«همدلی» دلایل افزایش 168 درصدی قیمت هر بطری شیر طی سه ماه گذشته را بررسی کرد گرانی بدون مجوز

همدلی| گروه اقتصادی- لبنیات همچنان در مسیر گرانی حرکت می‌کند. دیروز افزایش 168 درصدی هر بطری شیر طی سه ماه گذشته تا به امروز صدر اخبار برخی رسانه‌ها قرار گرفت تا باز هم مساله نظارت بر قیمت‌ها در محافل کارشناسی مطرح شود.
روند افزایش قیمت‌ها که از نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی غیر عادی است اینطور حکایت می‌کند چیزی نمانده لبنیات برای همیشه از سبد هزینه اقشار آسیب‌پذیر حذف شود.
چرا که طی ماههای گذشته تاکنون به دلایل مختلفی از جمله نوسان شدید نرخ ارز، مصرف‌کنندگان برای چندمین بار با افزایش قیمت شیر و برخی دیگر از محصولات لبنی مواجه شدند. آنطور که تحلیل‌های کارشناسی نشان می‌دهد، نبود نظارت در کنار فضای بحران زده اقتصاد، هر بار بهانه‌ای به دست سودجویان داد که در نهایت مصرف کننده هزینه این سودجویی را پرداخت. گرانی مانند آتش زیر خاکستری است که هر بار به بهانه‌ای معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه را تهدید می‌کند.
مرداد ماه همین امسال بود که انجمن صنایع لبنی از افزایش رسمی قیمت لبنیات خبر داد. آنطور که اعلام شد و بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، بعد از مدت ها افزایش قیمت بدون مجوز محصولات لبنی برخی صنایع کشور، در آن مقطع نرخ جدید این محصولات به طور رسمی همراه با افزایش قیمتی چشمگیر، توسط انجمن مربوطه به اعضا ابلاغ شد. در نامه مصوبه کارگروه تنظیم بازار همچنین به حداکثر نرخ 1570 تومانی شیرخام دامدارن نیز اشاره شده که در مقایسه با نرخ قبلی، این محصول حدود 9 درصد افزایش نرخ یافته، این درحالی است که قیمت برخی از محصولات صنایع لبنی بیش از نرخ مصوب افزایش پیدا کرد. برخی اخبار غیر رسمی اینطور حکایت کردند که فاصله قیمت مصوب با آنچه در مغازه‌ها فروخته به 32 درصد هم رسیده است.


برای مثال، در آن ماه نرخ مصوب شیر پرچرب یک لیتری از 2800 به 3700 تومان افزایش یافته است.
برخی برندهای لبنی طی هفته گذشته مجددا قیمت فرآورده های خود را افزایش دادند و براین اساس قیمت هر بطری شیرطی مدت سه ماه یه هزارو 700 تومان گران شد. در این مدت قیمت شیر از ۲۵۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان رسیده و معادل ۱۶۸ درصد رشد داشته است. براین اساس قیمت هرلیتر شیر استریل(مدت دار) یکی از برندهای معروف لبنی طی هفته گذشته از ۴۵۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان رسیده است. همچنین قیمت هر بطری یک لیتری شیر نیز حدود ۵۰۰ تومان افزایش داشته است. براین اساس طی مدت حدود سه ماه قیمت شیر پاکتی کوچک از ۱۰۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان رسیده و نرخ هر بطری شیر نیز طی این مدت از ۲۵۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان رسیده یعنی معادل ۱۶۸ درصد رشد قیمت طی حدود ۳ ماه برای این کالا اتفاق افتاده است.
همچنین بر اساس گزارش‌های میدانی، مباحثی مبنی بر افزایش قیمت کره از هفته آینده نیز مطرح شده ضمن اینکه عرضه روغن کاهش یافته و شایعه افزایش ۲۵ درصدی قیمت این کالا مطرح شده است.
ستاد بررسی می‌کند
این افزایش ناگهانی قیمت به حدی نگران کننده شده که حالا محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس ستاد تنظیم بازار هم به این مساله واکنش نشان داده است.
