تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حماسه راهپیمایی عاشقان حسینی به سوی کعبه دل‌ها برگزار شد و میلیونها زائر اربعین از 60 کشور جهان به میعادگاه عاشقی و کربلای معلی رسیدند تا در اربعین 97 با شعار «حب الحسین یجمعنا»، حماسه حضور را به نمایش عاشقی منتظران ظهور پیوند بزنند.
در این هفته مسیر 80 کیلومتری نجف به کربلا به میعادگاه عاشقانی تبدیل شد که از هر گوشه دنیا خود را به جاده بهشت رسانده بودند تا با پیوستن به رود خروشان منتظران ظهور، بزرگترین اجتماع مذهبی دنیا را به پا دارند و الحق که سنگ تمام گذاشته و تصویر تمام عیاری از اخلاص را به نمایش گذاشتند.
عراقی‌ها هم در این بیست روزی که پیاده روی بزرگ اربعین حسینی در این کشور جریان داشت با تمام وجود وارد عرصه خدمت رسانی شده و با هر آنچه که داشتند به میدان آمدند و از همه مهمتر اینکه آغوش خود را صمیمانه گشودند. شاید آنها که به کربلا رفتند، این سخاوتمندی را به طور عینی تجربه کردند که عراقی‌ها انگار همه هستی خود را نذر امام حسین علیه السلام کرده‌اند و آنقدر بزرگ منشانه و سخاوتمندانه از زائران استقبال و میهمان نوازی کردند که هیچکس احساس غربت و کمبود نکرد و همه به چشم خود، تجلی یک جامعه ایمانی مبتنی بر برادری، همدلی و صمیمیت را دیدند. واقعیت این است که این همه محبت و میهمان نوازی، غیرقابل توصیف و برقراری امنیت بیش از حد تصور، شایسته تقدیر است و باید آنرا به ملت عراق تبریک گفت.


در روزهای ابتدایی این هفته در جلسه علنی مجلس هر 4 وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور از مجلس رای اعتماد گرفتند و به این ترتیب بهارستان در جلسه‌ای که تا پاسی از شب ادامه داشت، شبانه تعویضی‌های پاستور را مورد تائید قرار داد و به این ترتیب انتظار می‌رود دولت با نیروهای جدید بتواند با تجدید قوای صورت گرفته، کاستی‌های فراوانی را که در پیش رو دارد برطرف کند.
هر چهار وزارتخانه‌ای که وزرایشان روز شنبه از مجلس رای اعتماد گرفتند، مستقیماً با حوزه اقتصاد کشور سروکار داشته و وظیفه دارند با تدابیر ویژه، به مشکلات حاد اقتصادی سروسامان داده و رنج‌های اقتصادی مردم را برطرف نماید. اینکه این چهار وزیر چقدر از عهده انجام این مسئولیت و ماموریت بر می‌آیند، مطلبی است که باید در عمل آنرا نشان دهند ولی اینکه رئیس‌جمهور این 4 نفر را برای تصدی این وزارتخانه‌ها در این شرایط حساس و پس از چند ماه بلاتکلیفی، انتخاب کرده و خود آنها نیز این مسئولیت را پذیرفته اند، لابد به این معناست که قدرت حل مشکلات اقتصادی را در خود سراغ دارند و باید این ادعا را در عمل به اثبات رسانده و مردم نیز در زندگی خود آثار بهبود وضعیت را لمس کنند.
در این هفته همچنین انتشار یک نامه جنجالی باعث ایجاد شوک در فضای اخلاقی جامعه شد. انتشار نامه سرگشاده در فضای مجازی که حاوی تحکم به ساحت مرجعیت بود بازخوردهای زیادی ایجاد کرد و واکنش‌های شدیدی را نسبت به نویسنده نامه برانگیخت. متاسفانه در نامه مذکور، جایگاه فقاهتی یک مرجع تقلید وارسته مورد تعرض قرار گرفته و مورد عتاب واقع گردید ولی آنچه بیشتر مایه تعجب و حیرت شد، لحن دستوری آن بود که بی‌نیاز از هرگونه توضیحی است. تخطئه یک مرجع تقلید به بهانه دیدار با شاگردان خود همراه با تهدید و تعیین تکلیف از موضعی قیم مابانه، با هر انگیزه‌ای که انجام شده باشد، نتیجه‌ای جز وهن حوزه و روحانیت ندارد. قطعاً اینگونه حرمت شکنی‌ها علاوه بر اینکه حریمی را برای کسی باقی نمی‌گذارد، زمینه را برای سوءاستفاده مغرضان و دشمنان فراهم می‌سازد.
