محسن هاشمی و آخوندی گزینه‌های اصلی انتخاب شهردار تهران

گروه جامعه- پس از اینکه رانت‌ و زمان خریدن و تحرکات نمایندگان مجلس و بلندگوی شهردار شدن برای حمایت از افشانی شهردار تهران بی‌فایده بود و سرانجام پس از هزینه و رایزنی بالا و چنگ زدن به هر ریسمانی از نمایندگان مجلس گرفته تا وزارت کشور و اعضای شورای شهر، قرار بر این شد که افشانی برود و قانون بازنشستگی قطعا شامل حال او می‌شود. نقشه‌ها نقش بر‌آب شد و حالا اصلاح‌طلبان شورا که تاکنون نتوانسته‌اند یک گزینه مناسب و بدون ایراد برای شهرداری انتخاب کنند، باید برای بار سوم پروسه فرسایشی انتخاب شهردار از میان چندین کاندیدا را طی کنند. این بار علی اعطا سخنگوی شورا از لیستی 30 نفره یاد کرده که قرار است روز شنبه 12 آبان نمایندگان شورا رای دهند و از میان این 30 نفر، پنج نفر به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شوند و ظرف یک هفته پس از انتخاب، برنامه‌های خود را به شورا ارائه دهند تا یکی از آنها با رای‌گیری مجدد اعضا به عنوان شهردار انتخاب شود.
اعطا گزینه‌های شهرداری تهران را به این ترتیب اعلام کرد: محسن ‌هاشمی‌رفسنجانی، تقوی‌نژاد، الهه کولایی، حسینی مکارم، علی اوسط‌هاشمی، مناف ‌هاشمی، مقدس‌ هاشمی، علی ربیعی، محسن پورسیدآقایی، معصومه ابتکار، حجت میرزایی، اردکانیان، عباس آخوندی، نصرالله جهانگرد، مصطفی سلیمی، مولاوردی، مصطفی موسوی‌لاری، ایرج معزی، مصطفی سالاری، جواد امام، حمید ایمانی، غلامرضا انصاری، کشت‌پور، شیخ، صادق‌خرازی، خواجه‌نصیر، علی‌اصغر احمدی، انصاری‌لاری، حناچی و واعظ مهدوی. لازم به ذکر است میرزایی و صادق خرازی از این لیست انصراف دادند.
او با بیان اینکه در مرحله بعدی یک رای‌گیری مخفی به عمل می‌آید که هر کدام از اعضا به پنج نفر رای خواهند داد، گفت: روز شنبه ۱۹ آبان‌ماه این پنج نفر برنامه خود را بر اساس برنامه پنج ساله سوم شهرداری، به هیات رییسه ارائه می‌کنند. روز یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه نیز در دو جلسه کاری صبح و بعد‌از‌ظهر هر کدام از این پنج گزینه یک ساعت زمان در اختیار دارند تا نقطه نظرات‌شان را مطرح کنند. پس از ارائه برنامه‌ها، جلسه پرسش و پاسخ برگزار و بقیه این فرآیند پیگیری می‌شود.
سخنگوی شورای شهر تاکید کرد: باید فرآیند انتخاب شهردار جدید کوتاه‌تر شود. قطعا معیارها بر اساس مجموعه معیارهای ۱۶ گانه‌ای که پیش از این اعلام شده است، مد نظر خواهد بود. در این مرحله صرفا پیشنهادهای اولیه مطرح می‌شود و بر اساس آن است که لیست اولیه 30 نفره ارائه شده. بنابراین هنوز بحثی در مورد این افراد صورت نگرفته است. قطعا پیش از رای‌گیری اعضا برای پنج نفر، بحث و گفت‌و‌گو در مورد هر یک از گزینه‌ها انجام خواهد شد.


از آن سو اعلام شده با توجه به کاندیداتوری محسن ‌هاشمی برای شهرداری تهران، نظر نهایی آقای‌ هاشمی این بود که اگر اعضا به اجماع برای حضور‌ او در انتخابات برسند، ایشان به این رقابت وارد می‌شود و اگر این اجماع وجود نداشته باشد همچنان به کار خود در قالب رییس شورا ادامه می‌دهد.
