«ابتکار» انتظار نمایندگان از وزرای جدید را بررسی کرد مجلس با هیچکس عقد اخوت نبسته است

معصومه معظمی
باوجود حرف و حدیث‌های فراوان درباره 4 وزیر پیشنهادی، کار، اقتصاد، راه و صمت روز شنبه 5 آبان، نمایندگان تصمیم گرفتند به هر 4 گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای تصدی این وزارت‌خانه‌ها اعتماد کنند. اگر چه این رای اعتماد به دلیل این بود که مجلس می‌خواست توپ را به زمین دولت بیندازد تا دیگر نتواند بهانه بیاورد که وزیر ندارد و مشکلات کشور برزمین مانده است و با سرپرست نمی‌تواند کاری انجام دهد یا مجلس را به عدم تعامل با دولت محکوم کند. بنابراین نمایندگان اصولگرا و مخالفان و منتقدان دولت با این رویکرد، برای مقطعی کوتاه هم که شده سعی کردند با این نان قرض دادن به دولت جلوی بهانه‌های احتمالی برای مقابله با مشکلات اقتصادی را بگیرند به همین دلیل به هر 4 گزینه معرفی شده رای بالا دادند. هر چند که شائبه‌هایی مثل عدم تعامل دژپسند با نمایندگان، مدرک تحصیلی رحمانی، استیضاحی بودن شریعتمداری و فاقد رزومه مشخص بودن اسلامی، مواردی نبودند که بتوان به سادگی از کنار آنها عبور کرد و آنها را نادیده گرفت.
بنابراین خوب یا بد، نمایندگان با ۱۹۶ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و پنج رای ممتنع به محمد شریعتمداری به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کردند. محمد اسلامی را هم با ۱۵۱ رای موافق، ۹۸ رای مخالف و 8 رای ممتنع به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب کردند. با ۲۰۳ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع رضا رحمانی را هم به عنوان وزیر راهی وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت کردند. نمایندگان در نهایت برای تعامل بیشتر با تیم اقتصادی و با هدف ترمیم این تیم و همسویی بیشتر دژپسند با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با ۲۰۰ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع فرهاد دژپسند را هم به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی به این وزارت خانه مهم فرستادند.
بده بستان دولت و مجلس در ترمیم کابینه پیشنهادی


حالا با هر هدف و نیتی نمایندگان، کابینه از هم پاشیده دولت را دوباره ترمیم کردند و با رای اعتماد به هر 4 گزینه معرفی شده حمایت و همراهی خود را با تصمیمات دولت اعلام کردند.
حالا نوبت دولت است که در پاسخ به این اعتماد بالا درراستای حل مشکلات مردم قدم بردارد و به دور از حاشیه‌ها و اگر و اما در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها حداقل مشکلات معیشت مردم را برطرف کند. برای تحقق این موضوع نمایندگان انتظاراتی را در گفت‌وگو با «ابتکار» از وزرای جدید بیان کردند.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران در گفت‌وگو با «ابتکار» با تاکید بر اینکه «مجلس با وجود همه حرف و حدیث‌هایی که درباره این وزرای پیشنهادی مطرح بود سعی کرد نگاه ترمیمی و همراهی با دولت داشته باشد»، گفت: «یکی از ایرادهای اساسی کابینه دولت دوازدهم عدم هماهنگی تیم اقتصادی بود که به حوزه صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و تا حدودی کار و تعاون و رفاه اجتماعی مربوط بود. فرض را بر این گذاشتیم که رئیس‌جمهوری با جابجایی مناسب در این حوزه‌ها و تا حدودی وزارت راه و شهرسازی قصد ترمیم این وزارت‌خانه‌های اقتصادی را دارد.»
رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: «نگاه مجلس این بود که دولت با انگیزه هماهنگی تیم اقتصادی و شتاب بیشتر برای حل مشکلات مردم و توسعه کشور این تیم را معرفی کرده است. بنابراین مجلس هم به این انتخاب و تصمیم احترام گذاشت و اعتماد کرد تا هیچ وزارت‌خانه ای حتی برای یک روز دیگر با سرپرست اداره نشود.»
