ابراز تأسف از اسائه ادب به آیت‌ا... شبیری زنجانی

آیت‌ا... سید حسن خمینی در نامه‌ای اعلام کرد
ابراز تأسف از اسائه ادب به آیت‌ا... شبیری زنجانی
این امور ظاهری خللی در ذهن شما پدید نمی‌آورد
عبدا...نوری: تحمل یک دیدار دوستانه را ‏هم ندارید


آرمان: نامه اخیر آیت‌ا... یزدی به مرجع عالیقدر شیعه آیت‌ا... شبیری زنجانی طی روز‌های گذشته موجی از واکنش‌ها را در پی داشته و اکثر علما، روحانیون و حتی فعالان سیاسی نسبت به این مساله اظهار نظر کرده‌اند. این در حالی است که واکنش‌ها همچنان به این نامه ادامه دارد و اشخاص مختلف از ظن خود نسبت به این مساله اظهار نظر می‌کنند. این نامه بسیاری را متعجب کرده و برخی هم خواستار جبران شده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین عبد‌ا... نوری از شاگردان آیت‌ا... شبیری زنجانی به سبب میزبان بودن برای دیدارهای آیت‌ا... شبیری زنجانی طی نامه‌ای سرگشاده به آیت‌ا... یزدی گلایه خود را ابراز کرده است.
ضرورت استقلال حوزه‌ها
در پی نامه سرگشاده آیت‌ا... یزدی به آیت‌ا... شبیری زنجانی، آیت‌ا... سیدحسن خمینی در نامه‌ای این مرجع تقلید از آنچه روی داده ابراز تاسف کرد. در این نامه آمده است: اگرچه حوادث تلخ این روزها جان‌های شاگردان و ارادتمندان حضرتعالی را رنجاند و عواطف متدینین را جریحه‌دار ساخت، اما در خود ثمره مبارکی هم داشت که همان حسن توجه به ضرورت استقلال حوزه‌های علمیه و ارتباط وثیق حفظ نظام جمهوری اسلامی با محافظت از جایگاه مرجعیت عالی شیعیان است. اگر به دیده قبول بنگرید، حقیر خود را شاگرد شما می‌دانم و همچون مرحوم والد، سال‌ها در درس‌ها و مباحث مربوطه حاضر بوده‌ام. وی افزود: علاوه بر آن، به سبب علقه و رابطه عمیق حضرت امام و والد بزرگوارتان که به تعبیر جنابعالی، همدلی و رفاقت دو بیت مرجعیت را به بیش از 70 سال کشانده است، تأسف شدید خود را از اسائه ادبی که به ساحتتان شده است ابراز می‌دارم. اما آنچه مزید بر این امور ظاهری که مطمئنم خللی نیز در روح بلند شما پدید نمی‌آورد، حائز اهمیت بوده و لازم است مورد توجه اهل علم واقع شود، استدلال ناتمامی است که در نامه جناب آیت‌ا... یزدی به آن اشاره رفته است. آیت‌ا...سیدحسن خمینی ادامه داد: حقیقت آن است که نظام جمهوری اسلامی ثمره همه مجاهدات عالمان مسلمان و مجاهدان راه عزت و سربلندی است و به همین سبب صیانت از آن از اوجب واجبات است. اما نکته آنجاست که حفظ این مهم نه تنها به ذوب شدن روحانیت شیعه در حکومت وابسته نیست، بلکه تنها با استقلال حوزه و مرجعیت از دولت‌ها میسر است. وجود عالمان وارسته‌ای که مردم همواره آنان را ملجأ و مأوای خود بدانند و در سختی‌ها و شدائد به آنان مراجعه کنند، همواره راه حفظ اسلام و جمهوری اسلامی برای حال و آینده است. در این میان صد البته ممکن است نظری با نظری مخالف باشد، اما هرگز نباید این مسیر به توهین و تحکم و بالانشینی منجر گردد. آنچه این روزها می‌تواند توجه‌ها را به خود معطوف نماید، جدای از تأکید بر مرتبت عالی حضرتعالی در میان حوزویان و اهل علم، ضرورت استقلال حوزه‌ها برای بقای کیان شیعه و به جهت حفظ نظام اسلامی است.
