ورود مجلس به ماجرای گرانی لبنیات

چالش خرید شیر خام از دامداران و افزایش قیمت لبنیات، طی ماه‌های اخیر مصرف‌کنندگان را متضرر کرده، به طوری که تاکنون برای ۹ شرکت متخلف لبنیاتی پرونده تشکیل شده است‌‌. در این میان البته اظهارنظرهایی برای خرید شیر خام با نرخ بالاتر توسط کارخانجات لبنیات مطرح شده و برخی دلیل این موضوع را کاهش تولید شیر عنوان می‌کنند‌‌. این در شرایطی است که رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران، این موضوع را هم برای فروشنده و هم برای خریدار تخلف می‌داند‌‌.
بر همین اساس در حالی که رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در واکنش به گرانی‌های قابل توجه انواع محصولات لبنی اعلام کرده است که قیمت خرید هر کیلو شیرخام از یک هزار و ۴۰۰ تومان ابتدای سال به دو هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است، فرهاد اکبری رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی گفت: خرید شیر براساس امضای تفاهمنامه دو هزار تومان است و خرید بالاتر از مبلغ تعیین شده تخلف است‌‌. وی ادامه داد: این مبلغ تعیین شده بر اساس تفاهمنامه‌ای که حدود 40 روز گذشته با حضور حسن رکنی مشاور وزیر جهاد کشاورزی، نماینده صنف دامداران و چند تن از دامداران بزرگ به امضا رسید، تعیین شده است‌‌. اکبری با اشاره به اینکه برخی افراد با مطرح کردن این مسائل به دنبال واردات شیر خشک با ارز 4200 تومانی هستند، افزود: پس از واردات نیز مجددا اقدام به صادرات این محصول خواهند کرد‌‌. وی در ادامه کاهش تولید شیر خام که مطرح شده است، را تکذیب کرد و افزود: میزان تولید این محصول کاهش نیافته و در حال حاضر روزانه شش هزار تن شیر تولید می‌شود‌‌.
قیمت لبنیات نباید خودسر افزایش پیدا کند
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در واکنش به افزایش قیمت لبنیات گفت: بر اساس اظهارنظر کارخانه‌ها، علت افزایش قیمت لبنیات، گرانی مواد اولیه بسته‌بندی‌ها و افزایش قیمت خرید شیر خام عنوان شده است اما همانطور که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، قیمت شیر خام هیچ تغییری نداشته است و بنابراین نباید قیمت لبنیات هم افزایش پیدا می‌کرد‌‌. نورمحمد تربتی‌نژاد معتقد است باید هرسال بر اساس تورم سالانه، تمام تولیدات کشاورزی اعم از زراعی و دامی میزان مشخصی افزایش قیمت داشته باشند‌‌. سخنگوی کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: با توجه به عدم افزایش قیمت شیر باید ستاد تنظیم بازار پاسخگو باشد که چرا قیمت فرآورده‌های لبنی افزایش پیدا کرده است‌‌. ما نیز در کمیسیون کشاورزی این موضوع را به‌صورت ویژه مطرح و بررسی خواهیم کرد‌‌.