تحلیل دو شیوه برخورد

مسعود خوشابى - وقتى از طرف محل کار میهمان خارجى داشتیم، در فواصل زمانى‌اى که فرصت براى گپ‌و‌گفت‌هاى غیرکارى پیش مى‌آمد، سوالاتى را از میهمانانم که همه بالاى ٧٠ سال سن داشتند مطرح مى‌کردم که آنان با تعمق به آنان پاسخ مى‌دادند و موجب مى‌شدند اندوخته‌هاى نظرى‌ام روزآمد شوند.
یکى از این موارد گفت‌وگویى بود که با یکى از مدیران ارشد سازنده نیروگاه اتمى بوشهر داشتم. پرسش اول من از او این بود: آیا اندیشه‌هاى لنین بعد از فروپاشى «اتحاد جماهیر شوروى سوسیالیستى» در کشور شما جایى دارد؟ و پاسخ او: ما هر چه داریم از لنین داریم. از بیش از هفتاد سال نظامى که او پایه‌اش را گذاشت. فونداسیون به هیچ‌وجه عوض نشده، ما همه قدردان او هستیم. پرسش دوم من این بود: شما که در کشورهاى متعدد دنیا به ساخت نیروگاه‌هاى اتمى معروف هستید، با چین به اصطلاح کمونیست چگونه معامله مى‌کنید؟ با لبخند پاسخ داد: نحوه قرارداد با چینى‌ها متفاوت است، آن‌ها مى‌گویند هزینه تولید یک نیروگاه چقدر مى‌شود، ما مى‌گوییم A$، بعد مى‌گویند هزینه آموزش در حین ساخت چقدر مى‌شود، ما مى‌گوییم پنج A$ آن‌ها در جا قبول مى‌کنند. بحث نمى‌کنم ولى با خود مى‌اندیشم؛ دستآوردهاى لنین با روى کار آمدن استالین و بورژوازى خواندن دموکراسى یعنى گل سرسبد تاریخ بشرى نقشى بر آب شد، ولى وى همچنان به بدآموزى‌هاى تنها حزب به غایت ستمگر و قلدرمنشانه سرزمینش وفادار است؛ ببین چینى‌ها چه خوب این‌ها را شناخته‌اند، از اواخر دهه پنجاه میلادى منافع ناسیونالیستى دو کشور با هم دچار تصادم هولناکى شد که هر دو سعى مى‌کردند به آن رنگ و لعاب انترناسیونالیستى بزنند، در این تضاد منافع چین ضربه هولناکى از حامى قبلى‌اش نوش جان کرد، این ضَرَبَه ضَرْبهً، تا ابدالآباد، آویزه گوش چینى‌ها شد. دیگرى، از یکى از مدیران ارشد تولیدکنندگان آلمانى قسمتى از اجزاء پر اهمیت قطارهاى برقى بین شهرى پرسیدم: آیا در کشور شما مردم همچنان از خواندن آثار گوته ( Goethe: ١٧۴٩- ١٨٣٢) استقبال مى‌کنند؟ پاسخ داد: در کتاب‌هاى درسى اسمش را مى‌خوانیم، در رشته هاى تخصصى ادبیات جایگاهى دارد، ولى ما جوانان‌مان را ترغیب مى‌کنیم در زمان حال و براى آینده‌اى بهتر تربیت شوند، آن قدر دست‌پرورده‌هاى روزآمدتر از گوته‌ها داریم که کمتر مجالى براى خواندن آثار او باقى مى‌ماند، تازه سینما و تئاتر هم کارکردهاى خودشان را دارند.
به قول استاد سخن، سر در جیب تفکر فرو بردم
سایر اخبار این روزنامه
حسن روحانی: برجام پیروزی بزرگ دیپلماسی در دوران معاصر است محمدعلی وکیلی صدای پوپولیسم پشت دروازه‌های جهانی افزایش قیمت کالاهای اساسی، سفره‌های مردم را خالی کرده است آشفته بازار کالاهای مصرفی «ابتکار» از تایید یا رد مصوبه مجلس درباره پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گزارش می‌دهد « ابتکار» از مجموعه‌های گوناگون موثر در سیاست خارجی ایران گزارش می دهد تصمیم پردازان بدون مسئولیت منابع آگاه از معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران خبر دادند گردش کاخ سفید در گردنه تحریم‌ها تغییرات اقلیم ، کشاورزان را به گروه جدید مهاجرت‌های اجباری تبدیل کرده است راننده پنهان کاروان جدید مهاجران برنامه‌های شریعتمداری برای بهبود اوضاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چیست؟ از برنامه 100 روزه تا نظام جامع رفاه محمدرضا کبگانی، کارگردان نمایش «در وقت مقرر» در گفت‌وگو با «ابتکار»: آیا نباید تئاتر تجربی داشته باشیم؟ تحلیل دو شیوه برخورد وزیر کشور: جریانی می‌خواست اربعین را مقابل حج قرار دهد