ابز ار دیپلماسی بر ای نجات مرزبانان

وزیر خارجه کشورمان که برای پیگیری وضعیت مرزبانان ربوده شده ایران در منطقه میرجاوه به پاکستان سفر کرده بود با اشاره به رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایش با وزیر امور خارجه، فرمانده ارتش و نخست وزیر این کشور گفت: آن‌ها وعده‌های جدی برای پیگیری این موضوع دادند. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران در مورد اهداف سفر خود به پاکستان گفت: هدف از این سفر پیگیری وضعیت مرزبانان ایرانی بود که توسط گروه‌های تروریستی به گروگان گرفته شده‌اند. در این سفر با وزیر خارجه، فرمانده ارتش و نخست وزیر پاکستان در این زمینه گفت‌وگو کردیم.
آن‌ها وعده‌های جدی برای پیگیری این موضوع و رساندن آن به یک راه حل و انجام اقدامات مشترک برای جلوگیری از تکرار این‌گونه فجایع مطرح کردند.وی با بیان اینکه در دولت پاکستان تمایل و اجماع سیاسی برای حل این مشکل و جلوگیری از بروز مجدد چنین مسائلی در مرز دو کشور از سوی مخالفان روابط دو کشور و مردم دو کشور انجام می‌شود وجود دارد،‌ گفت: وعده‌هایی که آن‌ها در این زمینه داده‌اند قابل امیدواری است.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین با بیان اینکه در این دیدارها در ارتباط با اهمیت گسترش همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای دو کشور نیز بحث و گفت‌وگو شد، گفت: نخست وزیر پاکستان پیشنهاد بسیار خوبی را برای پایان دادن جنگ در یمن مطرح کرده‌اند. در این زمینه با وزیر خارجه، فرمانده ارتش و آقای نخست‌وزیر صحبت کردیم و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به پایان یافتن آلام مردم و تجاوز به این کشور را مطرح کردیم.وی با بیان اینکه خوشبختانه در صحنه بین‌الملل اجماعی برای پایان یافتن جنگ در یمن در حال ایجاد است، گفت: یکی دیگر از مواردی که در جریان این سفر با مقامات پاکستان در مورد آن رایزنی و گفت‌وگو کردیم، موضوع افغانستان و ضرورت رسیدن به یک راه حل صلح آمیز در این کشور و انجام گفت‌وگوهای ملی در آن بود.وی با بیان اینکه با مقامات پاکستانی در مورد همکاری‌های تهران و اسلام آباد با دولت کابل در این زمینه گفت‌وگو و رایزنی کردیم به نحوی که همه در افغانستان در پای میز مذاکره حضور پیدا کنند، در پاسخ به این سوال که در رسانه‌ها خبر از تماس‌های سری وزیر خارجه عربستان با مقامات ایران منتشر شده است، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم، چنین تماس‌هایی صورت نگرفته است. دولت عربستان چنین ارتباطی را برقرار نکرده است.ظریف همچنین با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی ایران به سیاست‌های منطقه‌ای عربستان گفت: عربستان نیاز دارد که در سیاست‌های منطقه خود بازنگری کند، ما علاقه‌مند هستیم. ما علاقه‌مند هستیم که با کشورهای همسایه‌مان رابطه خوبی داشته باشیم و فکر می‌کنیم که همسایگان ما از ایجاد تنش با ایران تاکنون منفعتی نبرده‌اند و امیدواریم آن‌ها هر چه زودتر در سیاست‌های خود در این زمینه تجدیدنظر کنند.
روزهای پرکار برای دیپلمات‌های ایرانی ادامه دارد


دیپلماسی فعال برای مبارزه با تروریسم
در حالی که با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم های آمریکا چند روزی بیشتر وقت باقی نمانده است، دستگاه دیپلماسی کشورمان بیش از هر زمان دیگری فعال شده و امور مربوط به مبارزه با تروریسم و اتهامات تروریستی را پیش می برد. در حالی که ایران و اتحادیه اروپا برای اجرای یک ساز و کار جدید مالی آمده می شوند، خبر ناگهانی و اتهام واهی تلاش افراد وابسته به ایران برای انجام عملیات ترور در خاک دانمارک، داستان خاشقجی و عربستان را ناگهان کنار زد و به صدر اخبار بین المللی رسید. برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و به‌خصوص عربستان، به دنبال به نتیجه رساندن تحریم های آمریکا هستند و نزدیکی روابط تهران - بروکسل را به هیچ وجه بر نمی تابند؛ به‌ همین خاطر هیچ بعید نیست که آن‌ها با راه انداختن ماجرای ترور در دانمارک به دنبال برهم زدن روابط خوب و مطلوب ایران و اروپا باشند تا شاید اتحادیه اروپا را نیز با تحریم های ضد ایرانی، همراه کنند. همزمان با تحولات در دانمارک، وزیر خارجه ایران دیپلماس ی ضد تروریستی کشورمان برای نجات جان مرزبانان ایرانی در بند در خاک پاکستان را کلید زد تا شاید به همین زودی ها، فرزندان ایران از چنگال تروریست های جند الشیطان آزاد شوند.
