بدون نام بردن از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اردوغان: در پرونده قاشقچی سعی در نجات فردی خاص است

بخش اخبار جهان: رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به موضوع قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول گفت: ما باید این پرونده را حل کنیم و هیچ جای اهمال‌کاری که نجات فردی را دنبال می‌کند، وجود ندارد.
رجب طیب اردوغان همچنین افزود: نمایشنامه‌ای در پرونده قاشقچی به منظور فردی خاص درحال اجراست. من به صدر اعظم آلمان و روسای جمهوری روسیه و فرانسه جزئیات این پرونده را و چیزهایی که نمی‌دانستند گفتم هیچ دلیلی برای مانع‌تراشی‌های غیرمنطقی در این باره وجود ندارد.
دادستان عربستان به درخواست‌های ترکیه‌ درباره قتل قاشقچی پاسخی نداد
ازسوی دیگر روزنامه ینی شفق ترکیه نوشت:‌ دادستان کل عربستان که یکشنبه شب وارد ترکیه شد پاسخی مثبتی به خواسته‌های ترکیه در زمینه پرونده قتل جمال قاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی نداده است.


این روزنامه نزدیک به حزب حاکم ترکیه افزود، سعود بن عبدالله المعجب دادستان کل عربستان که در ساعات پایانی یکشنبه شب وارد ترکیه شد به مدت یک ساعت و 15 دقیقه با همتای ترکیه‌ای خود دیدار داشت و دادستان ترکیه سوالاتی را از طرف سعودی پرسید که هیچ یک از پاسخ‌ها رضایت‌بخش نبودند.
به نوشته این روزنامه، در این دیدار تیم ترکیه‌ای اصرار کرد محاکمه 18 مظنون بازداشت شده در ترکیه انجام شود که دادستانی عربستان هیچ پاسخ مثبتی به این درخواست نداد و به تیم ترکیه‌ای گفت متهمان در کشورشان محاکمه خواهند شد و طرف ترکیه‌ای می‌تواند برای مشارکت در تحقیقات و اطلاع از محاکمه به ترکیه بیاید. دادستانی سعودی همچنین از طرف ترکیه‌ای خواست نوارهای صوتی که در اختیار دادستانی کل ترکیه است بدهد که با مخالفت ترکیه روبه‌رو شد و به ارائه اظهارات و شهادت‌های کارمندان کنسولگری اکتفا کرد.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز دوشنبه گفت: دادستان کل عربستان با همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد و این سفر اهمیت زیادی برخوردار و به درخواست ریاض انجام شده است. دو طرف باید بدون تلف کردن وقت با هم در این باره همکاری کنند.
چاووش‌اوغلو افزود: در ابتدا طرف سعودی بسیاری از مسائل را تکذیب می‌کرد اما کم کم به همه چیز اعتراف کرد.
وی نسبت به توقف تحقیقات هشدار داد و خواستار تکمیل تحقیقات در آینده نزدیک شد.
وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: کسانی که این جنایت را مرتکب شده‌اند مسئولیت عربستان را زیاد می‌کنند و ما تبادل اطلاعات و همکاری دادستانان دو کشور را مفید می‌دانیم و این سفر برای افشای واقعیت‌ها حیاتی بود.
عربستان در پی ارائه روایت‌های ضد و نقیض درباره قتل خاشجی که در روز 10 مهر در کنسولگری عربستان در اسلامبول رخ داد،‌ در معرض انتقادات گسترده جهانی قرار گرفته است.
همچنین روزنامه گاردین روز گذشته در گزارشی به فعالیت کمیته مشترک بین ترکیه و عربستان در پرونده قاشقچی اشاره کرد.
این روزنامه نوشت: بعد از دیدار دادستان کل اسلامبول با همتای سعودی‌اش کاملا مشخص شده که ترکیه با ارائه کل مدارک درباره دست داشتن ریاض در قتل قاشقچی به طرف مقابل مخالفت کرده است.
این روزنامه افزوده است: دو طرف اعتمادی به هم ندارند چرا که نشست دو دادستان تنها 75 دقیقه طول کشید.
به نوشته این روزنامه، مسئولان ترکیه تلاش می‌کردند تا از طرف سعودی به اطلاعاتی درباره مکان جسد قاشقچی یا هویت همدست محلی ترکیه‌ای که ریاض گفته جسد قاشقچی را برای سربه نیست کردن تحویل گرفته، دست یابند.
این روزنامه افزوده است: کشورهای غربی معتقدند رجب طیب اردوغان همچنان مدارک بسیاری دارد که می‌تواند ولیعهد سعود را در مخمصه‌ای خطرناک قرار دهد.
این روزنامه به نقل از منابع رسانه‌ای نزدیک به دولت ترکیه نوشت: دولت نوارهای ضبط شده از قتل قاشقچی را منتشر خواهد کرد و تیم ترور در جریان قتل چهار تماس با دفتر بن سلمان داشته است.
دادستان کل عربستان بررسی کنسولگری ریاض در اسلامبول را پایان داد
ازسوی دیگر دادستان کل عربستان سعودی روز گذشته ساختمان کنسولگری کشورش را در اسلامبول ترک کرد. او به همراه دادستان ترکیه به این ساختمان رفته بود.
سعود المعجب، دادستان کل عربستان ساختمان کنسولگری کشورش در اسلامبول را کمی بعد از ورودش به این ساختمان به همراه عرفان فیدان، همتای ترکیه‌ای‌اش ترک کرد.
این بعد از نشست دوم المعجب با فیدان در دفتر دادستان ترکیه در کاخ دادگستری ترکیه بود که حدود یک ساعت طول کشید.
