محمدجواد ظریف: نشست سه‌جانبه منطقه‌ای در ایران برگزار می‌شود

وزیر امور خارجه از برگزاری نشست سه‌جانبه بعدی وزرای امور خارجه ایران، ترکیه
و جمهوری آذربایجان در ایران خبر داد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک پس از برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت: در ابتدای سخنانم، روز ملی ترکیه به مردم و دولت ترکیه تبریک عرض می‌کنم. همینطور افتتاخ افتخارآمیز فرودگاه استانبول نیز به دولت و ملت ترکیه تبریک می‌گویم. حتما این فرودگاه نقش بسیار خوبی را نزدیک کردن کشورهای منطقه به یکدیگر و کشورهای منطقه با جهان ایفا خواهد کرد. 
بیانیه پایانی ایران، ترکیه و آذربایجان، نشاندهنده روابط درازمدت مشترک طولانی است 


وی افزود: به دوستان ترکیه و آذریجان افتتاح پالایشگاه استار را تبریک می‌گویم و امیدوارم این اقدام، حرکت جدیدی در همکاری‌های منطقه‌ای باشد.
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان از میزبانی وزیر امور خارجه برای برگزاری ششمین جلسه همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان و تلاش همکاران سه کشور برای تهیه بیانیه پایانی قدردانی کرد و اظهار داشت: این بیانیه بسیار خوب تهیه و صادر شد. بیانیه پایانی سه کشور، نشاندهنده تاریخ، فرهنگ، دین و روابط درازمدت مشترک طولانی است که ریشه در تاریخ دارد و در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. 
مشکل قره‌باغ باید با روش صلح‌آمیز و مقررات حقوق بین‌الملل حل و فصل شود
ظریف با بیان اینکه این بیانیه نشان می‌دهند هر سه کشور برای همکاری در جهت توسعه منطقه، بهبود زندگی مردم و تامین صلح و امنیت منطقه - که متاسفانه با چالش‌های متعدد روبه‌رو است - اراده مشترک دارند، تصریح کرد: کشورهای ما درباره مسایل منطقه‌ای مواضع مشابهی دارند و امیدواریم مشکلات منطقه از جمله مشکلات مردم فلسطین، سوریه، یمن و سایر مسایل از طریق صلح‌آمیز حل و فصل شود.
وی با اشاره به بحران قره‌باغ خاطرنشان کرد: ما همواره تاکید کردیم مشکل قره‌باغ باید با روش صلح‌آمیز و مقررات حقوق بین‌الملل حل و فصل شود و این مسئله در بیانیه پایانی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
با اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها داشته باشیم 
وزیر امور خارجه ادامه داد: از همتایانم (وزرای امور خارجه ترکیه و آذربایجان) برای حمایت‌هایشان از برجام و تاکیدشان بر ضرورت ادامه همکاری‌ها در چارچوب این توافق و محکومیت اقدامات یک‌جانبه که نه تنها علیه یک کشور بلکه علیه صلح و امنیت بین‌الملل و روابط معقول و قانونمند بین کشورها است و جایگاهی در جامعه متمدن ندارد، قدردانی می‌کنم. 
ظریف با بیان اینکه سه کشور امکانات خوبی برای همکاری در بخش انرژی، ترانزیت، علوم و فن‌آوری و فرهنگی و انسانی داشته و داریم و می‌توانیم آنها را تسهیل و گسترش دهیم، ابراز داشت: امروز با اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها داشته باشیم و سه کشور این توان را دارند در این حوزه همکاری خوبی داشته باشند. 
با اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها داشته باشیم 
وی بر همکاری ایران، ترکیه و آذربایجان در بخش خصوصی حمایت و با تاکید بر ضرورت آن بیان کرد: ما از ایجاد یک چارچوب مشترک سه جانبه بین بخش خصوصی سه کشور استقبال می‌کنیم و این را گام جدی در همکاری منطقه‌ای می‌دانیم. هم‌چنین همکاری در حوزه پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی برای مصون نگه‌داشتن همکاری‌ها و روابط منطقه‌ای خود از دخالت‌های خارجی و همکاری‌های گمرگی مهم هستند. 
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امروز تصمیم گرفتیم که نیاز است کارشناسان سه کشور علاوه بر بخش خصوصی با یکدیگر جلسه داشته باشند و برنامه سه ساله آینده را با این نگاه اصلاح کنند و برای جلسه بعدی که در ایران برگزار می‌شود برنامه خوبی داشته باشیم.
ظریف در پایان از مهمان‌‌نوازی گرم دولت و مردم ترکیه تشکر و ابراز امیدواری کرد به زودی وزرای امور خارجه ترکیه و آذربایجان را در ایران میزبانی کند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری اربعین حسینی علیه‌السلام برگزار شد نگاهی فرهنگی و هنری به سنت پیاده‌روی اربعین و زائران چند دَه میلیونی‌اش قاب‌های ماندگار از حماسه مسافران گزارش میدانی «همدلی»از مشکلات کارگران بی‌آرتی ها شغلی دشوار که در لیست مشاغل سخت نیست با نزدیک شدن به «13 آبان» مخالفت با تحریم‌های آمریکا از سوی برخی کشورها پررنگ‌تر می‌شود گزارش «همدلی» از کشمکش اتحادیه‌های کارگری ، کارفرمایی و دولت بر سر تعیین حداقل دستمزد صدراعظم آلمان در کنگره امسال نامزد رهبری حزبش نخواهد شد تسلیم قدرت محمدجواد ظریف: نشست سه‌جانبه منطقه‌ای در ایران برگزار می‌شود اتحادیه اروپا: سازوکار ویژه مالی ایران واروپا دردست اجرا است در نشست مشترک معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران مطرح شد: با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری اربعین حسینی علیه‌السلام برگزار شد یک رسانه عرب زبان مدعی شد تماس سری وزیر امور خارجه عربستان با ایران