دادستان اسلامبول: قاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان خفه و قطعه قطعه شد

بخش اخبار جهان: «عرفان فیدان »، دادستان اسلامبول در خصوص پرونده جمال قاشقچی گفت که وی بعد از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در اسلامبول خفه شده و سپس قطعه قطعه شده است.این اولین بار است که قطعه قطعه شدن جسد این روزنامه‌نگار ازسوی یک مقام رسمی ترکیه اعلام می‌شود.
به نوشته «تی‌آرتی»، دادستان اسلامبول گفت قاشقچی اندکی بعد از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در اسلامبول خفه شده است.
فیدان همچنین تایید کرده جسد این روزنامه‌نگار بعد از قتل قطعه قطعه شده و دور انداخته شده است. او گفته این قتل با برنامه‌ریزی قبلی انجام شده است.
این اولین بار است که قطعه قطعه شدن جسد قاشقچی ازسوی یک مقام رسمی ترکیه اعلام می‌شود. پیش از این رسانه‌ها این روایت را گزارش داده بودند.


الجزیره: مستندات قتل قاشقچی دراختیار دادستان سعودی قرار گرفت
ازسوی دیگر شبکه الجزیره قطر اعلام کرد: "سعود المعجب" دادستان سعودی که به ترکیه سفر کرده بود بخشی از مستندات قتل جمال قاشقچی از جمله نوارهای ضبط شده را دریافت و به آنها گوش کرده است.
این شبکه روز چهارشنبه به نقل از منابع مطلع ترکیه ای، افزود: دادستان سعودی در دیدار با رئیس سازمان امنیت ترکیه این درخواست را مطرح کرده بود و آنکارا هم بخشی از نوارهای صوتی مربوط به قتل در داخل کنسولگری را در اختیار او قرار داد و مقام سعودی هم آنها را گوش کرد.
"رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه، که از عربستان خواسته اطلاعات بیشتری درباره قتل قاشقچی ارائه دهد روز سه شنبه گفت: دادستان کل اسلامبول از المعجب خواسته کسی که قاتلان قاشقچی را مامور کرده و به اسلامبول فرستاده را معرفی کند.
ازسوی دیگر یک خبرگزاری غربی روز گذشته گزارش داد که دولت ترکیه نسبت به صداقت سعودی‌ها برای همکاری در زمینه رسیدگی به پرونده جمال قاشقچی تردید دارد.
فرانسه تحریم ریاض را به دلیل قتل قاشقچی رد نکرد
ازسوی دیگر وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته احتمال اعمال هر گونه تحریم مسئولان سعودی دخیل در قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار عربستانی را رد نکرد و گفت: ما تمهیدات لازم را علیه افراد مسئول این اقدام به کار خواهیم بست.
ژان ایو لودریان در گفت‌و‌گو با رادیوی فرانسوی "آر تی ال" گفت: مادامی که مسئولان این قتل و شرایط پیرامون آن علنی و بررسی نشود ما به دنبال کشف حقیقت خواهیم بود که تاکنون به آن دست نیافته ایم.
آلمان پیشتر اعلام کرده بود که فروش اسلحه را به عربستان را متوقف می‌کند. لودریان این اقدام برلین را بسیار زودهنگام دانست و گفت: باید صبر کنیم تا مرتکبین (قتل قاشقچی) در تحقیقات شناسایی شوند. رویترز نوشت که عربستان از بزرگترین واردکنندگان تسلیحات، کالاهای لوکس و بسیاری دیگر از محصولات فرانسوی است.
وزیر امور خارجه فرانسه اهمیت صادرات سلاح به عربستان برای اقتصاد این کشور را کم اهمیت دانست و گفت که این تجارت تنها 7 درصد مجموع صادرات نظامی این کشور را شامل شده و پاریس از این لحاظ به ریاض وابستگی ندارد.
به گزارش ایرنا، قاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی 10 مهر هنگامی که به کنسولگری عربستان در اسلامبول مراجعه کرده بود، ناپدید شد. مقام‌های عربستانی ابتدا مدعی خروج وی از کنسولگری شدند ولی پس از آنکه مقام‌های امنیتی ترکیه اخباری در مورد اعزام ماموران سعودی به کنسولگری و قتل فجیع قاشقچی منتشر کردند، ریاض به قتل وی اعتراف کرد و مدعی شد که وی در یک مشاجره جان باخته است.
با این حال ترکیه و جامعه جهانی با ناکافی خوانده تحقیقات فعلی و رد ادعای عربستان خواهان مشخص شدن جزییات کامل این جنایت شده‌اند.
ناظران امور منطقه با بر شمردن استدلال‌های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل قاشقچی می‌کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد جوان از اتهام قتل است.
سایر اخبار این روزنامه
پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی: صادرات نفت ایران‌ همچنان بالا است عقب نشینی امریکا و فرانسه در مقابل مقاومت مردم یمن دادستان اسلامبول: قاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان خفه و قطعه قطعه شد سقوط بالگرد در غرب افغانستان 25 کشته برجای گذاشت تحلیل سیاسی هفته با دستور رئیس جمهوری صورت گرفت: مشارکت اقتصاددانان در سیاستگذاری اقتصادی دولت دکتر روحانی رئیس جمهوری: 13 آبان روز جنایت آمریکا در تاریخ ایران است وزیر صمت: تثبیت قیمت‌ها از اولویت‌های دولت است دیدار حضرت آیت‌الله جوادی آملی با حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی رئیس سازمان اداری و استخدامی: بسته حمایتی دولت شامل بازنشستگان و کارمندان نیز می‌شود نخست وزیر هند از بلندترین مجسمه جهان رونمایی کرد دعوت جهانگیری از معاون نخست‌وزیر عُمان برای سفر به ایران درجلسه هیات دولت تصویب شد ممنوعیت‌های کشت برنج خارج از استان‌های گیلان و مازندران وزیر دفاع: جنگنده کوثر به‌زودی تحویل‌ داده می‌شود