جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد بیکاری در تابستان 8/0 درصد رشد کرد سایه رکود بر سر بازار کار

همدلی| بحران بیکاری همیشه پای ثابت گرفتاری‌های اقتصادی کشور بوده تا هر چهار سال یکبار از دولتی به دولت دیگر انتقال یابد. بحرانی که تا بوده در بطن شعارهای تبلیغاتی جامانده و حتی بدون توجه به آمارهای رسمی هم می‌توان به شدت آن پی برد. مدت زمان زیادی است که معضل بیکاری در نگاه کارشناسان به بحران تبدیل شده و هر سال بر عمق این فاجعه افزوده می‌شود. اوایل مهرماه سال گذشته که وزیر کشور به ایسنا گفته بود: «علیرغم اعلام رقم ۱۲ درصد بیکاری در کل کشور به صورت میانگین، شاهد هستیم که در برخی از شهرها میزان بیکاری به ۶۰ درصد رسیده است.»
دیروز هم مرکز آمار گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن میزان بیکاری در تابستان امسال 12.2 درصد اعلام شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 0.7 درصد رشد داشته است. به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی ریشه بیکاری در کشور مناسب نبودن فضای کسب و کار است. چند وقت پیش نیز گزارش بانک جهانی از افت 10 پله‌ای این شاخص در سال‌های گذشته خبر داد.
بر اساس این گزارش، رتبه اعلامی بانک جهانی برای ایران برای سال 97-96 نشان می‌دهد که شاخص آغاز کسب و کار با رتبه 173 و شاخص حمایت از سرمایه گذاری با رتبه 173 از میان 190 کشور جهان در بدترین وضعیت خود قرار دارد. نکته قابل توجه این بود که ایران حتی در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در جایگاه نامطلوبی بسر می برد. به باور بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، یکی از دلایل اصلی بیکاری در ایران، رکود تولید است. بر همین اساس، تحلیلگران، یکی از علت‌های اصلی رکود تولید را به مناسب نبودن فضای کسب و کار در کشور نسبت می‌دهند.
چند وقت پیش هم کامران ندری، یکی از کارشناسان اقتصادی، در گفت‌وگو با «همدلی»، یکی از علت‌های اصلی بحران بیکاری در ایران را رکود تولید عنوان کرد و گفت: «از منظر اقتصادی، یکی از دلایل رکود تولید که منجر به بیکاری شده، نبود فضای مناسب کسب و کار در کشور است. چرا که فضای کسب و کار محیطی است که در آن هزینه‌های اداری و مبادلاتی برای انجام کارهای تولیدی پایین است و تولید کننده در این فضا به راحتی می‌تواند فعالیت‌های تولیدی خود را راه‌اندازی کند.»


ندری در ادامه این تحلیل گفته بود: «مثلا فردی که تولید کننده است برای اخذ تسهیلات بانکی یا انجام هر گونه امور اداری نباید با مشکل مواجه باشد، یا حتی تولید کننده به دلیل اینکه در تولید خود با یک مشکل حقوقی مواجه شده است، نباید سال‌ها به دادگاه رفت و آمد داشته باشد و مسائلی از این قبیل.»
این در حالی است که به باور برخی دیگر از کارشناسان، یکی از دلایل اصلی رکود تولید و در نتیجه افزایش بیکاری در ایران، بی‌توجهی دولت‌ها به رونق در بخش صنعت و وابستگی عمیق به درآمدهای نفتی است. چرا که به باور این کارشناسان، سهل‌‎الوصول بودن این درآمدها باعث شده تا تمامی توجه دولت‌ها از بخش تولید صنعتی به فروش نفت و واردات کالاها از کشورهای دیگر معطوف شود.
بیکاری رشد کرد
سال گذشته بود که سازمان برنامه و بودجه کل کشور و مرکز آمار ایران برای سال 97 پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم 9.1 درصد و نرخ بیکاری 11.3 درصد خواهد بود. اما حالا رقمی که در آمارهای رسمی اعلام شده به میزان قابل توجهی بیشتر از این پیش‌بینی‌ها است. به گزارش ایرنا، مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان 1397 را 12.2 درصد اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.7 درصد افزیش داشت.
بر اساس این گزارش، بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 1397 نشان می‌دهد که جمعیت بیکار کشور با 237 هزار نفر افزایش به سه میلیون و 326 هزار نفر رسیده است.