مذاکره دانمارک با اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه ایران
آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک به خبرنگاران گفت: من تصمیم گرفتم سفیر دانمارک در تهران را فرا بخوانم. دانمارک به هیچ وجه نمی‌تواند بپذیرد افرادی که در ارتباط با سرویس اطلاعاتی ایران هستند، نقشه حمله به افرادی دیگر را در دانمارک برنامه‌ریزی کنند.
وی گفت که عملیات برنامه‌ریزی شده مطلقا غیر قابل قبول بوده و در حال مذاکره با هم‌پیمانان و متحدان دانمارک، از جمله اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم‌های احتمالی است.
وزیر امور خارجه دانمارک با ادعای تلاش جمهوری اسلامی برای انجام یک حمله در این کشور از اتحادیه اروپا خواهد خواست تا تحریم‌هایی جدیدی علیه ایران اعمال کند.
صحبت های رییس سرویس
امنیت و اطلاعات دانمارک
فین بورخ اندرسن، ريیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی دانمارک نیز پیش از این گفت که سرویس امنیتی دانمارک معتقد است که اطلاعات ایران طرح انجام یک حمله در دانمارک علیه سه ایرانی را ریخته بوده که گمان می‌رود از فعالان گروهک الاحوازیه باشند.
همچنین به گفته مقامات، یک نروژی ایرانی‌تبار در تاریخ ۲۱ اکتبر به اتهام طراحی حمله و جاسوسی برای ایران بازداشت شد و اکنون در حبس به سر می‌برد. بنابر اعلام سرویس امنیتی سوئد، این متهم در سوئد بازداشت شده بود.
به نوشته گاردین، ایران در اواخر سپتامبر دانمارک، هلند و انگلیس را متهم کرد که به چند تن از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه پناه‌داده‌اند.
توییت نخست وزیر دانمارک
لارس راسموسن، نخست وزیر دانمارک نیز در صفحه توییتر خود نوشت: کاملا غیرقابل قبول است که ایران یا هر کشور خارجی دیگر طرح‌هایی برای سوء‌قصد در خاک دانمارک داشته باشد. درباره انجام اقدامات دیگر علیه ایران با اتحادیه اروپا گفت‌و‌گو خواهد شد.
راسموسن که در اسلو در نشست رهبران شمال اروپا شرکت و با ترزا می، همتای انگلیسی خود ملاقات کرده بود، گفت که لندن در این مورد از دانمارک حمایت خواهد کرد.
وی افزود: ما در همکاری نزدیک با انگلیس و دیگر کشورها در برابر ایران خواهیم ایستاد.
واکنش وزیر امور خارجه آمریکا
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار توییتی ضمن تبریک به دولت دانمارک برای دستگیری فردی مرتبط به این طرح از متحدان کشورش خواسته است با هرگونه تهدید ایران عليه صلح و امنیت مقابله کنند.
سفیر دانمارک به وزارت خارجه احضار شد
سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر دانمارک در تهران به دستگاه دیپلماسی خبر داد و گفت: رییس اداره اول امور شمال اروپای این وزارتخانه در ملاقات با دیپلمات دانمارکی مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به واکنش های شتابزده سیاسی و رسانه ای برخی مقامات این کشور را به وی اعلام کرد.
بهرام قاسمی افزود: سفیر دانمارک در تهران صبح دیروز - چهارشنبه - با حضور در وزارت امور خارجه با رییس اداره اول امور شمال اروپا وزارت امور خارجه ملاقات کرد.
وی اضافه کرد: در این ملاقات مراتب اعتراض ایران نسبت به واکنش های شتابزده سیاسی و رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی درخصوص دستگیری یک شهروند نروژی - ایرانی‌تبار به اتهام داشتن برنامه برای ترور فردی در دانمارک به سفیر این کشور در تهران اعلام شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: رییس اداره اول امور شمال اروپای وزارت امور خارجه در این ملاقات دوباره تاکید کرد که اخبار مغرضانه منتشرشده در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب می کنیم و آن را در ادامه توطئه ها و دسیسه های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی می دانیم.
همچنین رییس اداره امور شمال اروپای وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر لزوم مدیریت حساب‌شده و عاقلانه تحوالات، نسبت به پیامدهای سوء اقدامات نسنجیده و جنجالی هشدار داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفیر دانمارک در این ملاقات اعلام کرد که برای پاره‌ای از مشورت ها به کپنهاگ فراخوانده شده و در کپنهاگ سعی می‌کنم مطالب و انتظارات طرف‌های ایرانی را مطرح و پیگیری کنم.
