نگاهی فرهنگی و هنری به سنت پیاده‌روی اربعین و زائران چند دَه میلیونی‌اش قاب‌های ماندگار از حماسه مسافران

همدلی| مهدی فیضی‌صفت - در تاریخ بی بدیل است و بی نظیر، هزار و 379 سال گذشته از وقوعش، از مرگ یزدگرد، آخرین پادشاه ساسانی کمتر از سی سال می گذشت، بعد از چهارده قرن اما هنوز داغ «حسین(ع)» تازه است و عاشقانش هر سال چونان می گریند و بر سر و سینه می زنند، انگار عزیزی را به تازگی از دست داده اند.
مظلوم ترین در تاریخ بود و شاید شجاع ترین شان، اگر بخواهند دلیرتری بیابند، جز پدرش «علی(ع)» نمی توان گزینه دیگری یافت، با هفتاد و دو یارِ باوفا ایستاد در مقابل سی هزار تن از سپاهِ «یزید». زبده ترین مبارزانِ تاریخ هم جراتش را نداشتند با کمتر از صد نفر بروند به جنگِ دشمنی با چندین هزار سرباز. در وصفش بسیار گفته اند، نوشته اند و سروده اند اما واژگان را قدرتِ توصیف عظمتش نیست. سالروز شهادتش را چنان پرشور گرامی می دارند شیعیان و حتی دیگر مذاهب اسلامی که جهانیان را انگشت به دهان می گذارد، هر چه سعی کردند مخالفان و دشمنانش، نامش را پاک کنند از صفحه تاریخ، نه تنها موفق نشدند بلکه هر سال اسم «حسین(ع)» را پررنگ تر دیدند بر در و دیوارها.
آرمان مشترک
حالا «پیاده روی اربعین» هم شده خاری در چشم حسودان؛ سنتی که قدمتی هزار ساله دارد و ریشه اش برمی گردد به زمانی که مردم بهره مند بودند از نعمت زیست در دوران زندگی امامان شیعه. گسترش تکنولوژی و عادتِ مردم به وسائل نقلیه مختلف سبب شد عاشقان اباعبدالله (ع) به کربلا از طریق زمین و هوا به زیارت حرم مولای‌شان بروند، «صدام حسین»، دیکتاتور عراقی در اواخر قرن چهاردهم قمری با برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین مخالفت و گاه با زائرانِ پیاده با خشونت رفتار می کرد. سقوط حزب بعث عراق، دوباره رونقی داد به راهپیمایی اربعین و سال به سال بر شکوه و عظمتش افزوده شد. اکنون بیش از 20 میلیون عاشق «حسین(ع)» پیاده راهی می شوند و گاه پای برهنه، قدم در راه کربلا می گذارند و جهانیان را متعجب می کنند. حیرت زده می شوند وقتی می بینند اهل تسنن و حتی پیروان دیگر ادیان آسمانی نیز همراه می شوند با شیعیان تا حاجت بگیرند از معصومی که بی نصیب نمی گذارد زائرانش را.


جلوه‌های هنری اربعین
اربعین حالا نه تنها اتفاقی مذهبی است، بلکه جلوه فرهنگی و حتی هنری پیدا کرده برای مردم دنیا، عکاسان نامداری از سراسر جهان خود را به مسیرهای منتهی به کربلا می رسانند، عکس هایی می گیرند که نمونه اش را در هیچ جای دیگری نمی توان جست و جو کرد. عکس هایی هوایی از فاصله های چند هزار پایی می گیرند تا به آنهایی که باورشان نمی شود، نشان دهند سیلِ سیاه رنگی که می بینند، خیل عاشقانی است که فارغ از رنگ ها، نژادها و ادیان در کنار هم به سوی آرمانی مشترک گام برمی دارند. تصویر کودکی را ثبت می کنند که هنوز یک بهار از زندگی را پشت سر گذاشته و قدم هایش استوار نشده اما شیرینی هایش را قسمت می کند با دیگر زائران، عکس جوانی را می گیرند که مادر پیر و از پا افتاده اش را بر دوش گذاشته و کیلومترها را بی خستگی گَز می کند تا مادرش را به آرزویش برساند. پیاده روی اربعین، جای خود را در قامت فرهنگی زیبا باز کرده که جلوه های هنری اش کم از تابلوهای نقاشی ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری اربعین حسینی علیه‌السلام برگزار شد نگاهی فرهنگی و هنری به سنت پیاده‌روی اربعین و زائران چند دَه میلیونی‌اش قاب‌های ماندگار از حماسه مسافران گزارش میدانی «همدلی»از مشکلات کارگران بی‌آرتی ها شغلی دشوار که در لیست مشاغل سخت نیست با نزدیک شدن به «13 آبان» مخالفت با تحریم‌های آمریکا از سوی برخی کشورها پررنگ‌تر می‌شود گزارش «همدلی» از کشمکش اتحادیه‌های کارگری ، کارفرمایی و دولت بر سر تعیین حداقل دستمزد صدراعظم آلمان در کنگره امسال نامزد رهبری حزبش نخواهد شد تسلیم قدرت محمدجواد ظریف: نشست سه‌جانبه منطقه‌ای در ایران برگزار می‌شود اتحادیه اروپا: سازوکار ویژه مالی ایران واروپا دردست اجرا است در نشست مشترک معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران مطرح شد: با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره)؛ مراسم عزاداری اربعین حسینی علیه‌السلام برگزار شد یک رسانه عرب زبان مدعی شد تماس سری وزیر امور خارجه عربستان با ایران