او ندارند. در ماه‌هاي اخير صلح‌طلبي ايران براي جهانيان آشكار شده است و امريكا در اين روزها دست و پاهاي آخرش براي زهرپاشي‌ به ايران را مي‌زند. بيش از ۶۰۰ عكاس ايراني و ۱۲۰ عكاس خارجي مراسم ديروز تهران را پوشش دادند و در كل كشور بيش از چهار هزار عكاس و خبرنگار در مراسم راهپيمايي ۱۳ آبان حضور داشتند. در ادامه سخنان برخي مسوولان كشوري و لشكري در حاشيه راهپيمايي 13 آبان آمده است:
 
مردم تحريم‌ها را به فرصت تبديل خواهند كرد
غلامحسين محسني اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه گفت: «دشمن قصد دارد با عمليات رواني روحيه مردم را تضعيف كند؛ ولي كورخوانده است. مردم ما با هوشياري و بيداري ترفند‌هاي مختلف دشمن و اين عمليات رواني او را با حضور خود و با بصيرت خودشان مثل گذشته‌ها رسوا خواهند كرد و از اين موقعيت فرصتي مي‌سازند و جدي‌تر با قدرت شيطاني امريكا مبارزه خواهند كرد كه شما اين را از شعار‌هاي امروز و حضور گسترده مردم درك مي‌كنيد.» محسني اژه‌اي ادامه داد: «اين تحريم‌ها كه امريكا حرفش را مي‌زند، چيز جديدي نيست؛ البته ممكن است مشكلاتي را به وجود بياورد؛ اما اين مشكلات را مردم تبديل به فرصت خواهند كرد و ان‌شاءالله مردم با حضور خود اين توطئه را از بين خواهند برد. ان‌شاءالله اقدامات ترامپ هم مثل دولتمردان گذشته امريكا با شكست مواجه مي‌شود و مردم عزيز ما با بصيرت و استقامت خود اين تحريم‌ها را به فرصت تبديل خواهند كرد.» به گفته او، تحريم‌هاي جديد سبب خواهد شد كه استقلال كامل ما در زمينه‌هايي كه تا امروز قدري وابستگي داشتيم نيز حاصل شود.


 
خواب امريكا براي نديدن ۴۰ سالگي انقلاب
آيت‌الله آملي لاريجاني، رييس قوه قضاييه گفت: «پيام اين راهپيمايي براي استكبار جهاني كه سركرده آن امريكاست، اين است كه مردم بصير و هوشيار ما در صحنه حاضر هستند و استقلال و عزت خود را حفظ خواهند كرد و تسليم زورگويي‌هاي امريكا و اذنابش نخواهند شد.» او با تاكيد بر اينكه با چنين ملت بصيري هيچگاه با زبان قدرت نبايد صحبت كرد، ادامه داد: «اين مردم آزموده هستند و در طول چهل سال انقلاب در برابر همه فشار‌ها و تحريم‌ها ايستادگي كرده‌اند. امريكايي‌ها گفته‌اند كه جمهوري اسلامي چهل سالگي انقلاب را نخواهد ديد؛ ولي اين خواب هيچگاه تعبير نخواهد شد و اين ملت، استوارتر، سرافرازتر و قدرتمندتر به مسير خودش ادامه مي‌دهد.» به گفته او، آن كساني كه رو به افول هستند، امريكا و قدرت‌هاي شيطاني منطقه‌اند و همين حالا نيز نشانه‌هاي آغاز اين افول، روشن است.
 
تحريم زمينه‌ و بستري براي رشد و پيشرفت ما ست
حجت‌الاسلام منتظري، دادستان كل كشور گفت: «امروز امريكا به عنوان شيطان بزرگ، دشمن اسلام و مسلمين است و ما هم بايد دشمني خود را با آنها ابراز كنيم.» دادستان كل كشور با بيان اينكه تحريم‌هاي امريكا عليه ايران، اتفاق جديدي نيست و ۴۰ سال است كه آنها ما را تحريم كردند، ادامه داد: «تحريم زمينه‌ و بستري است براي رشد و پيشرفت ما؛ البته تحريم‌ها فشارهايي را بر مردم تحميل مي‌كند ولي قطعا اين تحريم‌ها و فشارها موجب پيشرفت و ترقي خواهند شد. ما بايد از اين تحريم‌ها استقبال كنيم چرا كه زمينه‌اي است كه مردم و خصوصا جوانان ما به اين فكر و انديشه بيفتند كه روي پاي خودشان بايستند و ارتباط خود را با دشمن كمتر كنند.»
 
