دفتر موسیقی فالش می زند !

  گروه ادب و هنر    - حمید هیراد، فالش می خواند. او در کنسرتش از «پلی بک» استفاده می کند و حال تایید خبر پلی بک بودن بخشی از کنسرت هیراد در شیراز توسط دفتر موسیقی وزارت ارشاد. این ها مختصر تیترهایی است که حمید هیراد ، خواننده جوان پاپ این روزهای دنیای موسیقی را هربار به نوعی به حاشیه کشانده است. جالب این که تایید خبر پلی بک او پس از 20 روز از ابلاغ آن به اداره ارشاد شیراز توسط هیچ نهادی اعلام نشده بود و حال مشخص شده که به طور کلی قانونی برای «پلی بک» در وزارت ارشاد وجود ندارد. هرچند این اولین «نبود» دفتر موسیقی در مواجهه با اخبار این چنینی نبوده است. همین باعث شد تا سلسله نقص ها و نبودهایی که هر بار پیگیری هایمان را ناتمام گذاشته اند، فهرست کنیم و همزمان با اتفاقات جدید در دنیای موسیقی، از لزوم وضع قوانین کاربردی برای آن ها بگوییم.
 
1- قانون برخورد با «پلی بک» نداریم
مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد، در گفت‌وگویی «پلی بک» بودن بخشی از کنسرت حمید هیراد را در شیراز تایید کرد. او ضمن اشاره به نبود قوانینی برای برخورد با چنین مواردی گفت: «پیش از این، مواردی از پلی بک در کنسرت ها نبوده و با وجود این اتفاق، باید قوانین مرتبط با آن نیز وضع شود.» ادعایی که با وجود نمونه های مختلف در کنسرت ها می توان آن را رد کرد. جالب این که مهدی رنجبر معاون هنری اداره ارشاد شیراز تاخیر در اعلام این خبر را دامن نزدن به اخبار این چنینی دانست و گفت: «هیراد تا پایان سال 97 از برگزاری کنسرت در شیراز محروم است. به او و تهیه کننده اش تذکر داده ایم و موسسه تهیه کننده آثار او، پیشنهاد یک سئانس اجرای رایگان را به جبران آن «پلی بک» داده است.» پیشنهادی که برخلاف ادعاهای اولیه، «پلی بک» او را تایید می کند. البته وقتی قانونی برای برخورد با این پدیده نباشد، برخوردهای سلیقه ای و پیشنهادهایی از این دست طبیعی به نظر می آید.
 
2- قانون ناقصی که چاوشی آن را دور زد
نگاهی اجمالی به حاشیه های مجوز آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی، کافی است تا متوجه ناهماهنگی دفتر شعر و موسیقی وزارت ارشاد شوید. آلبوم محسن چاوشی در حالی تایید شد که پس از تحویل ترانه های او در شهریور سال 96 به وزارت ارشاد و اصلاحیه خوردن آن ها، هیچ اتفاقی برای اصلاح شان نیفتاد. چاوشی پس از گذشت یک سال در 17 مرداد امسال، وزارت ارشاد را تهدید کرد اگر مجوز انتشار آلبومش بیش از این به درازا بکشد، خودش آلبوم را منتشر خواهد کرد. اشعاری که در زیر مجموعه دیگری از وزارت ارشاد در کتابی به عنوان «منجنیق» حسین صفا مجوز چاپ گرفته و در زیر مجموعه دیگری از همان وزارتخانه، ممیزی خورده بود. در هر حال چاوشی به پشتوانه محبوبیت اجتماعی مردمی در حاشیه یک مراسم بستنی خوری (!) با علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مجوز سه قطعه را با مسئولیت ترابی در همان لحظه گرفت و در زمان انتشار آلبوم، دو قطعه بدون مجوز را با «ابراهیم» راهی بازار موسیقی کرد و آب از آب تکان نخورد.
 


3- کنسرت کیش و اما و اگرها
ماجرای برگزاری کنسرت «الیاس یالچین تاش» خواننده ترکیه ای در کیش هم جزو آن دسته ماجراهایی است که یک سر آن به دفتر موسیقی و ندانم کاری های قانونی برمی گردد. این کنسرت در روزهایی خبرساز شد که خبر لغو کنسرت این خواننده به دلیل نداشتن مجوز، اعلام شده بود. دفتر موسیقی گفت به دستگاه های اجرایی در برخی مناطق مانند منطقه آزاد کیش تفویض اختیار داده شده، هرچند دفتر موسیقی متولی مجوز به اثر نه به شخص است. خلأیی که باعث شد بلیت کنسرت این خواننده به سرعت به فروش برسد و چند روز هم تمدید شود. این ناهماهنگی در موضوع رفع ممنوعیت جواد یساری در فیلم سینمایی «دشمن زن» هم مطرح شد و محمدحسین فرحبخش گفت دفتر موسیقی فقط می تواند درباره شعر و صدا تصمیم بگیرد و سازمان سینمایی به بازی جواد یساری در این فیلم که خواننده بخشی از آن بوده، مجوز داده است.