هیچ رای اعتمادی تضمینی و 4 ساله نیست
ابوالفضل موسوی بیوکی هم در گفت‌وگو با «ابتکار» با تاکید بر هدف مجلس از رای به هر 4 گزینه روحانی برای این وزارت‌خانه‌های اقتصادی و مهم گفت: «در این بلاتکلیفی اقتصادی و شرایط تحریم‌ها مجلس قصد داشت به دولت کمک کند به همین دلیل به هر 4 گزینه رای اعتماد بالا داد.
ولی در عین حال با این تغییر و تحول در کابینه دولت و استیضاح‌ها به دولت این پیام را دادیم که هیچ رای اعتمادی 4 ساله نیست و در صورت نیاز این اعتماد را حتی اگر یک سال از عمر دولت گذشته باشد، پس می‌گیریم.»
نماینده مردم یزد در مجلس تاکید کرد:‌ «‏بنابراین با توجه به شرایط خاص اقتصادی، خواست مجلس از دولت این بود که تیم اقتصادی خودش را هماهنگ‌تر کند به همین دلیل وقتی دژپسند که معاون آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پست وزرات معرفی شد، یعنی محور اقتصادی و تفکر تیم نوبخت اعمال می شود و این تیم اقتصادی با این گزینه همراه‌تر می‌شوند. از طرفی هم وقتی وزیر صمت به وزارت کار می‌رود و آقای رحمانی که با این وزارت خانه همراه‌تر است جایگزین او می‌شود، یعنی دولت تشخیص داده است با این افراد تیمش جان تازه‌ای می‌گیرد و مجلس هم به این تصمیم دولت رای داد.»
رای به وزرا مشروط است و با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم
این عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس در عین حال تاکید کرد: «دو نفر از وزرای این کابینه استیضاح شده بودند، دو نفر دیگر هم در معرض استیضاح قرار داشتند و مجبور به استعفا شدند. چند وزیر دیگر هم دوکارته شده‌اند و احتمال استیضاح وزرای دیگر هم دور از ذهن نیست. بنابراین رای اعتماد مجلس به وزرا قطعا 4 ساله نیست و در صورت ضعف در عملکرد این اتفاق برای سایر وزرای ضعیف هم رقم می‌خورد و دولت باید مراقب باشد.» رضایی کوچی هم در این باره تاکید کرد:‌ «مجلس همانطور که رای بالایی به وزرا داد اگر وزرا نتوانند در یک مدت 3 تا 4 ماهه توانایی خودشان را نشان دهند و درست کار کنند، با همین قدرت و رای بالایی که به آنها اعتماد کردیم، با وزیر ناکارآمد برخورد خواهیم کرد و اعتمادمان را پس می گیریم و در این باره با هیچ وزیری شوخی نداریم و عقد اخوت نبسته ایم.»
رئیس کمیسیون عمران همچنین رای به وزرا را تضمین شده نداشت و تاکید کرد که این رای بالا به وزرا مقطعی است و اگر وزیری نتواند جواب این اعتماد مجلس را بدهد، اعتمادشان را از او پس می‌گیرند. رضایی کوچی از طرفی پس از کشیدن خط و نشان برای وزرای جدید دولت به توقع و انتظاراتی که مجلس از آنها دارد پرداخت و به «ابتکار» گفت: «این 4 وزیر در کنار ظرفیت وزرای دیگر باید قدر این اعتماد بالای مجلس را بدانند و با نگاه محرومیت‌زدایی و حل مشکلات و معیشت مردم هم در حوزه اقتصاد و هم تجارت و هم در حوزه عمران و واحدهای صنعتی قدم‌های مستحکمی بردارند و حل مشکلات مردم را جدی بگیرند.» نماینده مردم جهرم در مجلس افزود: «کار وزرای جدید نسبت به وزرای قبلی در این شرایط اقتصادی و تحریم‌ها سخت‌تر است و توقع روحیه جهادی و انقلابی از وزرا داریم. همچنین انتظار می‌رود با پاکدستی کارشان را انجام دهند.»