ترامپ نمي‌تواند ايران را از پا درآورد
علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: « امريكا بايد مطمئن باشد كه ملت ايران امروز نيز نشان خواهد كه آقاي ترامپ كوچك‌تر از آن است كه بتواند ايران را از پا دربياورد همان‌طور كه ملت ايران صدام را تا نابودي تعقيب كرد و همان‌طور كه ملت ايران تروريست‌هاي مزدور امريكايي داعش را تا نابودي تعقيب كرد، بر جانيان كاخ سفيد خسران و پشتيباني مستولي خواهند كرد.» لاريجاني ادامه داد: «امروز ملت‌ها از سلطه‌طلبي و اخاذي امريكايي‌ها به ستوه آمده‌اند و به دنبال خلاصي از اين دولت شر هستند. دولت نااهل و غيرمعقول فعلي امريكا اسباب تمسخر سياستمداران دنيا شده است حتي متحدان ديروز امريكا دنبال راهكارهاي بديل هستند. در اين ميان طرح‌هاي ماليخوليايي ايالات متحده تحت عناوين معامله بزرگ قرن يا ائتلاف راهبردي بيش از آنكه زمينه تحقق داشته باشد، بستري براي اخاذي از برخي كشورهاي تحقير شده است كه آنان را با بدترين عبارات موهن نيز همراه مي‌كند.» رييس مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: «ملت نستوه ايران با تجربه گذشته راه خود را به خوبي مي‌شناسد و با استقامت شكوهمند در اين معركه شيادانه امريكا، صحنه را براي مزدوران اين كشور پر هزينه خواهد كرد و با تلاش مجاهدانه به بالا بردن بهره‌وري توانمندي اقتصادي و فناورانه كشور اهتمام خواهد كرد. ضمنا ملت ايران رفتارهاي برخي كشورها در منطقه را كه محرك ماجراجويي امريكا و زمينه‌ساز بسط شيطنت‌هاي رژيم صهيونيستي شده‌اند را فراموش نمي‌كنند.» او ادامه داد: «ملت ايران با رهبري‌هاي داهيانه آيت‌الله خامنه‌اي با همبستگي هر چه بيشتر راه حفظ عزت و استقلال را پي خواهد گرفت و در اين شرايط رعايت وحدت صفوف و همگرايي قواي مختلف و جريان‌هاي سياسي بيش از هر زمان ضرورت دارد و اميدوارم در اين شرايط حساس عقلاي جريان‌هاي سياسي راهبري درستي داشته باشند.»
 