آنطور که حجتی گفته است: « قیمت تمام شده محصولات لبنی با توجه به نرخ پایه شیرخام به طور مجدد توسط ستاد تنظیم بازار بررسی و نتیجه آن بزودی اعلام می شود تا به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اجحاف نشود.»
وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه هیات دولت درباره وضعیت افزایش قیمت لبنیات و اقدام های این وزارتخانه و دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت ها گفت: «وزارت جهادکشاورزی متولی تولید و تامین مواد اولیه فرآورده های لبنی است و قیمت گذاری در حوزه وظایف آن نیست.»
او با بیان اینکه به تازگی در صنعت دامداری و عرضه شیرخام افزایش قیمت مجددی رخ نداده است، اظهار داشت: «از زمان قیمت گذاری شیرخام توسط ستاد تنظیم بازار تاکنون (مرداد 97)، به دلیل هزینه های تمام شده تولید در صنعت دامداری هر کیلوگرم شیرخام به طور متوسط با قیمت 2 هزار تومان به صنایع و کارخانجات لبنی به فروش می‌رسد.»
او تصریح کرد: «آنچه در بازار سبب افزایش قیمت فرآورده های لبنی شده، هزینه های بسته بندی و مواد اولیه کارخانجات است و از این رو کارشناسان وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده لبنیات را با توجه به قیمت پایه شیرخام در دست بررسی دارند.» ستاد تنظیم بازار مردادماه امسال قیمت مصوب هر کیلوگرم شیرخام را 1570 تومان تعیین کرد اما این نرخ از سوی دامداران و صنایع لبنی رعایت نمی شود.
اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی دیر شده است
وزیر جهاد کشاورزی درباره تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات شورای اقتصاد و دبیرخانه آن است؛ با مکاتباتی که با اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری داشته ام، وی دستور تعیین تکلیف سریع این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه داده است تا این مهم هرچه سریعتر در شورای اقتصاد تصویب شود. حجتی براین باور است که نه تنها اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی دیر شده بلکه باید این مهم قبل از فصل کشت اعلام می شد.
هر بطری شیر ۵۰۰۰ تومان شد
قیمت انواع شیر در بازار هفته گذشته با افزایش عجیب و غریبی مواجه شد، اما هیچ یک از نهادهای نظارتی متولی در این زمینه پاسخگو نیستند. صنایع لبنی دوباره و در هفته گذشته قیمت محصولات خود را افزایش دادند که به عنوان مثال می‌توان به قیمت انواع شیر پاستوریزه، کم چرب، ‌نیم چرب و پرچرب اشاره کرد که در بندهای مختلف از ۳۹۰۰ تومان تا ۵۰۰۰ تومان متفاوت است.
به عنوان مثال یکی از برندهای مطرح محصولات لبنی قیمت هر بطری شیر نیم چرب پاستوریزه را ۵۰۰۰ تومان و قیمت شیر کم چرب را ۴۳۰۰ تومان تعیین کرده است و یک برند معروف دیگر هر بطری شیر را به عنوان شیر پلاس ۴۴۰۰ تومان می‌فروشد. البته برخی دیگر از برندهای محصولات لبنی هر بطری شیر را ۳۹۰۰ تا ۴۴۰۰ تومان می‌فروشند و در این میان هیچ نظارتی هم وجود ندارد. این در حالی است که براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ سوم مردادماه امسال هیچ مجوزی به صنایع لبنی بابت افزایش قیمت محصولات لبنی پرمصرف از جمله شیر، ماست و پنیر داده نشده و قیمت انواع شیر بطری پاستوریزه بین ۲۹۵۰ تومان تا ۳۳۰۰ تومان مصوب شده است.
در این میان حداقل توقع از دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این است که هرچه سریع‌تر به وظایف ذاتی خود عمل و با گران فروشان و متخلفان در صنایع لبنی برخورد کنند.