بنابر این باید همگان را به این نکته مهم توجه دهیم که بقای نهاد روحانیت و دوام جمهوری اسلامی در گرو رعایت اخلاق، به رسمیت شناختن اختلاف نظرها، پاسداشت حرمت‌ها و پرهیز از تنگ نظری‌ها و تحکم‌ها و نگاه‌های از بالا به پائین است که باید بیش و پیش از همه توسط روحانیت رعایت شود.
هفته جاری گفته شد وعده اروپایی‌ها برای گشایش کانال ارزی با ایران در مراحل پایانی قرار دارد و آنگونه هم که رئیس کل بانک مرکزی خبر داد، قرار است نوعی پیمان پولی دوجانبه میان اروپا و ایران ایجاد شود که شامل حوزه بانکی و نفتی می‌گردد. این همکاری در نشست هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی ایران با طرفهای اروپایی در بروکسل مورد بررسی قرار گرفت که براساس آن شرکتها و فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی به رغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام، به تداوم روابط تجاری خواهند پرداخت و پرداخت‌های مالی را از طریق ایجاد این کانال انجام خواهند داد. علاوه بر این خبرهایی که از منابع آمریکایی منتشر شده نشان می‌دهد آمریکائیها به دلیل انزوای سیاست‌های یکجانبه ترامپ، از امکان بی‌حد و حصر در جلوگیری از فروش نفت ایران و قطع سوئیفت مالی و بانکی برخوردار نبوده و مجبور هستند در مقابل واقعیت موجود در زمینه قبول تزلزل در سلطه آمریکایی بر معادلات جهانی سر فرود آورند.
البته در این میان نباید از تداوم توطئه‌های آمریکا برای ایجاد شکاف در همراهی اروپا با ایران غافل ماند هر چند که آنها از ابزار تهدید برای همسو کردن متحدان اروپایی خود علیه ایران ناامید شده باشند ولی سعی دارند برای تخریب تلاش ایران و اروپا در راستای ایجاد سازوکارهای لازم جهت حفظ برجام، از عوامل خود و گروه‌های فشار صهیونیستی در اروپا استفاده کنند که قطعاً اتهامات جدید تروریستی به ایران در دانمارک را باید در این راستا مورد ارزیابی قرار داد.
بررسی رویدادهای خارجی را با ادامه بازتاب رسوایی عربستان در قتل «جمال قاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد رژیم ریاض، آغاز می‌کنیم. عربستان این روزها گرفتار بزرگترین بحران سیاسی در تاریخ خود شده است به شکلی که به نظر می‌رسد دلارهای نفتی هم نمی‌تواند دردی از حکام ریاض دوا کند. حکومت عربستان از ابتدای اقدام جنایتکارانه خود در این پرونده به دروغگویی پرداخت و تلاش کرد تا به این ماجرا سرپوش بگذارد ولی نه تنها اینگونه نشد بلکه این قضیه به یک آبروریزی بزرگ و رسوایی تمام عیار برای حکومت ریاض تبدیل گشت.
حکومت عربستان که در موارد مشابه، توانسته بود با برخورداری از حمایت‌های متحدان خود در غرب، به راحتی اوضاع را تحت کنترل در آورد، این بار تبعات قتل قاشقچی آنچنان گسترده شد که این حربه دیگر کارگر نیفتاد و غرب از ترس کشیده شدن به این باتلاق رسوایی، به حمایت آشکار از ریاض وارد نشد و در عوض، با دریافت باج‌های فراوان توصیه کرد ریاض صحنه سازی کند و مسئولیت قتل قاشقچی را به گردن چند عامل به اصطلاح «خودسر» بیندازد که همین طرح نیز اجرا شده است ولی با وجود گذشت نزدیک به یک ماه از قتل قاشقچی، نشانه‌ای از کاهش انزجار جهانی از حکومت ریاض مشاهده نمی‌شود.
این هفته، موضع گیری جدید آمریکا در بحران یمن، شگفتی ناظران را برانگیخت. وزیر خارجه آمریکا به همراه وزیر دفاع آن کشور در اظهاراتی غیرمنتظره اعلام کردند واشنگتن خواهان فوری توقف درگیری‌ها در یمن و آغاز مذاکرات است. پامپئو وزیر خارجه آمریکا گفت: زمان آن رسیده است اقدامات خصمانه در یمن متوقف شود. این اظهارات پامپئو، اندکی پس از سخنان جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا مطرح شد که گفت: تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن باید طی 30 روز آینده پای میز مذاکره بنشینند.
