اروپا ابراز تأسف کرد مدعیان اصلاحات غش و ضعف رفتند!

سرویس سیاسی-این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه از پیشنهاد راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا در تهران استقبال کرد.
ذوق‌زدگی این روزنامه زنجیره‌ای از واکنش کشورهای اروپایی در حالی است که این کشورها در اقدامی مسبوق به سابقه در مقابل تحریم‌های ضدایرانی آمریکا صرفا به ابراز تاسف بسنده کرده‌اند. از زمان خروج آمریکا از برجام-18 اردیبهشت 97- تاکنون اروپا هیچ اقدامی درخصوص احقاق حقوق برجامی ایران انجام نداده است.
چندی پیش موگرینی صراحتا اعلام کرد که «منافع اروپا در حفظ برجام همراستا با منافع آمریکاست». موگرینی همچنین در اظهارنظری دیگر تاکید کرد که «در موضوع موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران، با آمریکا هم‌نظر هستیم». این اظهارات در کنار دیگر اظهارات مقامات اروپایی درخصوص عدم تضمین به ایران درخصوص اجرای تعهدات برجامی، نشان‌دهنده این است که اروپا در کنار آمریکا تصمیم دارد تا با مذاکرات فرسایشی و طولانی‌مدت، ضمن تعلیق اقتصاد ایران،- به خیال خام خود- برجام‌های بعدی (در حوزه موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر و...) را نیز کلید بزند.
گفتنی است ریچارد هاویت (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران) سال 95 گفته بود: «توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود؛ هرچند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر حل نشده است... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر در ایران را از سر بگیریم. پیشرفت واقعی در زمینه حقوق بشر امکان‌پذیر است. نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود... اکنون اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان دهیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».


در شورای شهر که محدودیتی نداشتیم پس چرا شکست خوردیم؟!
«روزنامه آفتاب یزد» در گفت‌و‌گویی با «احمد شیرزاد» از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب به تحلیل چرایی شکست جریان اصلاحات در حوزه‌هایی که حضور دارد از دولت تا شورای شهر پرداخت.
احمد شیرزاد در این گفت‌و‌گو از محدودیت اصلاح‌طلب‌ها سخن گفته و تصریح کرده است: «واقعیت این است که محدودیت‌ها وجود داشته است، اما اگر دولت هم دولت همراه‌تری با اصلاح‌طلبان بود گزینه‌های دیگری برای کابینه وجود داشت.»
خبرنگار آفتاب یزد در واکنش به این اظهارات شیرزاد گفته است: «‌اما در شورای شهر پنجم تهران هم که دیگر نه خبری از محدودیت‌ها، نه رد صلاحیت‌ها  و نه سنگ‌اندازی کسی یا جریانی بود، گویا شاهد شکست و تفرقه در بین اصلاح‌طلبان هستیم.»
شیرزاد اما این تحلیل را منکر شده و می‌گوید: «‌من این شکست را قبول ندارم، شورای شهر تهران با اکثریت رای مردم روی کار آمد و گزینه‌ای را برای شهرداری نیز انتخاب کرد که از بد روزگار برایش مشکلاتی پیش آمد و به نوعی او را رد صلاحیت کردند. این وسط تقصیر شورا چیست؟».
وی همچنین مقایسه شورای شهر پنجم با شورای اول را ناجوانمردانه خوانده است.
خبرنگار روزنامه آفتاب یزد در پاسخ شیرزاد گفته است: «‌اجازه بدهید به قبل از شهرداری برگردیم. از همان اول، شورای شهر پنجم با اختلاف داخلی اصلاح‌طلبان و دعوا بر سر لیست انتخاباتی پای به عرصه گذاشت- آن موقع شورای نگهبان نبود که کاندیدای شورای شهر پنجم را رد صلاحیت کند-... بگذارید صادقانه بگویم آیا اگر هیچ منعی بر سر راه اصلاح‌طلبان نباشد، اصلاح‌طلبان خودشان از عهده خودشان بر می‌آیند؟»
فارغ از اظهارات شیرزاد و پاسخ‌های خبرنگار روزنامه آفتاب یزد به وی بایستی به نکاتی در این زمینه ‌اشاره کرد، نخست آنکه مدعیان اصلاحات خود به این مسئله واقف هستند که توان مدیریت و اداره کشور را نداشته و هر جایی که حضور دارند کشور شاهد مشکلات زیادی است، شیرزاد می‌گوید نجفی شهردار منتخب شورای شهر اصلاح‌طلب به نوعی رد صلاحیت شد ولی نمی‌گوید که ازدواج دوم نامبرده باعث این ماجرا شد، ازدواجی که با خلاف واقع‌گویی شهردار سابق و مدعیان اصلاحات توأم شد و این روزنامه‌ها با قاطعیت و جدیت مدعی شدند که شهردار تحت فشار قرار گرفته تا استعفا دهد و در واقع او را مجبور به استعفا کرده‌اند!
