تلاش مجلس و دولت برای اصلاح لایحه CFT و جلب نظر شورای نگهبان

بخش خبری – درحالی که دیروز خبر رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) توسط شورای نگهبان اعلام شد، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس و معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در اظهاراتی جداگانه از تلاش مجلس و دولت برای اصلاح لایحه CFT و جلب نظر شورای نگهبان خبر دادند.
به گفته کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، این شورا لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود مورد بررسی قرار داد و واجد ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا 20 ایراد شرعی و قانون اساسی نسبت به لایحه CFT که یکی از لوایح چهارگانه FATF است وارد کرده است.
کدخدایی با اشاره به بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، یکی از لوایح FATF، گفت: این لایحه در جلسات متعدد و مکرر شورای نگهبان با حضور تمامی اعضا مورد بررسی قرار گرفته است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر ایرادات شورای نگهبان محتوایی است یا شکلی یادآور شد: بیشتر ایرادات محتوایی است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات خود را به این شورا ارسال کرده است، اظهار داشت: بله، این هیات به صورت مستقل نظرات خود را به ما اعلام کرد که بیشتر ایرادات در مورد عدم انطباق با سیاست‌های کلی بود که ما این ایرادات را به مجلس ارجاع دادیم.
کدخدایی خاطرنشان کرد: این ابهاماتی که به لایحه CFT ازسوی این شورا وارد شده، به‌منزله رد این مصوبه نیست و فقط اظهارنظر شورای نگهبان است و در صورتی که مجلس بر مصوبه قبلی‌‌اش اصرار کند، در نهایت این لایحه، جهت تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.
وی درباره علت همزمانی اعلام خبر بازگرداندن مصوبهCFT و روز 13 آبان یادآور شد: اتفاق خاصی نبود. روز شنبه مشاهده کردم برخی دوستان گفتند«چرا شورای نگهبان نظر خود را درباره CFT نداد و مهلت 20 روزه اعلام نظرش به پایان رسید»، بر همین اساس اعلام کردم که این کار در موعد قانونی خود انجام شد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه برای رفع ایرادها به مصوبه CFT کمک خواهیم کرد، یادآور شد: برای شورای نگهبان بررسی CFT با بقیه لوایح فرقی نداشت، به هر حال به مصوبات ایراداتی گرفته می‌شود، اگر مجلس بتواند آن ایرادات را مرتفع کند، همان سیکل اصلاح و رفت و برگشت انجام می‌شود. معمولا شورای نگهبان نماینده‌اش در جلسه کمیسیون مربوطه برای اصلاح مصوبه و رفع ایراد حاضر می‌شود، توضیحاتی می‌دهد، اگر راهکاری به ذهنش برسد، بیان می‌کند. همیشه این کار انجام می‌شده و باز هم انجام می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که ایرادات شورای نگهبان به CFT شکلی و قابل اصلاح است یا امکان اصلاح پذیری ندارد؟ گفت: درباره الحاق به کنوانسیون یکسری حق شرط‌هایی را گذاشته بودند که با توجه به محتوای کنوانسیون محل ایراد بود؛ اگر بتوانند راهکارهایی را پیدا کنند شاید مثل بقیه موارد، اصلاحات بتواند ایرادات شورای نگهبان را مرتفع کند.
کدخدایی درباره راهکارهای پیشنهادی شورای نگهبان برای رفع ایرادات به مصوبه CFT اظهار کرد: ما معمولا راهکار نداریم ولی در جهت اصلاح مشورت به مجلس می‌دهیم.
*فلاحت پیشه: CFT در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) در اولین جلسه پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه بررسی می‌شود.
حشمت‌الله فلاحت پیشه افزود: شورای نگهبان بیش از 20 مورد ایراد به لایحه سی اف تی وارد دانسته است که باید در این کمیسیون بررسی شود.
وی یادآور شد: علاوه بر ایرادهای مذکور در نهایت، شورای نگهبان بندی را آورده که از نظر ما به معنای رد لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم محسوب می‌شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: در این بند گفته شده بعضی از ایرادات قابل اصلاح نیست و خلاف منافع ملی بوده و طبق آن لایحه مزبور خلاف شرع تشخیص داده شده است.
فلاحت پیشه یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی نظر خود را در صحن مجلس اعلام خواهد کرد و در صورت تایید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.
* عضو هیات رئیسه مجلس: از ایرادهای شورای نگهبان رفع ابهام شده بود
علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس هم در واکنش به رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: ایرادهای شورای نگهبان درجلسات مقامات ارشد دولت با آن شورا توضیح داده و رفع ابهام شده بود.
رحیمی در توییتر خود نوشت:الحاق به کنوانسیون مقابله باتامین مالی تروریسم CFT را (باوجودشرایط 7 گانه الحاقی مجلس) همچنان برای امنیت ملی ایران مفید میدانیم.منافع ملی کشور با تعامل دستگاهها بهتر محقق میشود.
* معاون امور مجلس رئیس جمهور: دولت کمک می‌کند با اصلاح (CFT) نظر شورای‌نگهبان تامین شود
معاون امور رئیس‌جمهور هم گفت: نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه مجلس حاضر می‌شوند و پیشنهادهای کارشناسی خود را برای رفع ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه CFT مطرح می‌کنند. دولت همه سعی خود را می‌کند تا با اصلاح مصوبه در همین مرحله نظر شورای نگهبان تامین و الحاق به CFT قانون شود.
حسینعلی امیری درباره بازگشت لایحه CFT از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی طرح یا لایحه‌ای به تصویب مجلس می‌رسد، مصوبه به شورای نگهبان ارسال می‌شود، شورای نگهبان درباره مصوبه نظر می‌دهد و این نظر را برای مجلس می‌فرستد.
وی با بیان اینکه از نظر شورای نگهبان درباره CFT مطلع هستم و این نظر را دیدم، افزود: شورای نگهبان 22 ایراد از جهت شرعی و قانون اساسی به مصوبه CFT وارد کرد بنابراین مصوبه برای تامین نظر شورای نگهبان اکنون به مجلس برگشته است.
معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: مجلس قاعدتا باید براساس ایرادات شورای نگهبان به رفع آنها اقدام کند. در این صورت دو حالت پیش می‌آید یا شورای نگهبان نظر مجلس را می‌پذیرد و قانون می‌شود یا شورای نگهبان اصلاحات انجام شده را برای تامین نظر خود کافی نمی‌داند که در این صورت مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.
وی افزود: قطعا نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه مجلس حاضر می‌شوند و پیشنهادات و نظرات کارشناسی خود را برای رفع ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه CFT مطرح می‌کنند.
امیری لایحه CFT را برای کشور مهم خواند و اظهار کرد: قانون شدن الحاق به CFT لازمه استانداردسازی مناسبات و ارتباطات و تعاملات سیستم بانکی ایران با سیستم موسسات مالی دیگر کشورهای جهان است. ایران به تعاملات بانکی و مالی با دیگر کشورها معتقد است بنابراین دولت همه سعی خود را می‌کند تا با اصلاح مصوبه در همین مرحله نظر شورای نگهبان تامین و الحاق به CFT قانون شود.
معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین آسیب را از تروریستم دیده، در مبارزه جدی با تامین مالی تروریسم پیشرو بوده و الحاق به این کنوانسیون در راستای سیاست‌های کلی نظام برای مبارزه با تروریسم محسوب می‌شود.