صدراعظم آلمان در کنگره امسال نامزد رهبری حزبش نخواهد شد تسلیم قدرت

مرکل فعلا بناست تا سال ۲۰۲۱ صدراعظم آلمان باقی بماند، اما گفته در دور آینده نامزد این سمت هم نخواهد بود
روح‌اله نخعی‪-‬ شکست‌های راست میانه و فشارها بر مرکل در جایگاه رهبری این حزب، سرانجام «بانوی آهنین» آلمان و اروپا را از پای در آورد. خبرگزاری آلمان، DPA روز دوشنبه اعلام کرد، آنگلا مرکل تصمیم گرفته است در کنگره حزب دمکرات مسیحی که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸، یعنی کمتر از دو ماه دیگر برگزار می‌شود برای کسب دوباره عنوان رهبری حزب نامزد نخواهد شد و در دور آینده انتخابات عمومی نامزد صدراعظمی هم نمی‌شود. مرکل از سال ۲۰۰۰ رهبر حزب و از سال ۲۰۰۵ رهبر کشورش بوده‌است.
در مرحله فعلی و در اعلام این خبر آمده که مرکل تا پایان دوره‌اش در ۲۰۲۱ در جایگاه صدراعظمی باقی خواهد ماند اما یورونیوز از ولفگانگ شوبیله، از وزرای سابق مرکل و از چهره‌های حزب گفته است معلوم نیست این دوره با مرکل به پایان برسد.
این خبر، با فاصله کمی بعد از جلسه‌ای برگزار شد که حزب دمکرات‌مسیحی پس از شکست دیگری در یک انتخابات ایالتی برگزار کرده بود. در حالی که چندهفته پیش، این حزب در ایالت مهم باواریا که از پایگاه‌های اصلی‌اش است، با ازدست‌دادن کرسی توسط خود و شریکش در ائتلاف بزرگ، حزب چپ میانه «سوسیال‌دمکرات» شاهد رشد حزب راست افراطی «جایگزین برای آلمان» و حزب چپ‌گرای «سبز» بود، چندروز پیش نیز دوباره اتفاقی مشابه در ایالت هسه تکرار شد تا زمزمه‌های کناره‌گیری مرکل رنگ واقعیت به خود بگیرند. در هسه، دو حزب ائتلاف بزرگ، هر کدام ۱۱درصد از آرای خود را از دست داده‌اند. این دو شکست همزمان با افت حمایت از این دو حزب به حداقل‌های تاریخی است. دو حزب میانه‌رو در راست و چپ در حالی با معضل حمایت دست‌وپنجه نرم می‌کنند که حزب سبز در چپ و حزب راست افراطی جایگزین برای آلمان مشغول اوج‌گیری هستند. پس از این نتایج، آندره‌آ نالس، رهبر حزب سوسیال‌دمکرات به‌عنوان شریک حزب مرکل در دولت ائتلافی با «غیرقابل‌قبول» خواندن وضعیت دولت فدرال، تا سال آینده به صدراعظم فرصت داده بود تا نتایج سیاسی بهتری کسب کند. به گزارش یورونیوز نالس گفته بود اگر حزب سوسیال‌دمکرات نتواند به هواداران خود ثابت کند که حضور در دولت ائتلافی نتایج ملموسی به همراه داشته است، باید از این ائتلاف خارج شود.


ایسنا به نقل از رسانه‌های آلمان از آنگرت کرامپ کرنباور، دبیرکل حزب دموکرات مسیحی آلمان، ینس اسپاهن، وزیر بهداشت آلمان و آرمین لاشت، وزیر کشور ایالت نوردراینوستفالن به عنوان گزینه‌های جانشینی مرکل نام می‌برد از بی‌بی‌سی نقل می‌کند که اسپاهن نامزدی خود را هم اعلام کرده است. یورونیوز می‌نویسد که مرکل خود درباره هیچ کس به‌عنوان جانشین اظهارنظر نکرده است. کرامپ، از چهره‌هایی است که مواضع نزدیک‌تری به مرکل دارد اما اسپاهن جوان، نماینده نسل جدید حزب دمکرات‌مسیحی است که به دنبال تغییرات در رویکرد حزب هستند و در صورتی که او انتخاب شود، دست به اصلاحات در حزب خواهد زد.
