83 میلیاردی که از جاده مرگ پرید

محمد آگاهی- از سال 1395 تاکنون 187 میلیارد تومان اعتبار به محور بجنورد- گلستان تخصیص داده شده که از این میزان 104 میلیارد تومان در این محور هزینه شده و مشخص نیست بقیه این مبلغ(83 میلیارد تومان) کجا هزینه شده است. رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: در دیدار مجمع نمایندگان خراسان شمالی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه زمانی که بابت تخصیص نیافتن اعتبار محور بجنورد – گلستان در سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی گلایه کردیم، «حاجی محمدی» رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد نه تنها تمام 165 میلیارد تومان مصوب سفر رئیس جمهور برای محور بجنورد- گلستان تخصیص یافته است بلکه 22 میلیارد تومان بیشتر نیز پرداخت شده است. وی تصریح کرد: تخصیص این مبلغ از سوی سازمان برنامه و بودجه در حالی است که مطابق اعلام مسئولان عمرانی خراسان شمالی از سال 1395 تاکنون 104 میلیارد تومان از این مبلغ بابت احداث باند دوم محور بجنورد-گلستان پرداخت شده است. وی خاطرنشان کرد: در این باره با «خادمی» مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تماس گرفتیم تا پاسخ گو باشد اما او گفت هم اکنون ریز پرداختی ها به محور بجنورد –گلستان را ندارد و مقرر شد طی جلسه ای در هفته آینده در این باره توضیح دهد.
به نام جاده مرگ، به کام دیگر استان ها!
اما یک منبع آگاه  در همین زمینه به خبرنگار ما گفت: یک مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جلسه ای گفته است پس از تخصیص اعتبار محور بجنورد-گلستان از سوی سازمان برنامه و بودجه بخشی از مبلغ اختصاص داده شده را به استان دیگری برای احداث راه پرداخت کردیم تا پس از تخصیص اعتبار از سوی سازمان  برنامه و بودجه به آن استان ، مبلغ را مجدد به خراسان شمالی و محور بجنورد –گلستان تخصیص دهیم. وی افزود: اما پس از این اقدام سازمان برنامه و بودجه به آن استان اعتبار تخصیص نداد تا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بتواند آن مبلغ را به پیمانکاران محور بجنورد-گلستان بپردازد. وی خاطرنشان کرد: در گذشته  بدین شکل بود که سازمان برنامه و بودجه پس از اختصاص اعتبار به شرکت ساخت و توسعه دیگر پیگیر هزینه کرد آن در محل مدنظر نبود اما از امسال این گونه نیست و با نظارت بر محل هزینه کرد بودجه دیگر این امکان نیز وجود ندارد که شرکت ساخت و توسعه بتواند از اعتبار استانی دیگر برای خراسان شمالی و این محور هزینه کند.
در این زمینه روز گذشته  با نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی تماس گرفتیم که تلفن اش را پاسخ نداد.
گزارش خبرنگار ما حاکی است مطابق مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی مقرر شده بود با تخصیص 165 میلیارد تومان اعتبار، این پروژه تا پایان سال گذشته به بهره برداری برسد. هم اکنون علاوه بر زیر بار ترافیک رفتن 67 کیلومتر از باند دوم این محور 15 کیلومتر دیگر از باند دوم آن نیز آماده آسفالت ریزی، نصب تابلو، علایم یا نصب پل است اما پیشرفت پروژه در دیگر نقاط چیزی در حد صفر است.