آغاز ماراتن انتخاب سومين شهردار

حميدرضا   خالدي
 
بالاخره بعد از كش و قوس‌هاي فراوان و در حالي كه هنوز تلاش‌ها براي مستثني كردن شهردار از قانون منع به كارگيري بازنشستگان از سوي نمايندگان مجلس ادامه دارد، اعضاي شوراي شهر با اعلام كانديداهاي خود براي تصدي شهرداري، استارت انتخاب شهردار جديد را زدند تا چنانچه تلاش‌ها براي ابقاي افشاني جواب ندهد، اختلالي در اداره پايتخت وارد نشود. فهرستي كه از سوابق و نام و نشان تعدادي از اسامي ذكر شده در آن، هيچ ردي را نمي‌توان پيدا كرد؛ چهره‌هايي چون: مقدس هاشمي، خواجه‌نصير و حميد ايماني.
 


چرا اين 30 نفر ؟
اين فهرست 30 نفره از كجا آمده است. در واقع ليست 30 نفره كانديداهاي شهرداري حاصل فرآيند تعريف شده خود شوراست. در اين فرآيند مقرر شده بود تا هر يك از اعضا تا روز دوشنبه 5 كانديداي خود را براي تصدي شهرداري تهران معرفي كنند تا ليست بلند كانديداها كامل شود. فهرستي كه با توجه به همپوشاني كانديداهاي پيشنهادي پيش‌بيني مي‌شد، شامل ليستي 20 تا 30 نفره باشد. بعد از اين مرحله انتخاب شهردار وارد فاز بعدي مي‌شود كه بر اساس آن در مورد اين فهرست بين اعضاي شورا راي‌گيري مي‌شود و هر يك از اعضا مي‌توانند به 5 نفر راي دهند. بدين‌ترتيب 5 كانديدا به عنوان ليست نهايي معرفي مي‌شوند. اما اين سيكل همچنان ادامه خواهد داشت. در گام بعدي، بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، اين 5 نفر بايد تا 19 آبان ماه برنامه‌ها و نظرات‌شان را در مورد برنامه عملياتي خود براي اجراي برنامه سوم توسعه شهرداري كه هم اينك از سوي شهرداري مطرح شده، در صحن و در مدت يك ساعت به اعضاي شورا ارايه دهند. در نهايت هم راي‌گيري خواهد شد و از بين اين 5 نفر، 2 نفر به عنوان كانديداي نهايي شهرداري انتخاب مي‌شوند. در مرحله آخر هم، در روز 22 آبان اين 2 نفر، در صحن شورا حاضر مي‌شوند و بعد از راي‌گيري شهردار جديد تهران مشخص خواهد شد.
 
درصدهاي پشت پرده‌اي:
بعد از انتشار ليست 30 نفره كانديداهاي شهرداري، خبري در فضاي مجازي منتشر شد كه در آن مدعي شده بود؛ اعضاي شوراي شهر در جلسه تعيين ليست كانديداها، راي‌گيري مخفي در مورد گزينه‌هاي مطرح انجام داده‌اند. اين خبر حتي پا را از اين هم فراتر گذاشته با انتشار اعداد و ارقامي مدعي شده بود كه اينها درصد راي اعضا به اين كانديداهاست. بر اساس اين آمار منتشر شده، آخوندي با 11 راي بيشترين شانس را از سوي اعضاي شورا براي تصدي پست شهرداري داشته است و بعد از آن به ترتيب تقوي‌نژاد
۷ راي، محسن هاشمي ۶ راي، اوسط هاشمي ۵ راي، نصرالله جهانگرد ۵ راي، مناف هاشمي ۵ راي، پورسيدآقايي ۵ راي و علي‌اصغر احمدي ۵ راي ديد‌بان شهري را از آن خود كرده‌اند. اما بلافاصله بعد از انتشار اين آمار و ارقام علي اعطا سخنگوي شوراي شهر در توييتي ضمن رد اين آمار و ارقام نوشت: هنوز راي‌گيري در كار نيست ... موعد راي‌گيري براي انتخاب 5 گزينه 12 آبان است.
وي همچنين در همين زمينه به «اعتماد» گفت: اين اعداد منتشر شده؛ ارتباطي به راي‌گيري اعضا ندارد. يعني اصلا راي‌گيري نشده كه بخواهد نتيجه آن منتشر شود. همان‌طور كه قبلا هم گفته شد، در اين جلسه هر يك از اعضا نام 5 نفر از كانديداهاي مورد نظرشان را نوشتند و دادند كه در نهايت تعدادي از آنها مشترك بود و به ليست 30 نفره منتهي شد.
اعطا تاكيد كرد: اعدادي كه منتشر شده در واقع نشان‌دهنده تعداد اعضايي است كه نام آن كانديدا را نوشته‌اند. مثلا ممكن است اسم آقاي x، 10 بار نوشته شده باشد اما اين به معناي اين نيست كه وي 10 راي دارد. ضمن آنكه همان آماري هم كه منتشر شده درست نيست!
با وجود اين اما، حتي اگر آمار منتشر شده نتيجه‌گيري راي‌گيري مخفي اعضا هم نبوده باشد، مي‌تواند نشان‌دهنده توجه اعضا به اين افراد باشد. به بياني نشان مي‌دهد كه «آخوندي » كه نامش 11 بار از سوي اعضا نوشته شده شانس بيشتري از بقيه براي شهردار شدن خواهد داشت.
 
