مدرسه بی برق و گاز که توسط وزیر سابق راه و استاندار افتتاح شد

«پس از سپری شدن یک ماه از سال تحصیلی، متأسفانه مدرسه تازه تأسیس «امام حسن مجتبی (ع)» واقع در خیابان پنجتن مشهد، فاقد تأسیسات اولیه آب، برق و گاز است. آب مدرسه با تانکر تأمین می شود و برق آن را از منزل همسایگان گرفته اند. از انشعاب گاز هم خبری نیست و در مجموع، هیچ کس به فکر دانش آموزان نیست. وقتی یک مدرسه هنوز شرایط اولیه بهره برداری را ندارد، چه اصراری است که آن را افتتاح و دانش آموزان را ثبت نام کنند؟»
«فرزندم در مدرسه ابتدایی امام حسن مجتبی(ع) واقع در خیابان پنجتن 48 تحصیل می کند. با وجود آن که یک ماه از سال تحصیلی گذشته، برق این مدرسه را از منزل یکی از همسایگان گرفته اند و آن هم فقط در طبقه اول مدرسه وصل شده است و کلاس های طبقه دوم، برق ندارند. در ساعت های عصر، کلاس ها تاریک می شود و به ویژه در کلاس هایی که نورگیر نیستند، تاریکی مطلق برقرار است. آیا چنین مدرسه ای شرایط لازم را برای افتتاح داشته است؟»
این پیام ها بخشی از گلایه های والدین دانش آموزان یک مدرسه نوساز مقطع ابتدایی در منطقه پنجتن است که متاسفانه از حداقل امکانات تاسیساتی به ویژه برق و گاز محروم هستند و دانش آموزان این مدرسه این روز ها با وجود شرایط نامناسب جوی هوا،در کلاس های درس حضور پیدا می کنند.پیرو تماس تلفنی و پیام های تعدادی از شهروندان درباره شرایط نابه سامان این مدرسه، برای بررسی موضوع به این مدرسه می رویم.
دبستان «امام حسن مجتبی (ع)» واقع در منطقه پنجتن زیرمجموعه آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد است که مهرماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی افتتاح شده است. تعدادی از والدین به همراه فرزندان خود جلوی مدرسه حضور دارند و منتظر تعطیلی شیفت اول این مدرسه هستند تا فرزندان شان در شیفت دوم به مدرسه بروند. با تعدادی از دانش آموزان این مدرسه گفت و گو می کنیم. یکی از سرمای کلاس ها می گوید و این که اول سال تحصیلی، به دلیل سرماخوردگی چند روز غایب بوده است. دیگری از تاریکی کلاس ها می گوید و این که به هر زحمتی، دانش آموزان سعی می کنند در تاریکی عصر ،درس بخوانند. دیگری از مشکلات سرویس های بهداشتی و نبود آب در روزهای اول سال می گوید.


 مجبور بودیم
برای پیگیری این موضوع، ابتدا با مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت و گو می کنیم. «مهدی مجیدی فرد» می گوید: این مدرسه، اوایل سال تحصیلی جدید با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی افتتاح شد. بر اساس مدارک موجود، مکاتبات لازم برای برقراری انشعابات مدرسه نیز از مردادماه آغاز شد و فرمانداری نیز در جریان موضوع قرار دارد.
وی می افزاید: با توجه به شرایط موجود در ناحیه یک آموزش  و پرورش مشهد و بافت جمعیتی متراکم منطقه و رشد قابل توجه تعداد دانش آموزان این منطقه طی امسال، لازم بود این مدرسه به بهره برداری برسد. از سوی دیگر، برقراری انشعابات مدرسه در اصل به آموزش و پرورش برنمی گردد.
وی تصریح می کند: پیگیری ما درباره این موضوع از مردادماه آغاز شده بود و حتی روز افتتاح مدرسه نیز مدیرکل آموزش استان با استاندار درباره این موضوع گفت و گو کرد. این مطلب به «مقدوری» معاون استاندار ارجاع داده و پیگیری هایی نیز از این طریق انجام شد. اما با وجود انجام مکاتبات متعدد با شرکت های خدماتی، هنوز اقدامی در زمینه برقراری انشعابات انجام نشده است.
