فرمانده ناتو در افغانستان: پیروزی در جنگ افغانستان از طریق نظامی ممکن نیست!


ژنرال «آستین اسکات میلر» به شبکه خبری «ان.بی.سی» گفت، پیروزی در جنگ افغانستان از طریق نظامی امکان ندارد و این امر باید از طریق یک راه حل سیاسی محقق شود.
به گزارش تسنیم، این فرمانده آمریکایی که اخیراً فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان را به عهده گرفت، ادامه داد: طالبان نیز از ادامه جنگ خسته شده است و تمایل دارد از طریق سیاسی، این جنگ پایان یابد.تحولات داخلی افغانستان اکنون به‌گونه‌ای است که همه چیز به نفع طالبان، پیش می‌رود. براساس گزارش ارتش آمریکا، طالبان اکنون بر 50 درصد از 407 شهرستان افغانستان تسلط دارد.علاوه بر آن، تلفات نیروهای امنیتی افغانستان، به شدت افزایش یافته و تنها طی ماه اوت (11 مرداد تا 11 شهریور)، حدود 1000 نیروی امنیتی کشته شده‌اند.براساس گزارش مجله آمریکایی «لانگ وار ژورنال»، 41 درصد از جمعیت افغانستان در مناطق درگیری طالبان زندگی می‌کنند و 9 درصد نیز در مناطقی هستند که تحت کنترل طالبان است.نشریه آمریکایی «واشنگتن اگزماینر» نیز نوشت، علی‌رغم کشته شدن هزاران آمریکایی در افغانستان و علی‌رغم هزینه‌های میلیاردی آمریکا در این کشور، واشنگتن شکست خورده است و دولت کابل نیز بر مناطق وسیعی از افغانستان، کنترلی ندارد.
این نشریه در ادامه، به واقعیت‌هایی مثل شیوع فساد در دولت افغانستان، ناکارآمدی دستگاه قضایی این کشور در مبارزه با فساد، و ناکامی در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرده است.
درگیری میان هزاره و طالبان


شبه نظامیان طالبان با شیعیان هزاره در ولایت «اروزگان» درگیر شدند. به گزارش ایسنا، این درگیری تا دیروز 21 کشته برجای گذاشت. شیعیان هزاره که از حملات طالبان، در رنج بودند، وقتی دیدند دولت مرکزی در مواجهه با تروریست‌ها، کوتاهی می‌کند، خودشان وارد عمل شدند. این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارشی که  وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام کرد، از سال 2001 تا سال 2016(دوسال قبل)، ۲۳۶۶ نظامی امریکا یی در افغانستان کشته و ۲۰ هزار و ۱۶۶ نظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند. بازهم پنتاگون اعلام کرد که جنگ افغانستان سالانه ۴۵ میلیارد دلار برای آمریکا هزینه دارد. البته ناگفته نماند که نهادهای مستقل، آمار تلفات و هزینه ها را بسیار بیشتر ذکر می کنند.  «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا قبلا در  توئیتر نوشته بود: « بعد از این همه حماقت برای هزینه کردن هفت تریلیون دلار در خاورمیانه، حالا وقت آن است که در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.»این اظهارات و آمارها به ما کمک می کنند که به عمق شکست مفتضحانه آمریکا در منطقه و افغانستان پی ببریم.