رييس‌جمهور امريكا بيش از 2 هزار دروغ گفت
حجت‌الاسلام و المسلمين سيداحمد خاتمي، نماينده مردم كرمان در مجلس خبرگان رهبري گفت: «امروز امريكا 40 برابر از گذشته ضعيف‌تر شده به طوري كه در عرصه سياسي و نرم‌افزاري و در سخت افزاري دارد قدرت خود را از دست مي‌دهد و سربازان امريكا فراوان خودكشي مي‌كنند و در عرصه اقتصادي 800 ميليارد دلار كسري بودجه دارند. اين كشور در حال فروپاشي است آنچنان كه ابرقدرت شرق فروپاشيد و دير يا زود دنيا خواهد ديد اين قدرت پوشالي نيز ساقط خواهد شد.» خاتمي با اشاره به روي كار بودن دروغگوترين رييس‌جمهور دنيا در امريكا ادامه داد: «از روزي كه سر كار آمده، بيش از 2 هزار دروغ گفته و به ملت خود و ساير ملت‌ها دروغ مي‌گويد.» او در ادامه با بيان اينكه «پيروز اين ميدان ايران اسلامي و شما مردم هستيد»، اظهار كرد: «اين ديوانه گفت «تحريم بي‌نظير را عليه ايران اعمال مي‌كنيم». مرحله اول گذشت گفت« مرحله دوم از 13 آبان است». اين دروغگو گفته بود تا 13 آبان صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رسانيم. ديديد كه مجبور به عقب‌نشيني شديد و نمي‌توانيد غلطي در رابطه با ايران انجام بدهيد و اكنون هم مي‌گوييم امريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند.» امام جمعه موقت تهران ادامه داد: «شرايط امريكا بسيار شكننده است و چقدر نادان هستند كساني كه در اين شرايط نسخه تسليم و سازش با امريكا را مي‌پيچند كه اين تحليل، تحليل خائنانه‌اي است و مقام معظم رهبري و ملت بزرگ ايران در برابر اين تحليل خائنانه خواهند ايستاد. نه تسليم و نه مذاكره‌اي هست و مقام معظم رهبري مانند حضرت امام فرمودند به هيچ كس و در هيچ سطحي اجازه مذاكره نخواهيم داد.»
 
ما را از تهديد نظامي نترسانيد
سرلشكر محمدعلي جعفري، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: «۱۳ آبان روز فروريختن هيمنه سلطه امريكايي و استكبار جهاني در ايران و سراسر دنيا است؛ در اين روز تمام مبارزه ملت ايران با اسكتبار جهاني و در راس آن امريكاي جهان‌خوار و غارتگر است. ۱۳آبان روزي است كه هيمنه پوشالي امريكايي‌ها در ايران شكسته و كشور از لوس وجود آنها پاكسازي شد. سرلشكر جعفري ادامه داد: «تاريخ ۴۰ ساله امريكا، تاريخ شكست‌ها در مقابل ايران است. متحدين امريكا و خود آنها كه انواع نبردها را چه فرهنگي و چه سياسي و چه انواع ديگر را آزموده‌اند امروز به جنگ گسترده تبليغاتي و جنگ اقتصادي دل‌بسته‌اند. بررسي حملات متعدد امريكا و قدرت مردمي بر نظام بيانگر آن است كه برنامه‌ريزي‌هاي امريكا براي مقابله با ايران از طريق تحريم به ياري خدا و ادامه مقاومت آگاهانه مردم و مسوولان شكست خواهد خورد.» جعفري در پايان گفت: «غلبه بر جنگ اقتصادي هم نزديك خواهد بود، اما جمله پاياني ما به رييس‌جمهور عجيب و غريب امريكا اين است كه هرگز مردم ايران را تهديد نكن؛ چرا كه هنوز ناله‌هاي نظاميان شما در طبس و ملوان‌هاي شما در خليج فارس شنيده مي‌شود و شما مي‌دانيد كه روزانه چه مقدار از كهنه سربازان شما در امريكا از افسردگي دست به خودكشي مي‌زنند. ما را تهديد نظامي نكنيد و از تهديد نظامي نترسانيد.»
 
