گزارش مشکلات و موانع پیشرفت پروژه های عمرانی خراسان رضوی به وزارت کشور ارسال شد

 اگرچه تاکنون بیش از 50 درصد اعتبارات عمرانی استان تخصیص ‌یافته اما به دلیل غیر نقدی بودن عمده این اعتبارات، میزان پیشرفت پروژه‌های عمرانی از 15 درصد بیش از تخصیص‌ها، حالا به 10 درصد کمتر از تخصیص‌ها رسیده است. به گزارش خراسان رضوی، در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان (مورخ 21 مهر) رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، از تخصیص 51 درصدی بودجه عمرانی استان  در شش ماه ابتدایی سال خبر داد،  موضوعی که «رضا جمشیدی» آن را در چند سال اخیر بی‌سابقه ‌دانست اما در همان جلسه استاندار از پیشرفت کم پروژه‌های عمرانی استان گلایه کرد و گفت: «باوجوداین تخصیص‌ها، شاهد پیشرفت متناسب با تخصیص اعتبارات در پروژه‌ها نیستیم یا گزارش‌های ارائه شده به استانداری، دارای نقص هستند یا اشکالاتی در اجرای پروژه‌ها وجود دارد که دستگاه‌ها باید برای برطرف کردن آن اقدام کنند.»
نقدی نبودن اعتبارات
چرایی این موضوع را از مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی استانداری پیگیری می کنیم. «مهدی سالیانی» در این باره می گوید: این موضوع با توجه به تأکید استاندار در جلسه اخیر شورای فنی استان بررسی و مشخص شد دلیل عمده و اصلی این موضوع، نقدی نبودن اعتبارات تخصیص‌یافته برای پروژه‌های عمرانی است. گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم بیانگر همین واقعیت است. بر اساس این گزارش، تا 31 شهریور امسال، از مجموع 1389 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی استان در قانون بودجه 97 حدود 708 میلیارد تومان(51درصد) تخصیص یافته که از این مبلغ تنها 186 میلیارد تومان  نقدی و بقیه یعنی 489 میلیارد تومان به‌صورت اسناد خزانه با سررسیدهای متفاوت بوده است.
سالیانی با اشاره به این مشکل می افزاید: سال‌های گذشته، اعتبارات عمرانی به‌صورت نقدی تخصیص پیدا می‌کرد و میزان پیشرفت پروژه‌ها فراتر از تخصیص‌ها بود اما امسال بخش عمده‌ای از اعتبارات عمرانی به‌صورت اسناد و اوراق خزانه با سررسیدهای یک و دوساله تخصیص‌یافته است. این موضوع باعث شده است پیمانکاران برای نقد کردن این اوراق، آن‌ها را  با تنزیل در بورس نقد کنند. درواقع این فرایند باعث کاهش قدرت و گردش سرمایه نقدی موردنیاز پیمانکاران شده است و تأثیر نهایی آن در میزان پیشرفت پروژه‌ها نمایان می‌شود.


تیرماه امسال، 43 درصد تخصیص، 34 درصد پیشرفت
مدیر کل دفتر فنی استانداری تصریح می کند: سال‌های گذشته تخصیص‌ها نقدی بود و باعث می‌شد میزان پیشرفت پروژه‌ها، حداقل 15 درصد فراتر از تخصیص‌ها باشد. به عنوان مثال با تخصیص اعتبار 50 درصدی،  شاهد پیشرفت 65 درصدی پروژه‌ها بودیم اما متأثر از همین موضوع تخصیص نیافتن نقدی اعتبارات، طبق آخرین بررسی  که از میزان پیشرفت پروژه‌های عمرانی استان در تیرماه انجام شد، مشخص شد میزان پیشرفت پروژه‌ها کمتر از تخصیص اعتبارات بوده است. سالیانی می افزاید: بررسی‌ها نشان داد میزان پیشرفت پروژه‌ها حداقل 10 درصد کمتر از میزان تخصیص بوده است. در تیرماه میزان تخصیص‌ها 43 درصد بوده اما میزان پیشرفت پروژه‌های عمرانی استان، حدود 34 درصد بوده است.
مشکلات بررسی و به دولت منعکس شد
وی می افزاید: علاوه بر نقدی نبودن عمده اعتبارات عمرانی؛ گاهی هم دستورالعمل‌هایی که سازمان برنامه‌وبودجه برای حل مشکل پیمانکاران و تسهیل کار با اوراق خزانه صادر می‌کند، با دستورالعمل‌های داخلی نهادهایی مانند سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیات کشور همخوانی ندارد و این باعث می‌شود برخی مشکلات را نتوانیم در داخل استان برطرف کنیم و نیازمند تصمیم‌گیری کشوری هستیم. مدیرکل دفتر فنی استانداری گفت: بنا بر همین موضوع، طبق دستور اخیر وزارت کشور، مشکلات و موانع کندی پیشرفت پروژه‌های عمرانی در هفت استان کشور از جمله خراسان رضوی شناسایی و به مرکز منعکس شد تا در دولت برای رفع آن‌ها تصمیمات لازم گرفته شود.