شعار مبارزه با فساد دادند فسادهای قرن اتفاق افتاد

آرمان- مطهره شفیعی: اسحاق جهانگیری نه چهره ناشناخته است و نه می‌توان او را بی تجربه و دلواپس نامید بلکه او شخصیتی دارد که حتی مخالفان دولت هرگاه مشغول برنامه‌ریزی برای تضعیف روحانی و مردانش هستند، زمانی که به نام او می‌رسند مکث کرده و به چهره یکدیگر نگاه می‌کنند چرا که نمی‌دانند چه برنامه‌ای برای هجمه به او داشته باشند. او دروز صریح سخن گفت چرا که مردم اکنون در آستانه انتخاباتی بزرگ هستند و باید پرده از واقعیات برداشته شود تا انتخابشان با دقت بیشتری صورت گیرد. جهانگیری اهل شفاف سازی است و آیت‌ا... هاشمی هم به‌خوبی با رفتار و عملکرد جهانگیری آشنا بود و از همین منظر او را کاندیدای خوبی برای حضور در کنار روحانی تشخیص داده بود. البته نمی‌توان منکر شد که روحانی در صدر لیست تاسی از رفتار آیت‌ا... هاشمی است و دیروز معاون اول او سخنانی داشت که بیانگر الگو بودن آیت‌ا... هاشمی در رفتار و گفتار روحانی و مردانش است.
شعار مبارزه با فساد دادند و فسادهای قرن اتفاق افتاد
معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در ابتدا سعی کرد به هویت آنانی که تصور می‌کنند خدمت به جامعه با شعار دادن محقق می‌شود اشاره کند و انتقاداتی را روانه آنها کرد چرا که همین افراد از ابتدای دولت یازدهم کمر به تضعیف مردان روحانی بستند. اسحاق جهانگیری ابتدا اظهار داشت:«هر چه زمان می‌گذرد صداقت این دولت در عمل به این موضوع روشن‌تر می‌شود. خیلی‌ها شعار می‌دهند و حرف‌هایی می‌زنند اما وقتی باید از این آزمایش سربلند بیرون بیایند نشان می‌دهند که آن حرف‌ها فقط برای منافع زودگذر و فریب انسان‌های مظلوم کشور بوده است» معاون اول رئیس‌جمهور افزود:«فکر می‌کنند اگر این طور شعار دهند می‌توانند بیایند و چند صباحی هر کار خواستند با کشوری مثل ایران بکنند. اگر فرصت داشته باشم برخی مسائل را خواهم گفت، شعار مبارزه با فساد دادند و فسادهای قرن اتفاق افتاد، شعار کار دادند، هدر دادن منابع اتفاق افتاد.» معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار عیدانه هیات دولت با مقام معظم رهبری در سال ۹۵، اظهار کرد:« همین عنوان فرماندهی اقتصاد مقاومتی را ایشان فرمودند و با راهنمایی مقام معظم رهبری این تعیین نام صورت گرفت وگرنه دولت اسم آن را ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی گذاشته بود.» وی افزود: «با اینکه حرف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید در همه جا برد داشته باشد اما ما فقط در حد قوه مجریه عمل کردیم و دیگران را در این مدیریت نیاوردیم در عین حال همه فعالیت‌ها در چارچوب قوانین بود. این در حالی است که در ستاد تدابیر ویژه گاهی مسائل با قانون زاویه دارند اما در ستاد اقتصاد مقاومتی همه چیز در چارچوب قانون بوده است.»
آفت انقلابی‌نما درنگاه هاشمی و جهانگیری


در سال ۳ خرداد ۹۲ که چند روز به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری مانده بود، آيت‌ا... هاشمی به انتقاد از انقلابی‌نماها پرداخت و اظهار داشت: « متأسفانه کسانی که در مبارزات دوران انقلاب سهمی نداشتند و حتی برخی از آنها مبارزه را حرام می‌دانستند اسامی آنها نیز در تاریخ انقلاب محفوظ و شاخص‌ها، حرف‌ها و مواضع آنها نیز مشخص است، امروز بعضی‌ مصادر را در دست گرفته‌اند وا نقلابی‌نماها در لباس دین و با شعارهای انقلابی، درصدد ایجاد انحراف در اهداف و آرمان‌های بلند امام و مبانی اسلامی هستند.» روز گذشته هم اسحاق جهانگیری در حالی که چند روز تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی است، در اظهاراتی مشابه آنچه مرحوم آیت ‌ا... هاشمی بیان کرده بودند، چنین گفت:«برخی خسارت‌ها قابل جبران نیست یا جبران آنها زمان زیادی می‌برد؛ مثل اینکه فردی غیر ارزشی خود را ارزشی نشان داده یا فردی غیر انقلابی خود را انقلابی جا بزند.» معاون اول رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: مهمترین شان و جایگاه دولت برنامه‌ریزی و فکر برای توسعه کشور در افق‌های بلند مدت است. حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس که از نظر برنامه‌ریزی بسیار بیشتر از ایران عقب هستند با کمک مشاوران خارجی برنامه‌های بلند مدتی برای خود طراحی کردند چراکه با این افق‌های بلند و روشن است که جوانان به آینده امیدوار می‌شوند.