مجیدی فرد خاطرنشان می کند: با وجود هماهنگی های انجام شده، انشعابات مدرسه هنوز وصل نشده و به همین دلیل، تلاش شد که آب و برق مدرسه به شکلی تأمین شود. انشعاب آب این مدرسه به تازگی وصل شده است و امیدواریم با توجه به شرایط جدید جوی و سرمای هوا و مشکلاتی که برای دانش آموزان و معلمان در این زمینه به وجود می آید، دیگر انشعابات این مدرسه وصل شود.
وی تأکید می کند: تمام مدارک مربوط به برقراری انشعابات نیز برای پیگیری بیشتر به فرمانداری و استانداری ارائه شده است تا مشکل مدرسه به سرعت برطرف شود. برای خود ما نیز آزاردهنده است که دانش آموزان و معلمان در مدرسه ای با این شرایط حضور داشته باشند و ایجاد فضای آموزشی با چنین شرایطی قطعا برای ما مطلوب نیست. ما تمام تلاش خود را کرده ایم. وجوه مربوط به برقراری انشعابات مدرسه نیز واریز و مستندات به فرمانداری و استانداری ارائه شده است. وی می گوید: قبول داریم که وقتی مدرسه ای گاز نداشته باشد، دانش آموزان در هوای سرد در آن دچار چالش می شوند. اما تعداد زیاد دانش آموزان در آن منطقه، ما را ناگزیر کرد که از این مدرسه بهره برداری کنیم.
 تأخیر در تحویل مدرسه
در ادامه پیگیری این موضوع با کارشناس کارپردازی اداره آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد گفت و گو می کنیم. «عباس زاده» در این باره می گوید: ساخت مدرسه توسط راه و شهرسازی و زیر نظر اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس صورت گرفته است و پس از ساخت، باید به آموزش و پرورش تحویل داده می شد. وی می افزاید: این پروژه باید در مردادماه به صورت تکمیل شده به آموزش و پرورش تحویل داده می شد. اما با دو ماه تأخیر و در مهرماه تحویل داده شده است. عباس زاده خاطرنشان می کند: با وجود آن که مدرسه در این منطقه ساخته شده، اما هیچ زیرساختی برای آن در نظر گرفته نشده و این موضوع نیز ارتباطی به آموزش و پرورش پیدا نمی کند. مدرسه در مکانی ساخته شده که فاقد آب ، برق و گاز بوده اما با پیگیری های انجام گرفته، آب مدرسه حدود دو هفته قبل وصل شده است.
 اختلاف شهرداری و شرکت گاز
وی می گوید: بر اساس مستندات موجود، نخستین مکاتبه برای برقراری انشعاب گاز مدرسه، در تاریخ 21 بهمن سال گذشته انجام شده و شرکت گاز، در پاسخ اعلام کرده که تا زمان تکمیل پروژه ساختمانی مدرسه، اقدامی صورت نمی گیرد. در مکاتبه بعدی با شرکت گاز مورخ 13 مردادماه امسال درخواست مجدد به شرکت گاز ارسال شده که در نهایت، شرکت گاز در تاریخ 11 مهرماه پس از تأیید درخواست انشعاب، اعلام کرده که شهرداری منطقه باید مجوز آسفالت شکافی به شرکت گاز ارائه کند.
وی تصریح می کند: بر اساس آنالیز شهرداری، شرکت گاز باید حدود 24.5 میلیون تومان برای ارائه مجوز آسفالت شکافی به حساب شهرداری واریز می کرد. شرکت گاز با این مبلغ موافقت نکرده و پیشنهاد داده که مسیر گازرسانی تغییر کند و طول مسیر کوتاه تر شود. تا کنون نیز اقدام دیگری برای برقراری انشعاب گاز در مدرسه انجام نشده و برقراری انشعاب گاز معطل مانده است.