نکته دیگر اینکه مقایسه پنجمین دوره شورای شهر با شورای شهر اول کار خود اصلاح‌طلب‌ها و نشریات زنجیره‌ای این جریان است که در ماه‌های گذشته بارها از آن سخن گفته‌اند به عنوان نمونه روزنامه شرق 22 مهر سال جاری نوشته بود: «پنج ماه اگرچه براي نشان‌دادن توانايي‌هاي مديريتي بر کلان‌شهري به بزرگي پايتخت زمان زيادي نيست، اما براي ساختن تصويري از خود به‌عنوان چهره‌اي ناموفق متأسفانه زماني کافي‌ است. محمدعلي افشاني 23 ارديبهشت‌ماه 97 شهردار تهران شد و با احتساب فردا پنج ماه است که سمت شهرداري پايتخت را برعهده‌ دارد».
در ادامه این یادداشت آمده بود: «دومين محمدعلي و دومين شهردار منتخب اين شورا هم به نظر بيشتر از شش ماه دوام نمي‌آورد. حتي اگر نوع عملکرد اين دو شهردار را‌ چه خوب و چه بد، در قضاوتمان لحاظ نکنيم، عملکرد خود شوراي شهر تماما اصلاح‌طلب موجود در زمينه انتخاب شهردار که با حجم چشم‌گيري از اميدواري و خوش‌بيني رأي‌دهندگان روي صندلي‌هاي سبز شورا نشسته‌اند، مأيوس‌کننده است.»
در بخش دیگری از این یادداشت تصریح شده بود: «اينکه نتيجه کار 21 عضو کاملا يکدست شورا که با رأيي رکوردشکن انتخاب شدند و با يک دولت و مجلس تقريبا هماهنگ و همراه هم همزمان بوده و طيف وسيعي از افکار عمومي و رسانه‌ها هم با خوش‌بيني به عملکردشان چشم اميد داشته‌اند، انتخاب دو شهردار ناموفق و بدعملکرد مي‌شود، همان موقعيتي است که گل‌نکردنش از به‌ثمرنشاندنش سخت‌تر بود، اما اين بازيکنان با هنرنمايي آن را راهي اوت کرده‌اند».
محمود علیزاده طباطبایی عضو شورای شهر اول نیز در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، با اشاره به آشفتگی‌های شورای شهر و شهرداری تهران اظهار داشته بود: «افرادی باید در شورای شهر تهران حضور داشته باشند که به مدیریت شهری و چالش‌های پیش‌روی آن آگاهی داشته باشند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در انتخاب اعضای لیست انتخاباتی خود خاله‌بازی کردند و یک لیست کاملا سیاسی بستند. در نتیجه بحران‌های مدیریتی در شهر تهران نتیجه خاله‌بازی است. اصلاح‌طلبان بسیاری از چهره‌های متخصص و متعهد را تنها به دلیل اینکه سهمیه هیچ حزب و گروهی نبودند در لیست خود قرار ندادند و با سهمیه‌بندی سیاسی لیست انتخاباتی خود را بستند. در شرایط کنونی یک جمع صددرصد اصلاح‌طلب مدیریت شهر تهران را برعهده گرفته‌اند که با هم ناهمگن هستند».
برجام توافق هسته‌ای بود نه توافق نفتی
روزنامه اعتماد دیروز نوشت: «تا زمانی که ایران بتواند همچنان نفت بفروشد و از پول حاصل از فروش نفت بخشی از نیازهای خود را تأمین کند، دلیلی برای خروج از برجام نخواهد داشت.»
مگر برجام توافق نفتی بود که تا وقتی که نفت بفروشیم نباید از آن خارج شویم؟ برعکس ادعای این روزنامه، ماندن ایران در برجام، طرف‌های اروپایی و آمریکایی را نسبت به ادامه روند عهدشکنی‌شان جری کرد و پالس ادامه اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران با وجود هرگونه بدعهدی را به حریف داد. همین مسئله موجب شد طرف‌های اروپایی نه تنها نسبت به راه‌اندازی کانال ویژه تبادلات مالی با ایران تکاپوی عملی نداشته باشند بلکه همگام با آمریکا بر همکاری ایران با FATF اصرار ورزند و در مواضعی گستاخانه و مداخله‌جویانه بخواهند توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای و ثبات‌آفرین ایران موضوع معامله قرار گیرد. از همین رو اروپایی‌ها مدت‌هاست با شرط‌گذاری، وقت‌کشی و امتیاز‌خواهی، برای نگه داشتن ایران در برجام تقلا کرده‌اند. بر این اساس ماندن ایران در توافق یکطرفه هسته‌ای دقیقا مطلوب آمریکا و اروپا به حساب می‌آید و اتفاقا این خروج ایران از برجام است که پاسخی منطقی و به‌جا به معطل‌سازی‌های اروپا و یکجانبه‌گرایی‌های آمریکاست.