فهرست لب مرزي:
گذشته از ناشناس بودن تعدادي از كانديداهايي كه قرار است يكي از آنها سكان اداره پايتخت را به دست بگيرد، به اين ليست، يك انتقاد جدي ديگر هم مطرح است. به نظر مي‌رسد تعدادي از نامزدهايي كه اعضاي شورا به عنوان كانديداهاي خود براي شهرداري معرفي كرده‌اند، سن‌شان نه تنها از افشاني كمتر نيست كه حتي بيشتر است و احتمالا خودشان در مرز بازنشستگي هستند. حسيني‌مكارم، اوسط هاشمي، اردكانيان، جهانگرد، انصاري، احمدي، لاري هفت كانديدايي هستند كه از بين ليست منتشره با افشاني تقريبا همسن يا از وي بزرگ‌تر هستند و همگي نيز اگر از شهردار كنوني تهران سابقه كاري بيشتري نداشته باشند، سابقه كمتري هم ندارند. در اين ميان حتي به نظر مي‌رسد محسن هاشمي نيز با حدود 57 سال سن به زودي يكي از گزينه‌هايي خواهد بود كه در ليست قانون منع به كارگيري بازنشستگان قرار گيرد. همين موضوع باعث شده تا از هم‌اكنون اعضاي شورا آماج انواع انتقادهاي ريز و درشت مختلفي شوند. در حقيقت به نظر مي‌رسد، اگر اعضاي شورا بخواهند به شاخصه سن و سوابق كاري در راي‌گيري‌هاي خود توجه داشته باشند، حداقل 30 درصد از كانديداهاي معرفي شده، خود به خود از گردونه رقابت انتخاب شهردار كنار خواهند رفت.
 
اميد به ماندن افشاني:
در كنار تمامي حاشيه‌هاي ليست 30 نفره و انتخاب شهردار بعدي، هنوز هم اخباري از ادامه تلاش‌ها براي مستثني شدن افشاني از قانون منع به كارگيري بازنشسته‌ها به گوش مي‌خورد. اين اخبار زماني قوت گرفت كه افشاني در نامه‌اي خطاب به اعضاي شورا نوشت: به درخواست شما نمايندگان مردم و براساس مسووليت اجتماعي تا اعلام نتيجه به كار خود ادامه خواهم داد.
اعطا، سخنگوي شوراي شهر نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكيد بر اينكه هنوز به ماندن افشاني اميد داريم، گفت: از تمام توان و ظرفيت‌هاي قانوني براي حفظ افشاني استفاده خواهد شد. وي در پاسخ به اين سوال كه اگر افشاني ماندني شود، تكليف فرآيند انتخاب شهردار چه خواهد شد نيز گفت: ما در شورا فرآيند انتخاب شهردار را آغاز كرده‌ايم، اما اين، به آن معنا نيست كه تلاش قانوني براي حفظ شهردار فعلي در شهرداري منتفي و بلاموضوع شده باشد. يعني چنانچه هر زماني پيگيري‌ها در مجلس منجر به نتيجه شود، شورا اين فرآيند را متوقف خواهد كرد. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد، شوراي پنجم كه با انتخاب 3 شهردار ركورددار تاريخ بلديه در اين زمينه محسوب مي‌شود، اين‌بار در انتخاب شهردار جديد پايتخت با فرآيندي حساس‌تر و البته محتاطانه‌تر روبه‌رو خواهد شد تا نكند شهردار سوم منتخب آنها نيز در ادامه كارش با مشكلي مواجه شود.
گرچه هنوز هم اگر و اما‌هاي زيادي در مورد برنده اين ليست 30 نفره وجود دارد. گروهي محسن هاشمي را بخت اول شهرداري مي‌دانند و گروهي معتقدند كه اعضاي شورا همچنان به وي اجازه ورود به فرآيند انتخاب شهردار را نخواهند داد. در اين صورت اين عده معتقدند كه آخوندي، بيشترين اقبال را براي تصدي شهرداري دارد. گرچه گروهي نيز حناچي را از بخت‌هاي مسلم اين انتخابات مي‌دانند، اظهارنظرهايي كه به نظر مي‌رسد هنوز صحبت در مورد آنها زود باشد!