تامین  برق از منزل همسایه
عباس زاده خاطرنشان می کند: درباره برقراری انشعاب برق نیز در تاریخ 21 مردادماه، با شرکت برق مکاتبه صورت گرفته که شرکت برق نیز برقراری انشعاب را منوط به اتمام پروژه ساختمانی دانسته است. در مکاتبه بعدی در 26 شهریورماه، دوباره اعلام شده که به دلیل مشکلات فنی و چاه ارت، برقراری انشعاب ممکن نیست. در نهایت در تاریخ 7 مهرماه شرکت برق اعلام کرده مبلغ حدود 10 میلیون تومان بابت احداث شبکه پرداخت شود که این مبلغ نیز پرداخت شد. در نهایت، کارهایی برای برقراری شبکه برق این مدرسه آغاز شده که ستون گذاری های آن حدود یک هفته پیش به پایان رسیده است.
وی می افزاید: بر اساس آخرین اطلاعات موجود، ترانس برق نیز هنوز داخل حیاط مدرسه است، ولی نصب نشده است. البته در این زمینه، شرکت برق همکاری بسیار زیادی داشته و کار را تا حد ممکن انجام داده است. عباس زاده می گوید: اکنون برق از طریق 50 متر کابل کشی، از منزل همسایه مجاور مدرسه تأمین شده است.
وی خاطر نشان می کند: از همسایه درخواست کرده ایم برق مدرسه را تأمین کند  و اعلام کردیم هزینه برق منزل او را هم پرداخت می کنیم، با این حال، بارها به ما مراجعه و اعلام کرده که برق را قطع می کند.
وی می گوید: برق قسمت های ضروری مدرسه شامل دفتر و آزمایشگاه اکنون به صورت موقت تأمین شده است. عباس زاده در پاسخ به این که آیا تأمین برق کلاس ها از موارد ضروری نبوده، می گوید: از کجا باید برق کلاس ها را تأمین کنیم؟ ما آن جا نمی توانیم برق تولید کنیم و نیروگاه برق هم نیستیم.
برق مدرسه تا هفته آینده وصل می شود
در ادامه پیگیری های خود با مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد گفت و گو می کنیم. «علیرضا کاشی» می گوید: در این منطقه شبکه برق وجود نداشته و در حال احداث شبکه برای آن هستیم. وی می افزاید: برای احداث شبکه به نصب ترانس، کابل، سیم کشی، کابل خودنگه دار و ... نیاز است که کارهایی برای آن انجام شده و احتمالا تا هفته آینده به پایان می رسد.
پیگیری موضوع از شرکت نوسازی، شرکت گاز و فرمانداری
در ادامه گزارش تلاش کردیم با مسئولان اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در این زمینه گفت و گو کنیم که تماس های ما تا پایان وقت اداری روز دوشنبه (7 آبان ماه) بی پاسخ بود.
همچنین درباره برق هم با «اسکندریان» مدیر منطقه یک شرکت گاز مشهد صحبت کردیم که وی در این زمینه حاضر به پاسخ گویی نبود و خواستار آن شد که موضوع را از طریق روابط عمومی شرکت گاز استان پیگیری کنیم. اما در پی تماس های مکرر ، تلفن همراه «سید احمد علوی» مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان خاموش بود.همچنین علاوه بر این، موضوع را از «محسن خیرآبادی» مدیر روابط عمومی فرمانداری مشهد جویا شدیم که وی اعلام  کرد،این موضوع در حال پیگیری است.
مسائل مهم تر در آموزش و پرورش
«سید جواد قوامی نژاد» رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات آموزش و پرورش استان، دو هفته پیش در پیگیری «خراسان رضوی» از فعالیت مدرسه ای بدون مجوز در مشهد، به خبرنگار ما گفته بود: «در روزهای اول مهر، آموزش و پرورش هزاران مشکل دارد که دارای درجه اهمیت متفاوتی است.» حال پرسش ما این است که حضور معلمان و دانش آموزان در مدرسه ای که فاقد امکانات اولیه است، از چه درجه اهمیتی برخوردار است و چه موضوعی مهم تر از دانش آموزان وجود دارد که در آموزش و پرورش باید به آن رسیدگی شود؟