روزنامه واشنگتن پست به نقل از ماتیس نوشت: همه طرف‌ها باید ماه آینده مذاکراتی را شروع کنند که به توافق بینجامد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از ماتیس نوشت که عربستان و امارات آماده ورود به این طرح هستند.
این اظهارات مقامات آمریکایی درحالی مطرح می‌شود که جنگ یمن را سعودی‌ها با پشتیبانی و حمایت آمریکا آغاز کرده و آن را سه سال و نیم ادامه دادند و در جریان حملات وحشیانه خود هزاران یمنی را کشته، صدها هزار نفر را زخمی و یمن را به ویرانه تبدیل کردند. اکنون که سعودی‌ها در باتلاق یمن گرفتار شده‌اند و کمترین امکان توفیق در جنگ یمن را ندارند، اربابان آنها به تکاپو افتاده‌اند تا دامنه این رسوایی را جمع و جور کنند به خصوص اینکه ریاض در مخمصه تازه‌ای گرفتار شده است.
این هفته، تحرکات حکام سازشکار و وابسته عربی برای نزدیکی به رژیم صهیونیستی، خشم ملت فلسطین و ملت‌های مسلمان را برانگیخت. گروه‌های مبارز فلسطینی توجیهات سران سازش طلب عربی برای ایجاد رابطه با صهیونیست‌ها را رد کرده و اعلام نمودند، از دولت‌های عرب کمکی نمی‌خواهند بلکه از آنها می‌خواهند که از پشت به ملت فلسطین خنجر نزنند. پس از استقبال تعجب برانگیز عمان از نتانیاهو، سرکرده جنایتکار صهیونیست، امارات نیز میزبان وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی به همراه تیم ورزشی آن رژیم بود.
پس از آنکه ورزشکار رژیم صهیونیستی مدال طلا را کسب کرد سرود رژیم صهیونیستی در ابوظبی طنین‌انداز شد و حکام امارات با ذلت نشستند و تا پایان به سرود صهیونیست‌ها گوش دادند. وزیر صهیونیست در اقدام تحریک آمیز دیگر، از مسجد شیخ «زاید بن سلطان» دیدار کرد. این اقدامات خیانت بار درحالی صورت می‌گیرد که صهیونیست‌ها جنایات خود را شدت بخشیده و طی روزهای اخیر ده‌ها فلسطینی را به خاک و خون کشیده‌اند.
تردیدی نیست که تلاش‌های هفته‌های اخیر برای عادی سازی رابطه اعراب با رژیم صهیونیستی یک برنامه آمریکائی – صهیونیستی برای خارج ساختن این رژیم از انزواست. هر چند حکام مرتجع عرب در این طرح با پذیرش ذلت درحال بازی کردن در میدانی هستند که آمریکا طراحی کرده است، ولی ملت‌های مسلمان به ویژه در کشورهای عربی این ذلت را نخواهند پذیرفت و برای مجازات این حکام مرتجع و وابسته قیام خواهند کرد.
* * *ٍ
تصحیح
در سرمقاله دیروز که تحت عنوان «مرثیه‌ای برای اخلاق» به چاپ رسید، در آخرین جمله پاراگراف ماقبل آخر، عبارت «مردمی که باید مشمول گذشت، استغفار و طرف مشورت باشند» صحیح است.
سایر اخبار این روزنامه
پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی: صادرات نفت ایران‌ همچنان بالا است عقب نشینی امریکا و فرانسه در مقابل مقاومت مردم یمن دادستان اسلامبول: قاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان خفه و قطعه قطعه شد سقوط بالگرد در غرب افغانستان 25 کشته برجای گذاشت تحلیل سیاسی هفته با دستور رئیس جمهوری صورت گرفت: مشارکت اقتصاددانان در سیاستگذاری اقتصادی دولت دکتر روحانی رئیس جمهوری: 13 آبان روز جنایت آمریکا در تاریخ ایران است وزیر صمت: تثبیت قیمت‌ها از اولویت‌های دولت است دیدار حضرت آیت‌الله جوادی آملی با حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی رئیس سازمان اداری و استخدامی: بسته حمایتی دولت شامل بازنشستگان و کارمندان نیز می‌شود نخست وزیر هند از بلندترین مجسمه جهان رونمایی کرد دعوت جهانگیری از معاون نخست‌وزیر عُمان برای سفر به ایران درجلسه هیات دولت تصویب شد ممنوعیت‌های کشت برنج خارج از استان‌های گیلان و مازندران وزیر دفاع: جنگنده کوثر به‌زودی تحویل‌ داده می‌شود