علی اعطا همچنین در خصوص ارائه رزومه از سوی افراد خارج از لیست به اعضای شورا عنوان کرده بود: طی چند روز اخیر تماس‌های متعددی صورت گرفته و اعضا در دسترس بودند و پیشنهادهایی مطرح شده، با این حال هر کدام از اعضا بر اساس معیارها و اولویت‌هایی که داشتند پیشنهادهای خود را مطرح کردند و این‌طور نبود که راه‌های ارتباطی برای پیشنهادها مسدود باشد. در واقع، فاصله در نظر گرفته شده به علت کامل شدن بررسی‌ها و دریافت تمایل واقعی افراد برای کاندیداتوری است.
همچنین وی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور بازنشستگان در این لیست اظهار کرده: تا جایی که ما مطلع هستیم این افراد هیچ‌کدام مصداق بازنشستگی را ندارند و به دلایلی در قالب استثنائات این قانون قرار می‌گیرند. با این وجود با قطعیت نمی‌توان بازنشسته نبودن آنها را در همین زمان اعلام کرد اما در زمانی که بررسی‌ها تکمیل شود، این موضوع نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا در لیست پنج نفره از این بابت مشکلی وجود نداشته باشد.
از سوی دیگر برخی‌ها از ضرورت به کارگیری سرپرست برای شهرداری تهران می‌گویند. اما شورا اعلام کرده با توجه به فاصله‌ای که بین انتخاب شهردار توسط شورای شهر و صدور حکم توسط وزارت کشور وجود دارد، قانون ضرورت به کارگیری سرپرست را در نظر گرفته است چرا که نمی‌توان پستی را بدون سرپرست در نظر گرفت. البته شورای شهر تهران زمان‌بندی خود را برای انتخاب شهردار دارد، اما نمی‌توان در خصوص طی روال اداری صدور حکم شهردار توسط وزارت کشور اظهار نظر کرد از این رو در زمان انتخاب شهردار نسبت به انتخاب سرپرست نیز تصمیم‌گیری می‌شود.
اعطا همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص حضور برخی افراد که اکنون وزیر هستند یا پست معاون رییس‌جمهور را دارند و میزان تمایل آنان به حضور در این جایگاه گفت: این لیست مجموع پیشنهادات اعضای شورای شهر تهران بوده است و قاعدتا پیش از اعلام این اسامی ‌گفت‌و‌گوهای اولیه نیز در این خصوص انجام شده و تخمین اولیه این است که این افراد نیز تمایل برای تصدی این پست را دارند.
نکته جالب این لیست 30 نفره اینجاست که تعدادی از آنها همان لیست قدیمی یعنی همان لیست زمان انتخاب نجفی و افشانی هستند. گویی هیچ گزینه جدید شایسته و کارآمدی مد نظر نمایندگان وجود ندارد که بتوانند لیستی مناسب از کاندیداتوری برای شهرداری تهران تهیه کنند. اسامی‌ای همچون سمیع‌الله حسینی‌مکارم، الهه کولایی، محسن پورسید‌آقایی، حجت‌الله میرزایی، پیروز حناچی، معصومه ابتکار و واعظ مهدوی افرادی هستند که همیشه نام آنها برای شهردار شدن از زمان حضور اصلاح‌طلبان بر مسند شهرداری تهران مطرح شده است.
