همزمان با افزایش فشارها بر عربستان به سبب قتل خاشقجی، آمریکا و فرانسه خواستار توقف جنگ در شبه‌جزیره عربستان شدند

خون‌بهای صلح در یمن
مجید مسعودی‪-‬ قتل عجیب و غریب خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول، حالا دارد اثرات عینی خود را می‌گذارد؛ احتمال پایان جنگ در یمن. در دو روز گذشته آمریکا و فرانسه خواستار توقف جنگ یمن به رهبری عربستان سعودی شدند. برخی ناظران از این می‌گویند که قتل قاشقجی، فرصتی در اختیار کشورهای غربی قرار داده است تا با استفاده از آن فشار به عربستان برای پایان جنگ در یمن را افزایش دهند. آیا این قتل فجیع، خون‌بهای صلح در یمن است؟ آیا آن کاری که خون هزاران بی‌گناه یمنی در صنعا و سعدا و تعز و عدن نتوانست انجام دهد، خون خاشقجی در کنسولگری کشورش در استانبول انجام خواهد داد؟
واشنگتن: زمان پایان جنگ در یمن رسیده است
وزیر خارجه به همراه وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی که نشانگر چرخشی آشکار در سیاست این کشور در قبال جنگ یمن است، اعلام کردند، آمریکا از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی می‌خواهد تا حملات هوایی خود را به تمامی مناطق مسکونی در یمن متوقف کند. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا خواهان توقف فوری حملات هوایی و آغاز مذاکرات در ماه آینده میلادی بین طرف‌های درگیر است. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مایک پمپئو گفت: زمان آن رسیده است اقدامات خصمانه از جمله حملات موشکی و پهپادی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به سمت عربستان و امارات و نیز حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی یمن متوقف شوند.


وزیر خارچه آمریکا تاکید کرد: باید مذاکرات ریشه‌ای با فرستاده سازمان ملل به یمن به منظور اجرای تدابیر مربوط به اعتمادسازی برای حل مشکلات اصلی و علل درگیری و عاری سازی مرزها از سلاح در نوامبر ۲۰۱۸ در «کشور سومی» آغاز شود. او خواستار شروع مذاکراتی به دعوت مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن از ماه آینده میلادی شد.
این اظهارات پمپئو کمی بعد از اظهارات مشابه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌ای در آکادمی صلح آمریکا در واشنگتن مطرح شد. متیس در این جلسه تصریح کرد: تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن باید طی ۳۰ روز آینده پای میز مذاکره بنشینند. او ادامه داد: این مذاکرات باید براساس توقف درگیری‌ها و عقب‌نشینی حوثی‌ها از مرزها و توقف حملات هوایی در اشاره به حملات ائتلاف سعودی باشد. روزنامه واشنگتن پست به نقل از متیس نوشت، همه طرف‌ها باید ماه آینده میلادی مذاکراتی را شروع کنند که به توافق بینجامد. این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از متیس گزارش داد، عربستان و امارات آماده ورود به این مسیر هستند. وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: این جنگ باید متوقف شود و باید توافق جای جنگ و درگیری را بگیرد. به گزارش واشنگتن پست به نقل از ماتیس، این جنگ با قدرت باید پایان یابد.
پاریس: زمان توقف جنگ در یمن فرا رسیده است
دیگر دیپلمات ارشدی که در دو روز گذشته از لزوم توقف جنگ یمن سخن گفت، وزیر خارجه فرانسه بود. به گزارش ایسنا، فلورانس پارلی در گفت‌وگو با شبکه تلوزیونی BFM اعلام کرد که زمان آن فرا رسیده که جنگ عربستان در یمن متوقف شود چراکه جنگ یمن سرمنشا بحران انسانی است. پارلی افزود: زمان توقف جنگ یمن فرارسیده و اولویت فرانسه این است که وضعیت انسانی در یمن بهبود یابد و زمینه برای کمک‌رسانی بشردوستانه به ملت این کشور فراهم شود. او ادامه داد: ما بی‌وقفه در کنار سازمان ملل بر طرف‌ها فشار می‌آوریم که به راهکار سیاسی دست یابند، چرا که در واقع این وضعیت نظامی بی‌نتیجه و هیچ خروجی نداشته و بحران یمن، بحران انسانی بی‌سابقه‌ای است که همانند آن تاکنون دیده نشده است.
ماجرای قتل خاشقجی مائده الهی برای کودکان یمن بود؟
جنگ یمن بعد از سه سال بسیاری را کشته است؛ بسیاری را زخمی و آواره کرده است و بسیاری را گرسنه و زیرساخت‌های این کشور را تخریب کرده است. به قول نهادهای حقوق بشری یک «جنایت جنگی» و «بحران انسانی» در این کشور رخ داده است. در تمام این سه سال حملات عربستان و متحدانش به یمن، گرچه افکار عمومی جهانی خواستار فشار دولت‌ها به این ائتلاف برای پایان جنگ بودند اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، تقریبا هیچ بود! چه اینکه یک طرف جنگ عربستانی است که بی‌حساب دلار نفتی دارد و البته این توانایی را که با خریدهای رشوه‌گونه، هر کشوری را بخرد. قدرت دلارهای نفتی عربستان تا آن حد است که خرداد دو سال پیش بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل نام عربستان را از فهرست ناقضان حقوق بشر سازمان ملل خارج کرد و این اقدام را «دردناک‌ترین تصمیم خود تاکنون» ذکر کرد و از این گفت که در صورت حضور عربستان در این فهرست «احتمال قطع بودجه برنامه‌های سازمان ملل از طرف عربستان سعودی وجود داشت.»
اما گویا ماجرای قتل خاشقجی و نحوه پوشش این رخداد در رسانه‌های جهان و به تبع آن حساسیت شدید افکار عمومی نسبت به این ماجرا به آن حدی است که دلارهای نفتی عربستان هم کارساز نیست و همین ابزار فشاری موثر در اختیار کشورهای غربی قرار داده است تا با استفاده از آن، عربستان را ترغیب به پایان جنگ در یمن کنند. اینکه این اتفاق در عمل می‌افتد یا خیر، مثل هر رخداد دیگری بسته به زمان است. گرچه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا ربط داشتن درخواست آمریکا از عربستان برای پایان جنگ یمن و موضوع قتل خاشقجی را رد کرد. او در سخنرانی اخیرش در واشنگتن گفت: «این دو ارتباطی به هم ندارند و دو موضوع مجزا هستند.»
با این حال، گرچه مواضع رسمی را باید از صاحب‌منصبان وقت شنید، اما برای کشف نیاتِ پس مواضع، باید سراغ صاحب‌منصبان سابق رفت. آنجا که مارتین ایندیک، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن تایمز، با اشاره به قتل خاشقجی گفت: «فرصت در حال حاضر دست داده تا به سعودی‌ها گفته شود نمی‌توانند این وضعیت در یمن را ادامه دهند.» می‌گویند بعد از هر سختی‌ای آسانی‌ای هست. آیا یمنی‌ها بعد از سه سال جنگ، روزهای آرامی را به خود می‌بینند؟