در واکنش به اعلام تصمیم مرکل، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که از نظر تحلیل‌گران، خواستار جانشینی مرکل در جایگاه رهبری اتحادیه اروپا است، در یک کنفرانس مشترک با نخست وزیر اتیوپی در پاریس اظهار کرد: این تصمیم مرکل است و من فکر می‌کنم چنین تصمیمی شایسته احترام است. به گزارش ایسنا، ماکرون همچنین صدراعظمی ۱۳ساله آنگلا مرکل را «بسیار تحسین‌برانگیز» توصیف و از پایبندی او به ارزش‌های اروپا تشکر کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه به توانایی مرکل در مقابله با بحران مالی و نیز پرونده مهاجرت در سال‌های اخیر بدون زیرپاگذاشتن ارزش‌های اروپایی اشاره کرد. ماکرون افزود: مرکل کشورش را با «شجاعت بسیار» هدایت می‌کند. وی افزود: پیروزی احزاب راست تندرو در آلمان و فرانسه مرا نگران می‌کند اما از همان ابتدا به من برای مقابله انگیزه می‌دهد.
مرکل از فردای انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ با مشکلات اساسی در اداره کشور و رهبری حزبش روبه‌رو شد و به‌نظر می‌رسد حالا نیز نهایتاً همان مشکلات او را از پا در آورده است. احزاب میانه‌روی آلمان هر دو کم‌وبیش به هواداران و رای‌دهندگانشان وعده داده بودند که بعد از انتخابات دوباره ائتلاف بزرگ خود را تشکیل ندهند. پس از انتخابات اما مرکل که دوباره با کسب بیشترین رای توسط حزبش مامور تشکیل دولت شده بود، در تشکیل «ائتلاف جامائیکا» با لیبرال‌های حزب FDP و چپ‌های حزب سبز ناکام ماند تا دوباره برای تشکیل دولت به سوسیال‌دمکرات‌ها روی بیاورد. مارتین شولتس نیز برخلاف وعده‌های انتخاباتی و پس از مذاکراتی طولانی ائتلاف را به‌همراه سمت وزارت خارجه پذیرفت اما شدت واکنش اعضای حزب به این تصمیم به حدی بود که شولتس را ناچار کرد، هم از وزارت خارجه صرفنظر کند و هم از رهبری حزب استعفا دهد. مرکل اما در این فاصله، با اختلافات مکرر با هورست زیهوفر، رهبر حزب سوسیال‌مسیحی باواریا، حزب خواهر دمکرات‌مسیحی و وزیر کشور دست‌وپنجه نرم می‌کرد و مسئله مهاجرت نیز، علاوه‌بر اروپا، در داخل آلمان هم چالشی جدی برای او شده بود تا بالاخره ائتلافی که همه از سرنوشت شوم آن می‌گفتند، دومین طرف مذاکره را نیز قربانی کرد.
کناره‌گیری مرکل از رهبری حزب باعث می‌شود نقش‌آفرینی او به‌عنوان یکی از رهبران مهم در اتحادیه اروپا ضربه‌ای جدی بخورد و شاید حدس و گمان ولفگانگ شوبیله نیز از همین لحاظ باشد که مشخص نیست مرکل به‌عنوان رهبری در راه خروج تا چه حد بتواند در صحنه بین‌المللی موثر باشد. این البته برای اروپایی که در ماجرای برگزیت و دردسرهای دیگری مثل لهستان گرفتار است، این اصلا خبر خوبی نیست. در داخل آلمان، کناره‌گیری مرکل، یکی از متولیان مهم میانه‌روی را از صحنه خارج می‌کند. تضمینی البته در کار نیست که حذف او، دردسرهای حزب و رویکردش در مقابل افراطی‌های AfD و چپ‌های سبز را علاج کند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری اربعین حسینی علیه‌السلام برگزار شد نگاهی فرهنگی و هنری به سنت پیاده‌روی اربعین و زائران چند دَه میلیونی‌اش قاب‌های ماندگار از حماسه مسافران گزارش میدانی «همدلی»از مشکلات کارگران بی‌آرتی ها شغلی دشوار که در لیست مشاغل سخت نیست با نزدیک شدن به «13 آبان» مخالفت با تحریم‌های آمریکا از سوی برخی کشورها پررنگ‌تر می‌شود گزارش «همدلی» از کشمکش اتحادیه‌های کارگری ، کارفرمایی و دولت بر سر تعیین حداقل دستمزد صدراعظم آلمان در کنگره امسال نامزد رهبری حزبش نخواهد شد تسلیم قدرت محمدجواد ظریف: نشست سه‌جانبه منطقه‌ای در ایران برگزار می‌شود اتحادیه اروپا: سازوکار ویژه مالی ایران واروپا دردست اجرا است در نشست مشترک معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران مطرح شد: با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری اربعین حسینی علیه‌السلام برگزار شد یک رسانه عرب زبان مدعی شد تماس سری وزیر امور خارجه عربستان با ایران