سهم مشهد فقط دود و ترافیک

چند روز پیش بود که مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد از اعمال قانون برای بیش از 21 هزار خودرو به عنوان خودروهای آلاینده و دودزا در مشهد خبر داد؛ 21 هزار خودرویی که تردد آن ها در شهر در افزایش آلاینده ها و تشدید آلودگی هوای مشهد تاثیر جدی گذاشت اما درآمدی که از جریمه این خودروها عاید شد، در جیب شهر نرفت! حال این حجم از اعمال قانون برای خودروهای آلاینده و دودزا در مشهد، این سوال را بیش از پیش مطرح می کند که چه میزان از درآمد عایدی از جریمه این خودروها به عنوان سهم شهرداری مشهد از جرایم رانندگی به شهر اختصاص می یابد تا برای اقدامات مقابله با آلودگی هوا هزینه شود؟ پاسخ مدیران و متولیان شهرداری مشهد به این سوال ما «صفر» است!
2 میلیارد تومان جریمه طی 6 ماه اول امسال
برای بررسی میزان جریمه های خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی در مشهد طی شش ماه اول امسال با رئیس پلیس راهور استان گفت و گو می کنیم. سرهنگ محمدباقر سلیمی در این باره به «خراسان رضوی» می گوید: در شش ماه نخست سال 96، 29 هزار و 557 جریمه معاینه فنی در استان صورت گرفت و برای رانندگان این تعداد خودرو اعمال قانون شد که این آمار در مدت مشابه امسال با افزایش 69 درصدی به 49 هزار و 952 مورد رسیده است. وی می افزاید: از این میزان، 80 درصد مربوط به مشهد و 20 درصد مربوط به دیگر شهرستان های استان بوده است. رئیس پلیس راهور استان این را هم می گوید که جریمۀ نداشتن معاینه فنی برای هر خودرو در مشهد 50 هزار تومان و در شهرستان ها 30 هزار تومان است.
حال با جمع و تفریقی ساده می توان متوجه شد که در شش ماه اول امسال، حدود دو میلیارد تومان درآمد حاصل از جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی و دارای نقص فنی در مشهد عاید شده است.


دریافتی؛ صفر!
حال، این سوال را که چه میزان از این مبلغ و درآمد به عنوان سهم قانونی مشهد از جرایم رانندگی به شهرداری مشهد اختصاص یافته است، از مدیرکل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد پیگیری می کنیم. محمود برهانی با تاکید بر این که امسال مبلغی تحت عنوان جرایم رانندگی یا آلایندگی خودروها به حساب شهرداری واریز نشده است، به «خراسان رضوی» می گوید: در سال های گذشته برای جریمه های خودروها دریافتی داشتیم اما از دو سال قبل این دریافتی به صفر رسیده است. وی می افزاید: هر سال سهمی از جریمه ها به ما پرداخت می شد؛ برای نمونه در سال93، شش میلیارد و 800 میلیون تومان، سال 94 سه میلیارد و 800 میلیون تومان و در سال 95 یک میلیارد و 300 میلیون به حساب شهرداری مشهد واریز شد اما از سال 96 این مبلغ قطع شده و رقمی واریز نشده است.
مدیر کل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که چه پیگیری و مطالبه ای از سوی شهرداری برای دریافت این سهم قانونی انجام شده است؟ می گوید: متولی اصلی این موضوع، راهنمایی و رانندگی است و ما مکاتباتی با راهنمایی و رانندگی و سازمان برنامه و بودجه داشته ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.
جزئیات اعمال قانون برای  21 هزار خودروی دودزا و آلاینده
در ادامه با مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد گفت و گو می کنیم. محمد پذیرا، با اشاره به این که تا کنون با 21 هزار و 500 مورد تخلفات زیست محیطی از سوی خودروهایی که در شهر تردد می کنند، برخورد کرده ایم، می گوید: از این میزان، 70 درصد مربوط به آلودگی هوا، 8 درصد مربوط به آلودگی پسماند، 8 درصد آلودگی صوتی و نوری است که در این زمینه بحث پیشگیرانه را مدنظر قرار داده ایم و در واقع هدف ما بحث پیشگیرانه بودن موضوعات است. وی درباره جزئیات روند اعمال قانون برای این خودروها اظهار می کند: در مرحله اول به راننده اعلام می شود که خودروی وی نیاز به تنظیم دارد یا برای مثال معاینه فنی ندارد که فرد مراجعه می کند و جریمه هم نمی شود، اما در مواردی که حاد باشد، برای مثال از خودرو دود مرئی خارج شود، تذکر داده می شود و فرد را ملزم به رفع نقص خودرویش می کنیم و اگر برای رفع آن اقدام نکرد، اعمال قانون و جریمه انجام می گیرد. مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد تصریح می کند: جریمه کردن تنها باعث می شود فرد جریمه اش را پرداخت کند، نقص فنی خودروی خود را پیگیری نمی کند و با همان خودرو در شهر تردد می کند، اما زمانی که اخطار می دهیم، رفع نقص انجام می گیرد و زمانی که به راننده اخطار دو هفته ای داده می شود، حتما برای رفع نقص خودروی خود اقدام خواهد کرد، چرا که با همین روند، 93 درصد مواردی که پیگیری شده، منجر به رفع نقص خودرو شده است. پذیرا تاکید می کند: ما به چشم اخذ درآمد به این موضوع نگاه نمی کنیم، هدف این است که یک سری مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، رفع شود و خودروهای دودزا اقدام به رفع نقص کنند.
در شهرداری عزم جدی برای وصول مطالبات وجود ندارد
در ادامه با رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت و گو می کنیم. بتول گندمی درباره پیگیری ها برای وصول سهم شهرداری مشهد از جرایم رانندگی به «خراسان رضوی» می گوید: پاسخ به این سوال که چرا در بحث تخلفات راهنمایی و رانندگی درصد جرایمی که سهم مشهد است، به درستی توزیع نمی شود و چرا این تلاش برای دریافت جریمه ها صورت نمی گیرد را دستگاه های متولی مانند استانداری باید ارائه دهند. وی می افزاید: البته اعتقاد داریم در شهرداری هم عزم جدی برای وصول این مطالبات وجود نداشته، به دلیل این که وقت و انرژی زیادی را از مجموعه می گیرد و وصولش با درصد خیلی پایینی همراه است. ولی ما در شورای پنجم، دریافت سهم واقعی شهر مشهد از این عوارض را در دستور کار داریم.