بازيكنان پرسپوليس دل شير دارند

سيد جلال حسيني، رهبري مقتدر در بيرون و داخل زمين است؛ او مرا به ياد بكن باوئر مي‌اندازد
تيم‌هاي ژاپني برعكس تيم‌هاي غرب آسيا سرعتي بازي مي‌كنند و ميل هجومي بيشتري دارند
برانكو ايوانكوويچ تنها مربي‌ای است كه موفق شده پس از افشين قطبي، پرسپوليس را قهرمان ليگ‌برتر كند. سرمربي كروات سرخپوشان حال اين تيم را به فينال ليگ قهرمانان آسيا رسانده و تحسين منتقدانش را در پي داشته است. هواداران پرسپوليس اما جز برانكو، علاقه ويژه‌اي به افشين قطبي نيز دارند، رابطه عاطفي اي‌كه دو طرفه است. سرمربي پيشين سرخپوشان نيز قرار است در بازي روز شنبه راهي ورزشگاه شود و پرسپوليس را تشويق كند. انتشار اين خبر بازتاب‌هاي مثبتي را در فضاي مجازي به همراه داشته و هواداران تيم سرخپوش پايتخت در پيج اينستاگرامي قطبي از او بابت علاقه‌اش به اين تيم تشكر كرده‌اند. به هر ترتيب قطبي سابقه سرمربيگري در شيميزو اس‌پالس ژاپن را نيز دارد، تيمي كه در حال حاضر در رتبه هشتم جدول جي ليگ قرار گرفته است. به بهانه تقابل پرسپوليس با كاشيما آنتلرز، گفت‌وگويي با افشين قطبي داشتيم كه در ادامه آن را پي مي‌گيريم.
پرسپوليس با وجود محروميت از فصل نقل‌و‌انتقالات و حضور چند بازيكن مصدوم از جمله حسين ماهيني به فينال ليگ قهرمانان آسيا رسيد. فكر مي‌كنيد چرا اين تيم به چنين موفقيتي دست پيدا كرده است؟


پرسپولیس نشان داده که روحیه تیمی دارد و در نبود يك بازیکن خاص، سایرین تلاش می‌کنند که کمبود آن ستاره را جبران كنند. البته نقش برانکو و هواداران نیز در رفع این مشکل بسیار پر رنگ است.
در دوره اي كه شما سرمربي پرسپوليس بوديد 6 امتياز از اين تيم كسرشد اما در نهايت قهرمان شد، اين فصل نيز با وجود محروميت، پرسپوليس هميشه در جمع مدعيان قهرماني بوده، به نظر مي‌رسد هرگاه اين تيم مشكل بزرگي دارد، قهرمان مي‌شود. نقش مربي را در كنترل شرايط چگونه مي‌بينيد؟
من در ژاپن، چین و چند كشور ديگر مربیگری کردم، فوتبال را ‌در بسیاری از کشورهای خلیج فارس و خاورمیانه پیگیری کرده ام و به جرات می‌توانم بگویم پرسپولیس نام بسیار بزرگی در فوتبال آسیاست. یکدلی و اتحاد بازیکنان این تیم بی نظیر است، مهم این است که مربی بتواند از این پتانسیل استفاده کند. فراموش نكنيد كه این بازیکنان همگی دل شیر دارند و اين موضوع در موفقيت آن‌ها موثر است.
شما در بازي رفت به ورزشگاه مي‌رويد تا پرسپوليس را تشويق كنيد. چه شده كه هنوز اين تيم را دوست داريد و نتايجش را دنبال مي‌كنيد؟ سوال‌ مهم‌تر اينكه چرا در بازي برگشت به ايران نمي‌آييد؟ آيا مشكلات مالياتي شما پابرجاست؟
من به ژاپن می‌روم تا از نزدیک شاهد پیروزی تیم سابق خودم باشم، من عاشق پرسپولیس هستم و اين تيم را دوست دارم. امادر خصوص مشکل مالیاتی بايد بگويم كه آقای حاجی باقر، مدیر برنامه هایم اظهار داشت که با کمک مدیران باشگاه پرسپولیس مشکل حل شده، البته من مصاحبه پندار خمارلو، مدير روابط عمومي پرسپولیس را خواندم که ایشان به صراحت اعلام كردند مشکل مالیاتی افشین قطبی از طریق باشگاه پرسپولیس حل شده است.
كريم باقري تنها بازمانده شاگردان شما در جمع پرسپوليسي‌هاست كه مربي اين تيم شده، فكر مي‌كنيد چه بازيكنان ديگري از آن تيم شايسته حضور روي نيمكت تيم هاي ليگ برتري هستند؟
کریم باقری از لحاظ اخلاقی و شعور بازی یکی از استثناهای فوتبال است. حضور او روي نيمكت پرسپوليس نشان از هوش بالاي برانكو است كه به بهترين شكل از كريم (باقري) استفاده مي‌كند.