جنگ با امريكا صلح‌طلبانه‌ترين كار است
سردار محمدرضا نقدي، معاون فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: « اگر اين رژيم امريكا از بين نرود دنيا روي آرامش را نمي‌بيند؛ كي مي‌توانيم به صلح برسيم تا كانون اصلي جنگ‌افروزي امريكا از بين نرود. پس شعار مرگ بر امريكا صلح‌طلبانه‌ترين شعاري است كه در دنيا وجود دارد. مبارزه با امريكا و جنگ با امريكا صلح‌طلبانه‌ترين اقدامي است كه ملت‌ها مي‌توانند انجام دهند چون بايد مركز اصلي شرارت از بين برود وگرنه هر روز بايد شاهد يك جنگ و درگيري و ديكتاتوري باشيم همان‌طور كه در رژيم گذشته هم همين‌طور بود.» نقدي ادامه داد: «امروز در 40‌سالگي انقلاب اين نظريه مهر باطل خورده چون آثار مبارزه با امريكا را داريم مي‌بينيم؛ ملت ايران در اين 40 سال مبارزه، امريكا را از اريكه قدرت به زير كشيده است روزي كه انقلاب اسلامي پيروز شد در جهان دو قدرت وجود داشت كه هر كدام هر كاري را در منطقه خود مي‌خواست انجام مي‌داد اما امروز ابرقدرتي در جهان وجود ندارد؛ امريكايي كه خود را رهبر جهان مي‌دانست امروز تمام خواسته‌هايش برعكس مي‌شود؛ اين كار جمهوري اسلامي است كه قلاده به گردن امريكا انداخته و به زير كشيده است.» معاون فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تصريح كرد: «اين رژيم ذاتش مبارزه با بشر است رژيم امريكا ذاتا مخالف بشر است و به دروغ مي‌گويد كه فقط با دولت ايران مشكل دارد و مردم ايران را دوست دارد. بايد گفت كه اتفاقا امريكا با حكومت‌ها بر عليه ملت‌ها مي‌سازد. آنها كه دم از دوستي و آزادي مي‌زنند و همزمان از مذاكره و سازش با امريكا حرف مي‌زنند بزرگ‌ترين دروغگوها هستند چون هر دولتي با امريكا دوست شود اولين كسي كه قرباني مي‌شود ملت آن كشور است.» نقدي ادامه داد: «دم زدن از آزادي و رابطه با امريكا يك تضاد و دروغ و ريا و فريب بيش نيست. ما دو راه داريم يكي اينكه امريكا ما را غارت كند و ما دم نزنيم و يك رژيم مردم را شكنجه كند. يك راه هم هست كه مبارزه كنيم؛ در مبارزه عزت و دين‌مان حفظ مي‌شود و از لحاظ مادي هم هيچ ضرري نمي‌كنيم چون اين را تجربه 40‌ساله نشان داده است.» نقدي در پايان عنوان كرد: «ما در حال برداشتن آخرين قدم‌ها هستيم اما امريكا در سراشيبي شديد و تند سقوط قرار دارد و نشانه آن هم همين است كه روساي جمهور كشورهاي جهان در سازمان ملل به ريش ترامپ خنديدند؛ نبايد به نواهاي سازشكارانه دروغيني كه دم از دلسوزي ملت ايران مي‌زنند گوش دهيم؛ دلسوز ملت ايران امام بود كه گفت مرگ بر امريكا.»
 
توطئه‌جديد امريكا سرنوشتي جز شكست ندارد
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمود علوي، وزير اطلاعات در پيامي به مناسبت 13 آبان، اعلام كرد كه توطئه‌جديد امريكا هم همانند توطئه‌هاي قبلي سرنوشتي جز شكست در پي نخواهد داشت. در بخش‌هايي از اين پيام آمده است: «امسال در شرايطي اين روز تاريخي را گرامي مي‌داريم كه امريكاي سلطه‌گر با تمام توان شيطاني و با بهره‌مندي از اعوان و انصار بي هويت و مزدور منطقه‌اي خود، اين روز تاريخي را به عنوان آغاز تحميل دور جديد تحريم‌هاي غيرانساني و غيرحقوقي قرار داده و با گستاخي و بي‌شرمي هرچه تمام‌تر كمر همت بر شكست اين نظام الهي و‌كينه‌توزي با مردم هميشه در صحنه بسته است . نظامي كه به مدت چهار‌دهه با اتكا بر خداوند قادر متعال، رهبري دورانديش و حمايت بي دريغ ملت قهرمان ايران اسلامي، مقابل گردن‌كشي‌ها و زياده خواهي‌ها، همچون كوهي سترگ، محكم و مقاوم ايستاده و يقينا اين دسيسه هم همچون توطئه‌هاي قبل سرنوشتي جز شكست، رسوايي و سرافكندگي براي دشمنان كينه‌توز در پي نخواهد داشت.»