نامزد قاشقچی خطاب به ترامپ: وجدان و حقیقت را پایمال نکنید
در این میان "خدیجه چنگیز" نامزد ترک تبار "جمال قاشقچی" روزنامه نگار منتقد آل‌سعود با انتقاد از برخورد "دونالد ترامپ" با موضوع قتل نامزدش، از وی خواست تاازترجیح منافع تجاری ایالات متحده برتحقق عدالت و پایمالی حقیقت و وجدان خودداری و ازریاض بخواهد که جزئیات بیشتری از این جنایت را افشا کند.
نامزد قاشقچی خطاب به ترامپ: وجدان و حقیقت را پایمال نکنید
به گزارش روزسه شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری آمریکا برغم انتقادها ازعربستان بخاطر قتل این خبرنگارناراضی،نمی خواهد معاملات عظیم تسلیحاتی که به زعم وی موجب خلق هزاران شغل جدید در آمریکا خواهد شد، آسیبی ببیند.
ترامپ مدعی است که توافق تسلیحاتی 110میلیارد دلاری آمریکا با عربستان به خلق 500 هزار شغل جدید در آمریکا خواهد انجامید.
"خدیجه چنگیز" که در لندن بسر می‌برد، گفت: از اقدامات مقامات بسیاری از کشورها، به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در رسیدگی به موضوع قتل "جمال قاشقچی" ناامید شده است.
وی افزود: "ترامپ" باید نشان دهد که می‌خواهد به عدالت خدمت کند. او نباید در پی پنهان کردن زوایای قتل نامزد من باشد. بیایید بخاطر پول وجدان مان را از کف ندهیم و ارزش هایمان را به خطر نیاندازیم. "
"چنگیز"درمصاحبه‌ای در ترکیه گفته بود: "مرگ جمال در یک مکان دیپلماتیک سعودی روی داد، در چنین شرایطی مقامات سعودی مسئول این امر هستند."
"ترامپ" گفته است که "محمد بن سلمان "، که در سه سال گذشته کنترل ادارات امنیتی و اطلاعاتی عربستان را به عهده داشته، مسئول عملیاتی که منجر به قتل "قاشقچی" شد، می‌باشد.
"جمال قاشقچی" 59 ساله در 10 مهر وارد کنسولگری سعودی در اسلامبول شد تا مدارک لازم برای ازدواج با "خدیجه چنگیز" را دریافت کند، اما او از کنسولگری خارج نشد. "چنگیز" اولین شخصی بود که زنگ خطر را بصدا درآورد.
عربستان در ابتدا هر گونه دخالت در ناپدید شدن قاشقچی را رد کرد، اما یک مقام سعودی در نهایت مرگ او را در خلال تلاش غلط برای بازگرداندن وی به عربستان را به عهده گرفت.
فاکس نیوز: پامپئو برای حفظ معاهدات آمریکا-عربستان فایل صوتی پرونده قاشقچی را گوش نکرد
ازسوی دیگر شبکه فاکس نیوز آمریکا اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور از گوش دادن به آنچه که فایل صوتی ادعایی در مورد کشته شدن جمال قاشقچی خواند، به دلیل اجتناب از هرگونه زیان در توافقات واشنگتن با ریاض خودداری ورزید.
یک مسئول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: جینا هاسپل، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) هفته گذشته از ترکیه بازدید کرد و فایل صوتی متعلق به کشته شدن قاشقچی را گوش داد. اما مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا از گوش دادن به آن یا دیدن هرگونه اسنادی در این خصوص خودداری ورزید.
این مسئول گفت: گوش ندادن پامپئو به فایل صوتی هدفمندانه بود زیرا وی در صورت گوش دادن به آن مجبور به بیان اظهاراتی در این خصوص می‌شد اما کسی از رئیس سیا انتظار طرح هیچگونه اظهاراتی را ندارد.
وی تصریح کرد، این وضعیت یعنی گوش دادن پامپئو به فایل صوتی موجب می‌شد توافقات و امتیازات با عربستان متوقف و تحقیقات کیفری در ریاض آغاز و تحریم‌های علیه عربستان اعمال شود که این آسان نخواهد بود.
این مسئول عنوان داشت، هرگونه توافقی که میان واشنگتن و ریاض امضا می‌شود – اگر علیه آنکارا باشد و یا در صورت بیان اظهاراتی که برای ترک‌ها خوشایند نباشد– می‌تواند ترک‌ها را مجبور به افشای فایل صوتی در برابر افکار عمومی کند و در این صورت اوضاع به هم می‌ریزد.
سایر اخبار این روزنامه
اتحادیه اروپا: سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا دردست اجرا است ادامه حمایت‌ها از حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی سفیر فرانسه: حفظ و اجرای برجام را با قدرت ادامه می‌دهیم رویترز: نمی توان جلوی صادرات نفت ایران را گرفت حمله مجدد ارتش نیجریه به تظاهرات شیعیان ترامپ: رسانه‌های آمریکا دشمن واقعی ملت هستند! مرثیه‌ای برای اخلاق حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان بدون نام بردن از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اردوغان: در پرونده قاشقچی سعی در نجات فردی خاص است فارین پالیسی: "بن سلمان "،صدام بعدی است سفر ظریف به پاکستان برای پیگیری آزادی مرزبانان ربوده شده جهانگیری در دیدار با استاندار نجف: آیین اربعین راه دوستی ملت ایران و عراق را باز کرده است ترامپ: رسانه‌های آمریکا دشمن واقعی ملت هستند! واکنش ایران به ادعاهای اخیر برخی مقامات دانمارکی دکتر روحانی حادثه سقوط هواپیمای مسافربری در اندونزی را تسلیت گفت حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان حضور 20 میلیون زائر در جوار حرم سیدالشهدا(ع) برگزاری مراسم حماسی اربعین حسینی در بزرگترین اجتماع مذهبی جهان