از چه جایگاهی برخوردارید؟
حجت‌الاسلام والمسلمین عبد‌ا... نوری نیز در واکنش به نامه آیت‌ا... یزدی به آیت‌ا... شبیری زنجانی طی نامه‌ سر گشاده‌ای به وی نکاتی را متذکر شد. در این نامه خطاب به آیت‌ا... یزدی آمده است: فارغ از جایگاه بلندی که این شخصیت بزرگوار نزد حوزویان و جامعه قدرشناس ایران دارد، از افتخارات دوران تحصیل اینجانب شاگردی در محضر ‌مبارک معظم له بوده است. ایشان بنا به موقعیتی که در تهران بسر می‌بردند با بزرگ منشی، دعوت صمیمانه شاگردشان را اجابت کردند و در ‌محضرشان، جمعی از علاقه‌مندان و شاگردانشان، از جمله رئیس دولت اصلاحات شرف حضور داشتند. مایه شگفتی است که چگونه یک دیدار ساده شاگردان و استاد که از سنت‌های دیرین و نیک حوزه‌های علمیه است، موجب کدورت‌تان گردیده و یا به ‌تعبیر شما باعث ناراحتی مقلدان و حوزویان شده و یا گردی بر چهره نظام و اسلام نشانده است؟ اینگونه موضع‌گیری‌ها در حق شخصیتی ‌همچون حضرت آیت‌ا... شبیری و میهمانان گرانقدر آن دیدار، با کدامیک از موازین شرعی و عقلی و قواعد ‌عرفی و انصاف، سازگاری دارد؟‌ وزیر کشور دولت اصلاحات در بخشی از این نامه آورده است: این کمترین، بسی شرمنده آن مرجع والامقام و در عین حال متواضع و بی‌ادعا هستم که به اعتبار لطف و بزرگواری‌شان در اجابت دعوت حقیر و ‌دیدار با ارادتمندان‌شان باید اینگونه مورد بی‌حرمتی و کج سلیقگی قرار گیرند. من هرگز فکر نمی‌کردم که برخی از ما تحمل یک دیدار دوستانه را ‌هم از دست داده‌ایم و آنقدر برای ما اینگونه قضاوت اصل شده است که به جای پرداختن به اصلی‌ترین معضلات کشور، برای ‌اینگونه مسایل شخصی و عادی، نامه سرگشاده می‌نویسیم. در بخش دیگری از این نامه آمده: شما به خوبی می‌دانید که از دیرزمان شخصیت علمی و مقام معنوی ‌مراجع تقلید تراز اول و مستقلی همچون حضرت آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی ‌فارغ از ‌وابستگی‌های سیاسی، جناحی و حکومتی، سرمایه اجتماعی گرانبهایی است ‌که در عمق دل و جان جامعه مذهبی نفوذ دارد... همراهی و همدلی مرجعیت مستقل شیعه بخشی از اعتبار و شأن حاکمیت است نه عکس آن... خودم و شما را به تقوی و پرهیز از هوای نفس توصیه می‌کنم. انتظار از مرکز فقاهت و حوزه علمیه علی‌الخصوص جامعه مدرسین آن است که به راه‌های تقویت دینداری در جامعه و نیز ارتباط مردم و نهاد دین ‏بیندیشد، در اندیشه حل مشکلات مردم باشد و برای عزت و عظمت اسلام و تقویت حریم آن در برابر افکار غیردینی گامی به جلو بردارد.‏ حضرت آیت‌ا...تصور نکنید اگر درقبال یک ملاقات بی‌حاشیه که مقبول نظر شما قرار نگرفته است، فریاد برآورید و نامه سرگشاده بنویسید به تکلیف ‏شرعی‌تان عمل کرده‌اید. شما و ما در پیشگاه خداوند متعال و مردم باید پاسخگوی بسیاری از مشکلات که حداقل قدرت کاهش آن را داشته‌ایم ولی از ‏کنار آن گذشته‌ایم، باشیم».