شورای نگهبان: سبرخی ایرادات قابل اصلاح نیستند

بازگشت لایحه CFT به مجلس
گروه سیاسی- عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این شورا، لایحه الحاق ایران به ‏CFT‏ یکی از لوایح چهار گانه ‏FATF‏ را ‏رد کرده است. ‏ کدخدایی گفته این لایحه ۲۰ ایراد شرعی و قانون اساسی داشته و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم تایید کرده که ‏شورای نگهبان در رد این لایحه بندی را آورده که به معنای رد کامل لایحه مذکور محسوب می‌شود‌ چراکه در این بند گفته شده ‏بعضی از ایرادات، قابل اصلاح نیست. ‏
سه لایحه از این چهار لایحه مرتبط باFATF کنوانسیون پالرمو، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم بدون در‌دسر و چالش تصویب شد، اما عجیب است که نسبت به لایحه چهارم یعنی کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT این همه حساسیت نشان داده می‌شود؛ در حالی که همه اینها در یک راستا هستند. اما بالاخره لایحه الحاق ایران به ‏CFT، ۱۵ مهرماه در مجلس تصویب شد. سه روز بعد ۱۸ مهرماه نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان ‏شورای نگهبان هم اعلام ‎کرد در این تاریخ، این لایحه به شورای نگهبان واصل شده است. بر اساس قانون اساسی، شورای ‏نگهبان موظف است حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ وصول لایحه، نظر خود را درباره انطباق آن با موازین اسلام و قانون اساسی ‏اعلام کند. همچنین در مواردی که شورا مدت 10روز را برای رسیدگی کافی نداند، می‌تواند از مجلس حداکثر برای 10 روز دیگر ‏آن هم با ذکر دلیل، خواستار تمدید وقت شود. در غیر این صورت، مصوبه مذکور قابل اجراست‎. البته بر اساس آنچه گفته شد مهلت ۲۰ روزه شورای نگهبان برای رسیدگی به ‏CFT‏ روز ۸ آبان به پایان رسید و این شورا باید حداکثر ‏ روز ۹ آبان نتیجه بررسی خود را اعلام می‌کرد اما این موضوع همزمان با روز تاریخی 13 آبان اعلام شد. ‏ گاهی سیاستمداران کشورها موضعی می‌گیرند و آن را در برخی مناسبت‌ها اعلام می‌کنند تا پیامی بدهند اما باید دید با این رفتار منافع ملی تامین می‌شود یا نه!
طبق گفته نمایندگان، سران سه قوه نظرشان این بود که CFT تصویب شود. این را از رویه‌ای که لاریجانی در مجلس برای تصویب آن پیاده کرد می‌توان فهمید چرا که او هم موافق این لایحه بود. اما اینکه خلاف نظر سه قوه، شورای نگهبان این طور عمل می‌کند، نشان از عدم تفاهم میان مسوولان در خصوص مسائلی‌ است که با منافع ملی مطرح است. به هر حال دوباره نوبت مجلس است تا نظر نهایی‌اش را اعلام کند. اگر نمایندگان بر همین مصوبه اصرار کنند طبعا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود و اگر اینچنین نشود که طبعا منتفی می‌شود.


عباسعلی کدخدایی در این رابطه گفت: شورای نگهبان در لایحه CFT ایرادات قانون اساسی و خلاف شرع اعلام کرد. همچنین اعضای شورا مواردی از این لایحه را دارای ابهام می‌دانند. وی در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر ایرادات شورای نگهبان محتوایی است یا شکلی یادآور شد: بیشتر ایرادات محتوایی است. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات خود را به این شورا ارسال کرده است، اظهار داشت: بله، این هیات به صورت مستقل نظرات خود را به ما اعلام کرد که بیشتر ایرادات در مورد عدم انطباق با سیاست‌های کلی بود که ما این ایرادات را به مجلس ارجاع دادیم. کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان براساس بند 2، اصل 110 قانون اساسی این ایرادات را به مجلس ارجاع داد. سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه راهپیمایی 13 آبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دور جدید تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا چه میزان می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ تصریح کرد: در طول ۴۰ سال گذشته تحریم، حمله نظامی و حتی اغتشاشات داخلی را تجربه کردیم، طبعا خوی استکباری آمریکا اجازه نمی‌دهد کاری غیر از این انجام دهد اما اگر با وحدت و توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین توجه به اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، تحریم‌ها هیچ‌گونه تاثیری نخواهد داشت و از این مرحله نیز عبور می‌کنیم.
کدخدایی افزود: تحریم‌های آمریکا برخلاف تعهدات بین‌المللی و برخلاف موافقتنامه‌هایی است که پای آن را امضا‌ کرده‌اند که بر این اساس آبروی آمریکا از بین رفته است.
اما رد CFT واکنش بهارستان‌نشین‌ها را هم به همراه داشت. مجلسی‌ها معتقدند رد CFT موضع آمریکایی‌ها را تقویت می‌کند لذا بعید به نظر می‌رسد این موضوع به همین‌جا ختم و یا به طور کل منتفی شود .
CFT در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی نیز در جمع خبرنگاران، گفت: شورای نگهبان بیش از 20 مورد ایراد به لایحه CFT وارد دانسته است که باید در این کمیسیون بررسی شود. وی یادآور شد: علاوه بر ایرادهای مذکور در نهایت، شورای نگهبان بندی را آورده که از نظر ما به معنای رد لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم محسوب می‌شود. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در این بند گفته شده بعضی از ایرادات قابل اصلاح نیست و خلاف منافع ملی بوده و طبق آن لایحه مزبور خلاف شرع تشخیص داده شده است. فلاحت‌پیشه یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی نظر خود را در صحن مجلس اعلام خواهد کرد و در صورت تایید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.