سفر ظریف به پاکستان
دیروز ظریف بلافاصله پس از سفر ترکیه خود، راهی اسلام آباد شد تا سرنوشت مرزبانان ربوده شده ایرانی که در خاک پاکستان هستند را پیگیری کند.
وزیر خارجه کشورمان دیروز ، مهمان نخست‌وزیر جدید پاکستان، یعنی عمران خان بود؛ ورزشکار-سیاستمداری که از همان روزهای نخست کارش، روابط خوب و مطلوب با ایران را از اولویت های اصلی‌اش برشمرد. دیدار ظریف با عمران خان، نخستین دیدار دیپلماتیک دو کشور پس از به قدرت رسیدن عمران خان در پاکستان بود.
گفت‌وگوی ظریف با عمران خان
محمد جواد ظریف دیروز، چهارشنبه در دیدار با نخست وزیر پاکستان، تلاش بیشتر اسلام آباد برای آزادی مرزبانان ایرانی را خواستار شد. در این دیدار در خصوص آخرین اقدامات برای آزادی مرزبانان به گروگان گرفته شده توسط یک گروهک تروریستی و همچنین مقابله با ناامنی در حاشیه مرزهای دو کشور و راهکارهای ارائه شده گفت و‌گو و تبادل نظر شد.
طرفین همچنین با اشاره به روابط عمیق دو ملت در خصوص راه‌های گسترش روابط دو جانبه به‌ویژه در حوزه انرژی، مسائل منطقه ای از جمله در یمن و افغانستان و سایر موضوعات مورد علاقه را بررسی کردند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه در رأس هیاتی عالی‌رتبه برای پیگیری وضعیت سربازان ربوده‌شده کشورمان وارد پاکستان شد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص آخرین روند پیگیری آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی در میرجاوه گفت: مقام های پاکستانی وعده و تعهد داده اند که دولت این کشور همه تلاش خود را در این خصوص انجام می دهد.
محمدجواد ظریف،وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با «شاه محمود قریشی»، همتای پاکستانی خود و ژنرال «قمر جاوید باجوا»، فرمانده ارتش این کشور در اسلام آباد دیدار کرد.
شامگاه دوشنبه 23 مهر، تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب ربوده شده و به خاک پاکستان انتقال داده شدند.
عوامل گروهک های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و رو به روی یکی از پاسگاه های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند‌.
ظریف با فرمانده ارتش و وزیر خارجه پاکستان دیدار کرد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با «شاه محمود قریشی»، همتای پاکستانی خود و ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش این کشور در اسلام آباد دیدار کرد.
دو طرف در این دیدار ها ، طیف گسترده ای از موضوعات مهم به ویژه روابط دوجانبه و مسائل امنیتی را بررسی کردند.
در نشست وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتای پاکستانی‌اش، دو طرف بر تقویت همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی بین دو کشور نیز تاکید کردند.
ظریف همچنین در دیدار با ژنرال «قمر جاوید باجوا»، فرمانده ارتش پاکستان در زمینه وضعیت منطقه و همکاری های امنیتی- مرزی بین دو کشور و در خصوص روند آزادی مرزبانان ربوده‌شده ایرانی در مرز میرجاوه گفت و گو کردند.
عضو ارشد حزب مردم پاکستان: اسلام‌آباد برای آزادی مرزبانان ایرانی کوتاهی نکند
پیشتر، عضو ارشد حزب مردم پاکستان و وزیر پیشین اطلاع رسانی و رسانه های جمعی این کشور با اظهار تاسف از ربوده شدن مرزبانان ایرانی در نقطه صفر مرزی میرجاوه از سوی یک گروهک تروریستی گفت: دولت کنونی پاکستان باید از تمامی ظرفیت ها برای آزادی مرزبانان ایرانی استفاده کند.
«قمر زمان کائره»، ربوده شدن مرزبانان ایرانی در میرجاوه را حادثه ای تلخ برای کشور برادر و مسلمان ایران عنوان کرد.
وزیر پیشین پاکستان با اشاره به وجود نا امنی و بی ثباتی در ایالت بلوچستان پاکستان گفت: در گذشته نیز چندین بار، تعدادی از سربازان و نیروهای امنیتی پاکستان از سوی گروه های تروریستی ربوده شده بودند.
وی ربوده شدن تعدادی از مرزبانان ایرانی و انتقال آن به خاک پاکستان را موضوعی حساس در روابط دو کشور خواند و گفت: نیروهای امنیتی و ارتش پاکستان در صددند تا پناهگاه گروهک تروریستی جیش العدل را شناسایی و ربوده شدگان را آزاد کنند.