رئیس کمیسیون عمران همچنین به حواشی که درباره برخی وزرای جدید مطرح است، اشاره کرد و گفت: «البته درباره برخی از این وزرای جدید شبهاتی مطرح است که فرزندان و دامادها و اطرافیان آنها و حتی خودشان شرکت‌هایی دارند. خواست و مطالبه ما نمایندگان از آنها این است که با توجه به اعتماد مجلس به آنها سعی کنند هیچ شبهه و حاشیه‌ای درست نکنند و به نزدیکانشان اجازه ندهند در حوزه اختیاراتشان دخالت کنند.» رضایی همچنین به آنها توصیه کرد تا با پاکدستی و 18 ساعت کار روزانه و بهره‌گیری از کمک نیروهای توانمند وزارت‌خانه‌هایشان کاری کنند که بتوانیم به سلامت روزهای سخت اقتصادی فعلی را پشت سر بگذاریم.
توقع حمل و نقل ایمن بار و مسافر از وزیر راه و شهرسازی
موسوی بیوکی هم با اشاره به توقع وانتظار مجلس از وزرای جدید از جمله وزیر راه و شهرسازی که تخصص کمیسیونی او است به «ابتکار» گفت: «حل مشکلات معیشتی مردم از مهمترین انتظارات ما از وزرای جدید است ولی در عین حال مشخصا از وزیر راه و شهرسازی انتظار برقراری حمل و نقل ایمن برای بار و مسافر و تامین مایحتاج اساسی در کشور که بسیار سخت هم است را خواستاریم.» نایب رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: «از جمله توقعات دیگری که از وزیر راه و شهرسازی داریم، تکمیل خطوط زمینی، تکمیل خطوط کشتیرانی، تکمیل خطوط ‌هوایی و ارتباط آنها با یکدیگر و حمل بار ایمن در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی است.» نماینده مردم یزد همچنین خاطرنشان کرد‌: «درباره بخش مسکن هم در دولت‌های گذشته و دولت نهم و دهم برنامه‌های مختلف مسکن مطرح بود و در دولت یازدهم پیگیری بحث مسکن مهر مطرح بود. ولی در دولت دوازدهم این انتظار و توقع می رود که برنامه شاخصی در بخش مسکن ارائه شود. این برنامه شاخص می‌تواند همان طرح جامع مسکن یا بازآفرینی شهری یا مجموعه‌ای از همه این موارد باشد.» او با اشاره به توقعاتی که در این شرایط خاص اقتصادی کشور از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت می‌رود، به «ابتکار» گفت: «در حوزه صنعت هم در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم و وزیر جدید باید برنامه ریزی داشته باشد که بتواند در زمان لازم، پایداری کافی داشته باشد و شرایط تحریم را به فرصت تبدیل کند. شرایط سختی است و توقع داریم در وزارت صمت وزیر جدید بتواند این کار را انجام دهد.»
انتظارات نمایندگان از وزیر صمت
محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با بیان اینکه «هر سه حوزه معدن، تجارت و صنعت کلیدی و اثرگذار است و زندگی مردم و کشور متاثر از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت است»، گفت: «اگر بخواهیم در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت که کل اقتصاد و زندگی و معیشت جامعه را درگیر خود کرده در مسیر متعالی حرکت کنیم، نیازمند شفاف، هدفمند و روش‌مند شدن برنامه‏های وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت است.»
این نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به وزیر صمت گفت: «یکی از کلیدی‌ترین دستگاه‌های موثر در زندگی و معیشت مردم و کم و کیف اشتغال و معیشت پایدار و مولد، نظام سامان یافته تامین مایحتاج زندگی روزمره مردم وزارت صنعت، معدن و تجارت است. به هم نخوردن نظام عرضه و تقاضا باید از طریق سیاست‌های درست شما سامان یابد. هیچ فرصت و امکانی برای سعی و خطا وجود ندارد. در این وزارت‏خانه مهم همه چیز باید از انضباط قابل اندازه گیری برخوردار باشد.»