چه کسانی شانس بیشتری برای قرار گرفتن در میان 5 گزینه نهایی را دارند‌
گمانه‌زنی‌های زیادی در این زمینه مطرح می‌شود که چه کسانی می‌توانند گزینه‌های اصلی برای انتخاب شهردار باشند. در این لیست روی اسامی چند نفر باید بیش از نفرات دیگر زوم شد. معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی که قطعا در این لیست قرار نخواهند گرفت. شغل فعلی آنها سطح بالاتری از شهرداری دارد و شورا هم اثبات کرده قرار نیست به حضور شهردار زن بهایی دهد. همان‌طور که الهه کولایی دور قبل هم کاندید شد و کسی از او حمایت آنچنانی نکرد و خود به خود گزینه زنان که به نظر می‌رسد بیشتر به صورت صوری و برای خالی نبودن عریضه در میان دیگر گزینه‌ها گنجانده شده‌اند، حذف می‌شود. از آن سو عباس آخوندی و علی ربیعی پس از استعفا و استیضاح از مناصب وزارت دولتی، حالا شانس بیشتری برای یافتن شغل بزرگی در آن سطح دارند و احتمال بسیار بالاتری وجود دارد که جزو پنج گزینه نهایی برای کاندیداتوری شهرداری باشند. پیروز حناچی جزو معدود افراد شایسته و کار‌بلد شهرداری است که می‌تواند بار دیگر در میان گزینه‌های نهایی انتخاب شهردار قرار گیرد به شرط آنکه بخت رای دادن اعضای حزب اعتماد ملی در شورا با او یار باشد. محسن‌ هاشمی‌رفسنجانی نیز دیگر گزینه محتمل این لیست است. او که از ابتدای شکل‌گیری شورای پنجم سودای شهردار شدن در سر داشت، در دو دور قبلی نیز چندین بار کاندیدا شدنش بر سر زبان‌ها افتاد؛ اما به دلیل اینکه رییس شورای شهر بود طبق قانون و میثاق‌نامه اعضای شورا نمی‌توانست به شهرداری برود. این فارغ از آن بود که بعدا صدایش در‌آمد که محسن‌ هاشمی اصلا میثاق‌نامه را امضا نکرده! و شامل این قانون اخلاقی نمی‌شود. با توجه به اینکه دیگر شورای شهر قرار نیست سختگیری سابق را داشته باشد، او حالا می‌تواند به راحتی کاندیدا شود و این بار شهردار شدن او محتمل‌تر از هر گزینه‌ای است. غلامرضا انصاری نیز عضو سابق شورای شهر تهران است که شایستگی خود را در دوره نمایندگی‌اش نشان داده و یک بار هم اسمش در دور قبل جزو کاندیداهای شهرداری بوده است، بنابراین احتمال اینکه در لیست نهایی قرار گیرد بالاست. البته همه این گمانه‌ها در صورتی محقق می‌شوند که واقعا نظرات اعضای شورا روی شایستگی و کارآمدی فرد باشد، نه کشمکش سیاسی همچون انتخاب افشانی با لابی گسترده.
برخی دیگر از اسامی این لیست 30 نفره نسبت به باقی اسامی آن‌‌قدر ناشناخته و بدون لابی هستند که به نظر می‌رسد شانس چندانی برای حضور در میان لیست نهایی انتخاب شهردار تهران ندارند. حسینی‌مکارم نیز که هنوز نامش در میان املاک نجومی‌بگیران است باز هم جزو لیست است و جالب آنجاست که شورای شهر اصلا به این مساله اهمیت و توجهی قائل نیست.اما چیزی که در دو دور قبلی برای انتخاب شهرداری بیش از پروسه‌های رای‌گیری و انتخاب کاندیدا از میان چند ده اسامی قابل مشاهده بوده و تجربه شده بر این منوال است که شهردار با رایزنی بالا و بیشترین قدرت یکی از احزاب حاضر در شورای شهر انتخاب شده تا رای‌گیری واقعی بدون لابی و وعده وعید به رسانه‌ها و حامیان آن فرد. باید منتظر ماند و دید 19 آبان قرار است کدام افراد قدرت چانه‌زنی بالای خود را اثبات کنند و جزو 5 کاندیدای نهایی انتخاب شهردار شوند تا بالاخره یکی از آنها بدون اینکه قانون بازنشستگان شامل حالش شود و گاف‌های اخلاقی داشته باشد و اما بتواند در مقابل فشارها هم ایستادگی کند، به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شود.