در این دوره زمانی 40.9 درصد جمعیت از نظر اقتصادی فعال بوده اند یعنی فعالانی بودند که یا جزو شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند که نسبت به فصل مشابه سال گذشته (تابستان 1396)، 0.2 درصد افزایش داشته است.
تابستان امسال 23 میلیون و 956 هزار نفر جمعیت شاغلین را تشکیل می دادند که نسبت به تابستان سال گذشته 158هزار نفر افزایش داشته است.
خدمات، بیشترین سهم اشتغال را دارد 
بر اساس گزارش‌های رسمی، وضعیت اشتغال صنعتی در مقایسه با تعداد شاغلان در بخش خدمات، چندان امیدوار کننده نیست. گزارش مرکز آمار که اواخر بهار امسال منتشر شده بود، نشان می‎‌دهد که 52.1 درصد از جمعیت شاغلان کشور در فعالیت‌های خدماتی مشغول به کار هستند و سهم شاغلان بخش صنعت تنها 32.6 درصد است.
اگرچه به روایت آمار، میزان اشتغال صنعتی در برخی از سال‌ها، افزایش یافته است، اما هنوز به باور بسیاری از کارشناسان، این میزان اشتغال در بخش صنعت، هنوز به حدی نرسیده تا بتوان از آن با عنوان اشتغال پایدار یاد کرد. چیزی که در میان بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، با نام رکود تولید نام گرفته و نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت‌ها در این زمینه کارساز نبوده و اشتغال صنعتی را به وضعیت پایداری نرسانده است. این نکته را حتی آمارهای رسمی که به تازگی اعلام شده نیز تایید می‌کنند.
بر اساس گزارشی که روز گذشته از سوی مرکز آمار اعلام شده بود، بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که تابستان امسال، بخش خدمات با 49.5 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌ صنعت با 31.6 درصد و کشاورزی با 18.9 درصد در مراتب بعدی قرار دارند.
براساس آمارها 24.9 درصد جوانان 15 تا 29 سال تابستان امسال بیکار بودند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.8 درصد افزایش داشت.
همچنین آمارها نشان می دهد که 10 درصد جمعیت شاغل به دلایل اقتصادی همچون فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و موارد دیگر اشتغال ناقص داشتند و کمتر از 44 ساعت در هفته کار کردند. 
این در حالی است که 41 درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ۴٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، مرکز آمار در آخرین نرخ بیکاری که مربوط به سال های 1376 تا 1391 است اعلام کرد نرخ بیکاری در سال 1391 به 12.2 درصد رسید که از این میان 10.5 درصد مردها و 19.9 درصد زن‌ها بیکار بودند.
سایر اخبار این روزنامه
نقدی بر حضور پررنگ اسپانسرها و گسترش دایره نفوذشان در صدا و سیما امپراتوری پول در رسانه ملی نقدی بر حضور پررنگ اسپانسرها و گسترش دایره نفوذشان در صدا و سیما امپراتوری پول در رسانه ملی مردم ایران روز گذشته در سراسر کشور در صفوف به هم فشرده بار دیگر وحدت و همدلی خود را به تصویر کشیدند مردم ایران روز گذشته در سراسر کشور در صفوف به هم فشرده بار دیگر وحدت و همدلی خود را به تصویر کشیدند جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد بیکاری در تابستان 8/0 درصد رشد کرد سایه رکود بر سر بازار کار جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد بیکاری در تابستان 8/0 درصد رشد کرد سایه رکود بر سر بازار کار با شروع تحریم‌ها و دشواری‌های آن برای مردم، دستگاه سیاسی کشور برای کاهش فشارها اقدام کند با شروع تحریم‌ها و دشواری‌های آن برای مردم، دستگاه سیاسی کشور برای کاهش فشارها اقدام کند «همدلی» از بحران مدیریت پسماند در پایتخت گزارش می‌دهد کیسه‌های زباله یا کیسه‌های طلا «همدلی» از بحران مدیریت پسماند در پایتخت گزارش می‌دهد کیسه‌های زباله یا کیسه‌های طلا مردم ایران روز گذشته در سراسر کشور در صفوف به هم فشرده بار دیگر وحدت و همدلی خود را به تصویر کشیدند بازتاب مراسم ۱۳ آبان در رسانه‌های جهان عرب سفیر اتحادیه اروپا در روسیه: ساز و کار مطمئنی را برای همکاری با ایران ایجاد کرده‌ایم سفیر چین: پکن به همکاری های خود با ایران ادامه می دهد