تکرار دروغ‌های بزرگ برای باورپذیر کردن آن!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در یک گزارش به نقل از یک به اصطلاح استاد دانشگاه منتقدان سیاست خارجی دولت را به باد ناسزا و فحاشی گرفت و دروغ‌های قدیمی درباره «کاسبان تحریم» را تکرار کرد.
«‌ناصر فکوهی» استاد انسان‌شناسی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با «آرمان» با گفتن این كه «‌هر اندازه جامعه با مشکلات بیشتری روبه‌رو باشد، فساد می‎تواند سود بیشتری را نصیب گروهی از افراد کند» اظهار داشته است: «چه کسانی بیشترین مخالفت را با «برجام» و عادی شدن روابط ایران با همسایگان و با کشورهای اروپایی داشتند و دارند؟ کسانی که با بازگشت تحریم می‌توانند سودهای نجومی را به جیب خود واریز کنند. چه کسانی با اقدامات خود مانع از بالا رفتن اعتبار ایران در روابط بین‎المللی می‎شوند؟ کسانی‎که در تنش با جهان از سودهای سرشار برخوردار می‎شوند.»
درباره اظهارات این به اصطلاح استاد دانشگاه نکاتی را می‌توان خاطر‌نشان کرد، نخست آنکه از تصویب و اجرایی شدن برجام نزدیک به سه سال می‌گذرد، در این مدت ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و طرف مقابل به اکثر تعهداتش پایبند نبوده و با خروج آمریکا از برجام نیز ایران به تنها مجری این توافق بدل شده است، ایران همه تعهدات خود را عملی می‌سازد، تعهدات دیگری را به گردن گرفته و اجرایی می‌کند و باز محکوم است!
منتقدان در سال‌های گذشته به این روند کاملا معیوب ایراد داشته‌اند و این ایراد‌ها و انتقادات هرگز جوابی نگرفته است، با این وجود زنجیره‌ای‌ها و حامیان دولت به تکرار ادعاهای دروغ گذشته خود ادامه می‌دهند، نکته دیگر اینکه آیا مقصر بی‌حرمت شدن دیپلمات‌های ایرانی در محل ماموریت خود نیز منتقدان دولت هستند؟! مگر دولت وعده نداده بود که عزت و احترام را به پاسپورت ایرانی بازخواهد گرداند؟!
داستان ادامه‌دار سیاه‌نمایی زنجیره‌ای‌ها
روزنامه اصلاح‌طلب قانون که در زمان توافق هسته‌ای با تیتر‌های عجیب و غریب برجام و مذاکره با آمریکا را تنها راه نجات کشور عنوان می‌کرد، در گزارشی با عنوان «روگذر اروپایی»، موضوع اعلام تحریم‌های جدید آمریکا را بهانه‌ای برای سیاه‌نمایی از اوضاع کشور قرار داد و با این ادعا که چشم اميد مسئولان جمهوري اسلامي به همراهي قاره سبز با ايران در برابر فشار تحریم‌های آمريكاست، نوشت: «پيچ‌هاي تاريخي و برهه‌هاي حساس كنوني با توجه به دشمني‌هايي كه با كشورمان وجود دارد هيچ‌گاه به پايان نمي‌رسد و مسئولان بايد با راهبردهايي اين بحران‌ها و تهديدات را پشت سر بگذارند. زيرا هيچ‌گاه به فرصت تبديل نمي‌شود و سال‌هاست كه مردم هر روز با دلهره مشكلات بيشتر چشم باز مي‌كنند و هيچ‌گاه نيز با تغيير دولت‌ها وضعيت براي ملت ايران تفاوتي نمي‌كند و اگر تغييري نيز روي دهد مقطعي و بي‌فايده است. اين رايزني‌هايي كه انجام مي‌شود مي‌تواند براي بهبود اوضاع مسكني باشد كه كشور را از مواجهه با مشكلات اسفناك نجات دهد و بايد براي آينده تصميماتي اتخاذ شود كه مسئولان يك روز چشم به دستان 1+5، روزي روسيه و يك روز برخي كشورهاي اروپايي نداشته باشند.»
گفتنی است رویکرد روزنامه‌های وابسته به جریان غرب‌باور و غرب‌زده داخلی در روز‌های اخیر که جامعه از سوء‌مدیریتی‌های داخلی در حوزه اقتصادی رنج می‌برد و زیر بار فشار روانی حاصل از بی‌توجهی مسئولان سرمایه‌دار نسبت به گرانی، بیکاری و تورم است، «سیاه‌نمایی از اوضاع کشور‌» و «تزریق ناامیدی و یأس نسبت به آینده کشور در جامعه»؛ است رسانه‌هایی که به اولویت‌های کشور و مطالبات مردم در طول سالیان متمادی بی‌توجه بوده‌اند و هدف اصلی خود را در جهت تأمین مطامع یک حزب قرار داده‌اند.