پول زیاد بدون سند به زنجانی دادند
جهانگیری با اشاره به افزایش درآمد نفتی در سال‌های اخیر و مشهود نبودن تاثیر آن بر زندگی مردم و کشور تصریح کرد:« منظور من این نیست که پول‌ها را خوردند، بردند و یا دزدی کرده‌اند. من این حرف را نمی‌زنم اما بد مدیریت کردن می‌تواند آینده یک کشور را نابود کند.» آنچه جهانگیری بیان کرد برگرفته از اندیشه آیت‌ا... هاشمی است که گفته بود‌:«آدم تعجب می‌کند، چگونه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را به باد دادند. کسانی که امروز این همه دروغ‌های سیاسی و بداخلاقی‌ها، تهمت‌ها وتوهین‌ها را در رسانه ملی و دیگر تریبون‌های رسمی می‌گویند، در محکمه‌ جامعه به افکار عمومی پاسخ دهند که درآمدهای بی‌نظیر آن سال‌ها را چه‌کار کردند؟» معاون اول رئیس‌جمهور افزود:«این نظام نیازمند یک سری از خودگذشتگی‌هاست. اما برخی فکر می‌کنند موفقیت‌ها در این کشور فقط برای خودشان است. ما در مقطع حساسی هستیم و باید تصمیمات دقیق و مهمی بگیریم. امیدواریم حرکت توسعه‌ای برای کشور نیز ادامه پیدا کند.» جهانگیری ی با بیان اینکه در سال ۹۵، ۱۱۵ طرح پیگیری و اجرایی شد، گفت: یکی از مهمترین این طرح‌ها، طرح عسلویه بود که در روزهای گذشته افتتاح شد اما متاسفانه برخی گفتند که این طرح برای عکس یادگاری با طرح دولت‌های گذشته بوده است، خیلی خب،‌ اگر دولت‌های گذشته می‌توانستند خودشان این عکس‌ها را می‌گرفتند. معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: حالا من در آینده می‌گویم که شرکت ملی نفت ۵۰ میلیارد دلار از منابع ذخایر بانک مرکزی و منابع ارزی کشور در اختیار گرفت تا با یک شرکت خارجی این طرح اجرا شود اما ۷/۲ میلیارد دلار و مقداری نفت به بابک زنجانی دادند و او بدون دادن یک رسید معتبر، این پول را در بانکی در کشور خارجی قرار داد و مدیران در آن زمان حتی اسم آن را بانک را نمی‌دانستند بنابراین مدیریت در اینجا خود را نشان می‌دهد. جهانگیری با اشاره به پروژه پارس جنوبی که به معنای یک میدان مشترک است، افزود: سال ۸۴ که ما پارس جنوبی را به دولت جدید تحویل دادیم میزان برداشت ما با کشور قطر برابر بود اما در سال ۹۲ با تحویل کار دیدیم که ما ۲۴۰ میلیون متر مکعب و قطری‌ها بالای ۵۰۰ میلیون متر مکعب برداشت دارند و این غارت پول ملت ایران است. وی خاطرنشان کرد: ما از داستان امثال بابک زنجانی ناراحتیم اما اینجا بیشتر ناراحتیم که پول ملت ایران غارت شده است اما در اواخر سال گذشته توانستیم از قطر بیشتر برداشت کنیم. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین گفت: در سال ۸۲ ما جشن خودکفایی گندم گرفته بودیم اما دیدیم که در سال‌های اخیر شش میلیون تن گندم وارد می‌کنیم اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و اکنون دغدغه اصلی ما این است که سه میلیون تن گندم مازاد را از چه راهی صادر کنیم. جهانگیری با تاکید بر اینکه مدیریت معجزه می‌کند، تصریح کرد: مدیریت خوب می‌تواند از حداقل منابع، حداکثر بهره‌وری را داشته باشد اما متاسفانه قدر مدیریت در کشور ما شناخته شده نیست.
تاکید دو شخصیت بر تقویت تعامل با دنیا
جهانگیری با بیان اینکه اصلی‌ترین کار در دولت برای ما از ابتدا تعیین اولویت‌ها بود، گفت: «یکی از موضوعات چالش هسته‌ای و برون رفت از آن، ایران هراسی و تبدیل تنش‌ها به دوستی‌ها بود. در عین حال با تعامل با دنیا مسیر اقتصاد مقاومتی را هموار کردیم. که البته در این راه نقایصی هم هست که باید با مدیریت آنها را حل کرد» جهانگیری دیروز همچنین تاکید کرد: در حوزه مسائل مربوط به مردم اصلی‌ترین موضوع بحث سلامت بود. چراکه شرایط به طوری بود که رنج بستری در بیمارستان از رنج خود بیماری بیشتر بود که به فضل الهی اکنون دغدغه مردم ایران این مسائل نیست و فقط به فکر معالجه خود هستند. جهانگیری با تاکید بر اینکه کار بزرگی در این زمینه در کشور انجام شده اظهار داشت: پیش از این ۳۷ درصد هزینه‌های بستری فرد به عهده خودش بود اما اکنون حدود ۷ در صد را می‌پردازد. در عین حال تخت‌های بیمارستانی نیز افزایش پیداکرده که ان‌شاءا... این حرکت‌های رو به جلو ادامه پیدا می‌کند.