سيد جلال حسيني نقش پررنگي در نتايج پرسپوليس داشته، با حضور او خط دفاع اين تيم انسجام بيشتري دارد. نقش اين بازيكن را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
سید جلال (حسيني) نشان داده که یک رهبر مقتدر در زمین و خارج از زمین است، درایت و مدیریت سید جلال در پرسپولیس مرا ياد بکن باوئر در بایرن مونیخ مي‌اندازد.
با توجه به سابقه مربيگري‌تان در ژاپن و تحليل از سبك بازي‌ تيم‌هاي جي ليگ، فكر مي‌كنيد پرسپوليس بتواند كاشيما آنتلرز را شكست دهد؟
این بازیکنان دل شیر دارند و باید با دوندگی و در خدمت یکدیگر بودن، کاشیما را شكست دهند تا در تهران جشن قهرمانی را با حضور تمام ايراني‌ها برگزار كنند. البته در صورت عدم موفقیت نیز باید به پرسپولیس با توجه به شرایط خاصی که دارد به صورت قهرمان نگاه کرد.
از خودتان بگوييد، در حال حاضر در كدام تيم مربيگري مي‌كنيد؟ آيا پيشنهادي براي بازگشت به ايران داشته ايد؟
درحال حاضر در استراحت هستم، در مورد بازگشت به ایران از آقای حاجی باقر بپرسید (مدير برنامه‌هاي او به «قانون» توضيح داد كه قطبي چند پيشنهاد داشته اما به توافق نهايي دست پيدا نكرده‌است).
در حال حاضر اين تصور در ايران وجود دارد كه تيم‌هاي شرق آسيا نسبت به تيم‌هاي غرب آسيا ضعيف‌تر هستند، آيا چنين برداشتي درست است و پرسپوليس به سادگي قهرمان مي‌شود؟
تیم های شرق آسیا بر عکس غرب آسیا بازی سرعتی دارند و از سرعت خود نیز به بهترين شكل استفاده می‌کنند. البته تیم‌های ژاپنی برخلاف تيم‌هاي غرب آسيا بیشتر بازی هجومی را دوست دارند. شما نتیجه بازی رفت و برگشت غرب و شرق آسیا را مقایسه کنید بدون شك تعداد گل‌های ردو بدل شده نظر مرا تایید می‌کند.
شناخت تان از تيم كاشيما آنتلرز چقدر است؟ كدام بازيكن اين تيم موثرتر از سايرين خواهد بود؟
بدون شك تیمی که به فینال رسیده دارای ويژگي‌هاي خاص است . این تیم بسیار سرعتی و باهوش بازی می‌کند ونباید به بازیکنان این تيم فرصت تفکر داد. آن‌ها از تمام نقاط زمین به خوبی استفاده می‌کنند و فضا را برای یکدیگر به وجود مي‌آورند. پرسپولیس برای كسب پیروزی ، باید حواسش به تمام بازیکنان کاشیما باشد و فقط به چند بازیکن خاص توجه نکند.
اتفاق جالبي كه رخ داده اين است كه هواداران تيم اوراواردز ژاپن از پرسپوليس حمايت كرده‌اند و نگاه ملي به بازي كاشيما ندارند. اين نگاه حرفه‌اي است يا نگاهي كه در ايران وجود دارد و مي‌گويند پرسپوليس نماينده كشورمان است؟
من به جرات می‌گویم که تماشاگران ایرانی را در هیچ کشوری نمی‌توان پیدا کرد. موفقیت امروز پرسپولیس برای همه مردم ایران است. استقلال، تراکتور سازی، سپاهان، ذوب آهن و سایر تیم‌ها همه در این موفقیت سهیم هستند و بدون شك تماشاگران اين تيم‌ها در روز فينال در استادیوم آزادی حضور خواهند داشت.
در پايان اگر نكته خاصي مدنظرتان هست‌بفرماييد.
من باید از مدیریت پرسپولیس به عنوان یک مربی که در این تیم مربیگری کرده‌ام به خاطر زحمت فراوانی که برای صعود به فینال متحمل شده‌اند تشکر کنم و از اینکه سرانجام مشکل مالیاتی مرا که به عهده آن باشگاه بود حل كردند، سپاسگزارم. در پايان لازم مي‌دانم به همه هواداران پرسپولیس سلام كنم و این موفقیت را به آن‌ها تبریک مي‌گويم.