پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی: صادرات نفت ایران‌ همچنان بالا است

پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا نوشت: با وجود اینکه تنها چند روز تا آغاز اجرای تحریم‌های نقتی آمریکا علیه ایران باقی مانده است، تهران همچنان مقادیر بالایی از نفت را صادر می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم‌ به نقل از پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی، با وجود اینکه تنها چند روز تا آغاز اجرای تحریم‌های نقتی آمریکا علیه ایران باقی مانده است، و به‌رغم تلاش‌های دولت ترامپ برای صفر کردن صادرات نفت ایران، تهران همچنان مقادیر بالایی از نفت را صادر می‌کند.
صادرات نفت ایران در 5ماهه منتهی به سپتامبر حدود یک‌سوم کاهش یافته است. از زمان اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، فروش نفت ایران حدود 800 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
با وجود این، برآوردهای بانک‌ها، موسسات رصدکننده حرکت تانکرها و آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از آن است که ایران همچنان روزانه 1.7 تا 1.8 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.


این رقم پایین‌تر از 2.7 میلیون بشکه‌ای است که ایران در اوایل سال جاری صادر می‌کرد. براساس برآوردهای موسسه پلاتس، در شش‌ماهه نخست امسال، ایران به‌طور متوسط روزانه 2.4 میلیون بشکه نفت صادر کرده است.
انتظار می‌رود برخی از بزرگترین مشتریان نفت ایران از جمله چین و هند، خرید نفت از ایران را حتی بعد از شروع تحریم‌ها ادامه دهند.
علاوه بر چین و هند، کشورهایی همچون ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و یونان هم خرید نفت از ایران را ادامه داده‌اند. اما تحلیلگران انتظار‌دارند تا پایان امسال صادرات نفت ایران بین یک تا 1.5 میلیون بشکه در‌ روز کاهش یابد.
مت اسمیت، تحلیلگر موسسه کلیپر دیتا در این باره گفت: به‌نظر می‌رسد که صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه اکتبر تغییر محسوسی نسبت به ماه سپتامبر نداشته است، اما ما انتظار داریم این رقم در ماه آینده و همزمان با شروع تحریم‌ها کمتر شود.
پایگاه خبری بلومبرگ هم در گزارشی نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران یا آشکارا تحریمهای آمریکایی را نقض می‌کنند و یا خواستار معافیت از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا هستند.این رسانه آمریکایی افزود: رئیس جمهوری آمریکا از آغاز هفته آینده باید تصمیم بگیرد که چگونه با ناقضان تحریم ایران برخورد کند. تحریم نفتی یک جانبه از روز 13آبان آغاز می‌شود و چنانکه "برایان هوک" نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران گفته، جهان را با یک انتخاب دشوار رو به رو می‌سازد: یا در ایران کار کنید یا در آمریکا.
این ادعای آمریکا درحالی است که اتحادیه اروپا و چین روسیه ضمن مخالفت با فشارهای آمریکا اعلام کرده‌اند که به توافق هسته‌ای ایران وفادار مانده و اتحادیه اروپا نیز قصد دارد تا سازوکار مالی برای ادامه تجارت ایران با جامعه جهانی و این اتحادیه در روز 13 آبان ارائه کند.
بلومبرگ ادامه داد: با وجود این رویکرد، به نظر می‌رسد که کشورهای زیادی از جمله متحدان آمریکا یا تحریم‌ها را آشکارا نقض خواهند کرد یا در صدد کسب معافیت‌هایی خواهند بود. دفعه قبل که آمریکا تحریم‌های مشابهی اعمال کرد - در دولت اوباما - کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، تایوان و هند معافیت‌هایی به دست آوردند. این بار "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه می‌گوید که آمریکا انتظار دارد خرید نفت از ایران به صفر برسد، اما همچنین گفته دولت آمریکا در موارد مقتضی، صدور معافیت‌هایی را بررسی می‌کند.روشن نیست که آیا چنین معافیت‌هایی بطور علنی اعلام می‌شود یا پشت صحنه مورد توافق قرار خواهد گرفت اما درخواست کسب معافیت از تحریم، آمریکا را مجبور می‌سازد که پیش از تصمیم در خصوص برخورد با ناقضان تحریم، اولویت‌های دیگر را بررسی کند.
سایر اخبار این روزنامه
پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی: صادرات نفت ایران‌ همچنان بالا است عقب نشینی امریکا و فرانسه در مقابل مقاومت مردم یمن دادستان اسلامبول: قاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان خفه و قطعه قطعه شد سقوط بالگرد در غرب افغانستان 25 کشته برجای گذاشت تحلیل سیاسی هفته با دستور رئیس جمهوری صورت گرفت: مشارکت اقتصاددانان در سیاستگذاری اقتصادی دولت دکتر روحانی رئیس جمهوری: 13 آبان روز جنایت آمریکا در تاریخ ایران است وزیر صمت: تثبیت قیمت‌ها از اولویت‌های دولت است دیدار حضرت آیت‌الله جوادی آملی با حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی رئیس سازمان اداری و استخدامی: بسته حمایتی دولت شامل بازنشستگان و کارمندان نیز می‌شود نخست وزیر هند از بلندترین مجسمه جهان رونمایی کرد دعوت جهانگیری از معاون نخست‌وزیر عُمان برای سفر به ایران درجلسه هیات دولت تصویب شد ممنوعیت‌های کشت برنج خارج از استان‌های گیلان و مازندران وزیر دفاع: جنگنده کوثر به‌زودی تحویل‌ داده می‌شود