پیروزی دموکرات‌ها به نفع همه خواهد بود

فاطمه رحیمی- انتخابات کنگره آمریکا یک هفته دیگر برگزار می‌شود‌‌. کارزار انتخاباتی از یک سو و کشتار اخیر یهودیان در کنیسه‌ای در شهر پیتزبورگ پنسیلوانیا از سوی دیگر به مناقشات دامن زده‌اند‌‌. فضای سیاسی ایالات متحده مسموم است‌‌. نشریه اکونومیست در آخرین شماره خود به چرایی اهمیت انتخابات آمریکا برای ترامپ و ایالات متحده پرداخته است‌‌. سیاستمداران آمریکایی در حال بدبخت کردن مردم این کشور هستند‌‌. انتخابات آتی فرصتی است برای تغییر‌‌. در شرایطی که آمریکا آماده رفتن پای صندوق‌های رای می‌شود، شکاف و خشم را بیش از هر زمان طی دهه‌های اخیر تجربه می‌کند‌‌. مبارزات انتخاباتی به دلیل رفتار سیاستمدارانی که مانند خائن و احمق برخورد می‌کنند، لطمه دیده است‌‌. طی روزهای اخیر یکی از طرفداران دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا بمب‌هایی را برای 14 رقیب ارسال کرده و یک سفیدپوست نژادپرست 11 یهودی را در کنیسه‌ای در پیتزبورگ ایالت پنسیلوانیا به قتل رساند تا بدترین اقدام ضدیهودی در تاریخ آمریکا رقم بخورد‌‌.
برخی سیاست‌های فدرال ضعف بزرگ آمریکا محسوب می‌شود‌‌. این سیاست‌ها مانع از اقدام واقعی درمورد مسائل مهمی مانند مهاجرت تا معیشت می‌شود. این سیاست‌ها ایمان آمریکایی‌ها به دولت و نهادهای این کشور را از بین می‌برد و چراغ دموکراسی آمریکا در خارج را خاموش می‌کند‌‌. انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این فرصت را فراهم می‌کند که روند توقف این جریان و حتی اصلاح آن آغاز شود‌‌. ترامپ این خرابکاری را آغاز نکرد، اما با اشتیاق از آن استقبال کرد و بهره جست‌‌. تمام سیاستمداران حقیقت را به طور کامل بیان نمی‌کنند‌‌. ترامپ با بی‌پروایی دروغ می‌گوید. بر اساس گزارش واشنگتن پست، او از زمان تحلیف به عنوان رییس‌جمهور آمریکا پنج هزار بار دروغ گفته است‌‌. حلیه‌گری او به حدی تاثیرگذار است که بسیاری از حامیانش حرف‌های او را بالاتر از هر گونه اظهارنظری از سوی منتقدان می‌دانند، به خصوص منتقدان در رسانه‌ها و این در حالی است که شواهد دروغ بودن حرف‌های او وجود دارد‌‌. این مساله می‌تواند برازنده ترامپ باشد، اما برای آمریکا یک فاجعه است‌‌. زمانی که بحث‌های منطقی قدرت خود را در بررسی استدلال‌ها از دست می‌دهند، دموکراسی کارایی خود را از دست می‌دهد‌‌.
ترامپ همچنین شخصیتی به شدت تفرقه‌افکن دارد‌‌. تمام سیاستمداران به رقبای خود حمله می‌کنند اما روسای‌جمهور وظیفه خود می‌دانند که کشور را پس از یک تراژدی متحد کنند‌‌. تنها ترامپ است که می‌تواند فکر کند تیراندازی کنیسه «درخت حیات» فرصتی است برای حمله به رسانه‌ها و دموکرات‌های منتقد او‌‌. تنها او است که در چنین شرایطی به جای پایین آوردن صدا و لفاظی‌ها، بر شدت آنها می‌افزاید‌‌. چنین ایجاد شکافی مهم است چراکه وقتی مخالفان شما افراد بدی باشند، مصالحه میان احزاب که بنیاد تمام سیاست‌های سالم است، به امری غیرممکن و دشوار تبدیل می‌شود‌‌. ترامپ تنها سیاستمداری نیست که به این شکاف دامن می‌زند، فقط قدرتمندترین آنها است‌‌. پیش از آنکه او به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود، بیش از نصف دموکرات‌ها در نظرسنجی گفته بودند که از جمهوریخواهان می‌ترسند و تقریبا نیمی از جمهوریخواهان نیز همین حرف را نسبت به دموکرات‌ها زده بودند‌‌. پس از آنکه تابستان گذشته یکی از اعضای جمهوریخواه کنگره توسط یک تیرانداز هدف قرار گرفت، دموکرات‌های ارشد ابراز خشم کردند که گفته می‌شد لفاظی‌های آنها در این امر نقش داشته است‌‌. با این حال آنها از اقدام اخیر به بمبگذاری و تیراندازی کنیسه استفاده کردند تا بحثی را درباره میزان مسوولیت رییس‌جمهور در اقدامات تروریستی داخلی آغاز کنند‌‌. در چنین شرایطی چه می‌شود کرد؟ از آنجایی که سیاست‌های آمریکا یک‌شبه سمی نشده، مسیر ترمیم این شرایط نیز متشکل از گام‌های کوچکی است که انتخابات هفته آینده می‌تواند آغاز آن باشد‌‌. یکی از نخستین گام‌ها مربوط به مجلس نمایندگان است تا دست‌کم کنترلش در دست دموکرات‌ها قرار بگیرد‌‌. این مساله مهم است چراکه ترامپ باید هدف نظارت کنگره‌ای قرار بگیرد‌‌. او هنجارهایی که در درجات مختلف روسای جمهور قبلی را محدود می‌کردند را تحقیر می‌کند‌‌. کنگره باید جلسات استماع خود را به بررسی چنین رفتاری اختصاص دهد‌‌. اما مجلس نمایندگان مکررا در این زمینه شکست خورده و از مسوولیت‌های کنگره‌ای خود غفلت کرده است‌‌. اگر کنترل مجلس نمایندگان در دست دموکرات‌ها قرار بگیرد، این امر در درازمدت به نفع همه طرف‌ها خواهد بود‌‌. شکست باعث می‌شود برخی جمهوریخواهان روند مدنظر قرار دادن یک جایگزین محافظه‌کار برای ترامپیسم را آغاز کنند‌‌. شکست در مجلس سنا نیز این اقدام را تشدید می‌کند اما چندان هم متحمل نیست‌‌. آمریکا نمی‌تواند سیاست‌های خود را در یک انتخابات ترمیم کند، اما اگر انتخابات هفته آینده کنگره نتایجی درست به دست آید، مسیر درست حرکت نیز مشخص می‌شود‌‌.