علیرضا رحیمی هم در توئیتی نوشت: الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT را (با وجود شرایط 7‌گانه الحاقی مجلس) همچنان برای امنیت ملی ایران مفید می‌دانیم، منافع ملی کشور با تعامل دستگاه‌ها بهتر محقق می‌شود.
رد CFT موضع آمریکایی‌ها را تقویت می‌کند
محمد‌علی وکیلی نماینده تهران و عضو هیات رییسه مجلس در واکنش به رد CFT از سوی شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان مطابق قانون مجاز به اظهارنظر است و حتما دلایل و استدلال‌هایی در این خصوص داشته است. او با اشاره به ایرادات شورای نگهبان ازCFT، ادامه داد: یکی از ایرادات شورای نگهبان از این قانون ایراد شکلی است و این موضوع به معنای آن است که به لحاظ شکلی این قانون ایراد دارد. اما خلاف شرع و خلاف قانون‌ اساسی بودن آن که از ایرادات دیگر شورای نگهبان است، نشان از ایراد محتوایی به این قانون دارد. در مجلس بر اساس مصلحت کشور و اطلاعاتی که از وضعیت کشور داشتیم این قانون را تصویب کردیم و شورای نگهبان هم مطابق قانون مرجع تشخیص خلاف قانون و خلاف شرع بودن مصوبات مجلس است. CFT‌ بعد از رد از سوی شورای نگهبان به مجلس می‌آید و مجلس یا بر نظر خود اصرار می‌کند و این قانون به مجمع ارسال می‌شود و یا نظر شورای نگهبان را می‌پذیرد و این قانون را به مجمع ارسال نمی‌کند.
وکیلی احتمال ارسال CFT از سوی مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام را قوی دانست و گفت: به نظر بنده قانون CFT از سوی مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد. پیش از آنکه این قانون را تصویب کنیم به مخالفان اعلام کردیم که اگر مقام مسوولی مسوولیت عدم تصویب CFT را برای کشور بپذیرد، ما همراهی می‌کنیم و رای مخالف به CFT می‌دهیم. ما به لحاظ تحلیلی که از پیامد عدم تصویب CFT داشتیم به آن رای دادیم در غیر این صورت CFT برای ما موضوعیت ندارد و حتما هم برای ما دستاورد چندانی ندارد اما برداشت‌مان این بود که عدم تصویب آن برای کشور ضرر قطعی دارد چون موضع آمریکایی‌ها را تقویت می‌کند. او تاکید کرد: تاکنون هیچ مقام مسوول و یا هیچ مخالفی مسوولیت رد CFT را نپذیرفته اما اگر کسی مسوولیت رد آن و هزینه رد این قانون را بپذیرد؛ در این شرایط ما هم با تضمین آن دوستان CFT را رد می‌کنیم. البته رد CFT موجب می‌شود که موضع آمریکایی‌ها از یک موضع منزوی قائم به یک کشور تبدیل به یک موضع مشروع جهانی شود. باید موضع شورای نگهبان به مجلس بیاید و ما استدلال‌ها را ببینیم و مصلحت کشور را بسنجیم و سپس پیرامون آن تصمیم بگیریم.
واکنش معاون روحانی به رد لایحه CFT
اما حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره بازگشت لایحه CFT از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی طرح یا لایحه‌ای به تصویب مجلس می‌رسد، مصوبه به شورای نگهبان ارسال می‌شود، شورای نگهبان درباره مصوبه نظر می‌دهد و این نظر را برای مجلس می‌فرستد. وی با بیان اینکه از نظر شورای نگهبان درباره CFT مطلع هستم و این نظر را دیدم، افزود: شورای نگهبان ۲۲ ایراد از جهت شرعی و قانون اساسی به مصوبه CFT وارد کرد بنابراین مصوبه برای تامین نظر شورای نگهبان اکنون به مجلس برگشته است.
معاون پارلمانی رییس‌جمهور یادآور شد: مجلس قاعدتا باید براساس ایرادات شورای نگهبان به رفع آنها اقدام کند. در این صورت دو حالت پیش می‌آید یا شورای نگهبان نظر مجلس را می‌پذیرد و قانون می‌شود یا شورای نگهبان اصلاحات انجام شده را برای تامین نظر خود کافی نمی‌داند که در این صورت مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود. وی افزود: قطعا نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه مجلس حاضر می‌شوند و پیشنهادات و نظرات کارشناسی خود را برای رفع ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه CFT مطرح می‌کنند.
امیری لایحه CFT را برای کشور مهم خواند و اظهار کرد: قانون شدن الحاق به CFT لازمه استانداردسازی مناسبات و ارتباطات و تعاملات سیستم بانکی ایران با سیستم موسسات مالی دیگر کشورهای جهان است. دولت نمی‌خواهد کشور در لیست سیاه FATF قرار گیرد چون ایران به تعاملات بانکی و مالی با دیگر کشورها معتقد است بنابراین همه سعی خود را می‌کند تا با اصلاح مصوبه در همین مرحله نظر شورای نگهبان تامین و الحاق به CFT قانون شود. معاون پارلمانی رییس‌جمهور تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین آسیب را از تروریسم دیده، در مبارزه جدی با تامین مالی تروریسم پیشرو بوده و الحاق به این کنوانسیون در راستای سیاست‌های کلی نظام برای مبارزه با تروریسم محسوب می‌شود.