کمک جبرانی به حساب کارمندان و بازنشستگان واریز می‌شود

شهروند|  همواره افزایش حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران یکی از مسائل مهم در هنگام تعیین بودجه بوده است. امسال هم در روزهایی که نمایندگان مجلس سرگرم تعیین تکلیف بودجه ‌سال 98 هستند، یکی از مباحث مهمی که می‌خواهند برای آن تعیین تکلیف کنند، افزایش حقوق کارمندان دولت، کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان و مستمری‌بگیران است که حرف و حدیث‌های زیادی را
به دنبال دارد.
افزایش حقوق 20 درصدی
یکی دو سالی می‌شود که صحبت از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است. قرار بر این بوده که تا پایان برنامه پنج ساله توسعه این اتفاق بیفتد و بین پرداختی‌هایی که به بازنشستگان انجام می‌شود، تفاوتی وجود نداشته باشد. محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به انجام این امر تاکید کرده و گفته است: «30‌هزار‌میلیارد تومان برای همسان‌سازی نیاز داریم و باید در چند مرحله به سمت تحقق آن پیش برویم، اما آن‌چه مشخص است این‌که این اتفاق حتما باید رخ بدهد تا ما بتوانیم به هدفی که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان داریم، برسیم.» در جلسه دیروز مجلس هم درباره این موضوع به صورت جدی بین نمایندگان مجلس بحث شد و طبق ضوابط مالی، دولت برای ‌سال ۹۸ میزان افزایش حقوق خود را ۲۰‌درصد لحاظ کرد. بر این اساس طبق ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تدوین لایحه بودجه‌ سال۹۸ کشور دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی در بند اول موظف شدند ضریب ریالی افزایش حقوق را به‌طور متوسط ۲۰‌درصد لحاظ کنند که رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی‌ کار خواهد رسید. معمولا طبق سنوات گذشته آن‌چه برای تهیه و تدوین لایحه بودجه براساس منابع و میزان افزایش هزینه‌ها پیش‌بینی می‌شود، مورد تایید هیأت وزیران نیز خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد افزایش ۲۰‌درصدی حقوق کارکنان و عیدی تعیین‌شده همان رقم گفته‌شده، قطعی شود، همچنین طبق ضوابط تهیه‌شده در بخش هزینه‌ها به غیر از ۲۰‌درصد افزایش حقوق، سایر هزینه‌ها صفر در نظر گرفته شده است، در نتیجه، سقف اعتبارات هزینه‌ای دولت برای‌ سال آینده نیز حدود همان ۲۰‌درصد افزایش خواهد یافت مگر آنکه تغییرات جدید در سایر هزینه‌‌ها ایجاد شود.


بودجه 3هزار میلیاردی برای افزایش حقوق‌ها
مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و آموزش درباره افزایش 20‌درصدی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در بوجه‌سال 98 به «شهروند» می‌گوید: «من نمی‌توانم میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان را براساس‌ درصد اعلام کنم، اما ما بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. همانطور که امسال هم برای شاغلان بالای 5‌میلیون تومان این کار را انجام دادیم و اعلام کردیم که آنها شامل افزایش حقوق نمی‌شوند، درباره بازنشستگان نیز همین‌طور است و بنا داریم تا پایان برنامه ششم توسعه بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را پیگیری کنیم. امسال پیشنهاد مجلس به دولت تامین 3هزار‌میلیارد بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بوده تا این اتفاق رخ دهد. البته در ابتدا صحبت از‌ هزار‌میلیارد بود که مجلس آن را به 3‌هزار‌میلیارد رساند، چون ما تعهد داریم که حتما این کار را انجام دهیم و همسان‌سازی لازم بین حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد. در واقع نمی‌توانیم‌ درصد مشخصی درباره افزایش حقوق بازنشستگان اعلام کنیم، چون به دنبال همسان‌سازی هستیم، نه افزایش و قرار است این تغییرات از حقوق‌های پایین آغاز شود.» لاهوتی درباره اینکه آیا دولت می‌تواند 3هزار‌میلیارد را به این موضوع اختصاص دهد، می‌گوید:  «این قانون تصویب شده و دولت هم به اجرای آن موظف است.»
کمک جبرانی برای کارمندان و بازنشستگان
بالا رفتن نرخ تورم در ماه‌های گذشته باعث شد دولت برای ترمیم هزینه‌های حقوق اقشار کم‌درآمد به فکر کمک جبرانی بیفتد. بر همین اساس طبق مصوبه هیأت دولت و به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌ کار و سازمان برنامه و بودجه، سازمان برنامه مجاز است برای کارکنان رسمی، پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و حمایت از بازنشستگان شرکت فولاد و سایر صندوق‌ها که مجموع پرداختی آنها کمتر از 30‌میلیون ریال در ماه است، کمک جبرانی از طریق حساب بانکی مرتبط با حقوق و دستمزد آنها واریز کند. منابع مالی مورد نیاز این مصوبه از محل مصوبه دولت درخصوص طرح حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه تامین می‌شود.  
سایر اخبار این روزنامه
آمریکا در حال عقب‌نشینی است شنبه را تعطیل کنید! ماجرای جیره ‌بندی موبایل چیست؟ با شماره تلفن‌های ما چه کار دارید؟ چند می‌گیری حیوون منو بگردونی؟ کمک جبرانی به حساب کارمندان و بازنشستگان واریز می‌شود بنزین اهرم فشار تازه بر اسنپ و تپسی پاکستان فیلم هندی را ممنوع کرد # ای_آن‌که_رشیدپور_نامت روز انتقام فرا رسید شاخ‌های آواره اینستا کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»!‏ پایان 7‌سال زندگی مخفیانه قاتل فراری در آلمان وترکیه استقبال از تروریست 11 سپتامبر به‌عنوان قهرمان مهربانی در دورترین روستاها ادامه دارد ‏ از درمان زنی که خرس گازش گرفته بود تا مشکلات ارتوپدی آسانسور کوهی محصول تازه کوه‌خواران هزارهزار هوادار، میلیاردها دستمزد!‏ این‌دفعه هم «شو» است آقا رسول؟ کشف بزرگترین زمرد جهان با وزن یک‌کیلو و 100 گرم ورود آقایان ممنوع! «ایران اینترنشنال» زیر دست بن‌سلمان چه کسانی در کنسرت بزرگ قبل از فینال آسیا می‌خوانند؟ حمله مسلحانه به بیمارستان امام خمینی(ره) و فراری‌دادن یک زندانی خشکشویی دات کام! صفحه شهرونگ