جذب 3100 میلیارد سرمایه داخلی در مشهد طی یک سال

معاون اقتصادی شهرداری مشهد از جذب سه هزار و 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در مشهد طی یک سال اخیر خبر داد. رضا خواجه نائینی در گفت و گو با «خراسان رضوی»، با بیان این که این سرمایه های جذب شده داخلی بوده است، افزود: از این میزان سرمایه جذب شده، هزار میلیارد تومان در منطقه ثامن و دو هزار و 100 میلیارد تومان نیز در بقیه نقاط شهر سرمایه گذاری شده است.
 
وی در تشریح محل سرمایه گذاری این میزان سرمایه جذب شده نیز گفت: از دو هزار و 100 میلیاردی که در دیگر نقاط مشهد سرمایه گذاری شده است، بخشی متعلق به برج های طرق است که شامل شهربازی و امکانات تفریحی نیز است؛ همچنین تصفیه خانه ای احداث شده و یک مجموعه اقامتی نیز در حال ساخت است و در دو ماه اخیر حدود 30 درصد پیشرفت داشته است، تصفیه خانه آن نیز تقریبا آماده است و در مجموعه اقامتی و تجاری آن هم شاهد 30درصد پیشرفت فیزیکی هستیم.
وی افزود: دو پارکینگ نیز در حال ساخت است که یکی از آن ها پارکینگ پایانه آزادی و دیگری پارکینگ هزار و 200 واحدی مجد است. وی یادآور شد: همچنین قرارداد دو هزار و 350 واحد مسکن ارزان قیمت با دو سرمایه گذار بسته شده است که 200 واحد آن متعلق به خیریه و در منطقه حاشیه شهر قرار دارد و دو هزار و 100 واحد آن نیز مربوط به پروژه زندگی در خیابان رسالت 81 است. وی افزود: 25 میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری باغ مینیاتوری واقع در منطقه قاسم آباد مشهد انجام شده است و پروژه فرشته در خیابان هفت تیر هم از دیگر پروژه ها در این زمینه به شمار می رود.
جذب 50 میلیارد سرمایه گذاری خارجی
خواجه نائینی همچنین با اشاره به پروژه باغ گیاه شناسی مشهد، گفت: سرمایه گذاری برای این پروژه که حدود 50 میلیارد تومان است، توسط یک شیعه عراقی مقیم عربستان انجام شده است که البته چند سالی می شود در ایران زندگی می کند.


معاون اقتصادی شهرداری مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون تمام این سه هزار و 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری مذکور، جذب شده است؟ گفت: قراردادها بسته و مصوبه شورا نیز گرفته شده است. در مجموع چند مرحله در این زمینه باید طی شود؛ به این صورت که ابتدا مرحله تفاهم نامه است، سپس مصوب شورا و بعد از آن پروژه آغاز می شود. تمام قراردادهای این موارد ذکر شده بسته و شروع به کار شده است.
وی تاکید کرد: فعالیت تمام این پروژه ها را در شهر می توان مشاهده کرد، برای نمونه از شروع به کار پروژه آزادی سه ماهی می گذرد و پروژه طرق نیز به همین صورت. پروژه زندگی یک ماه است که شروع به کار کرده و گودبرداری آن به اتمام رسیده است. باغ گیاه شناسی حدود 50 درصد پیشرفت داشته و باغ مینیاتوری در طول یک ماهی که از آغاز آن می گذرد 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
خواجه نائینی با بیان این که اولویت جذب سرمایه گذاری در بخش هایی است که به افزایش ماندگاری گردشگر در شهر مشهد کمک کند، افزود: توسعه زیرساخت هایی همچون حمل و نقل، فضاهای اقامتی و مسکونی و فناوری اطلاعات از مهم ترین بخش هایی است که پس از گردشگری در اولویت سرمایه گذاری مشهد قرار دارد.
مقایسه با گذشته
معاون اقتصادی شهردار همچنین درباره تفاوت میزان سرمایه گذاری در مشهد طی یک سال اخیر با سال های گذشته نیز گفت: در چهار سال قبل و در شورای چهارم، فقط قرارداد یک پروژه که پروژه ایثار بود، بسته شد و ما در همین یک سال و با وجود شرایط اقتصادی و نوسانات نرخ ارز که تاثیرات زیادی را در مسائل مختلف از جمله پروژه های عمرانی گذاشت، موفق به انعقاد قرارداد سرمایه گذاری هشت پروژه شدیم. وی افزود: کل مسکن ارزان قیمتی که از سال 85 تا 96 در مشهد کلید خورد، چهار هزار واحد بوده است، ولی ما در همین یک سال حدود دو هزار و 300 واحد قرارداد مسکن ارزان قیمت را منعقد کردیم.
خواجه نائینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در این بازه زمانی چه میزان سرمایه خارجی جذب شده است و آیا برنامه ای برای جذب سرمایه گذاری خارجی در دستور کار دارید نیز اظهار کرد: تنها سرمایه گذاری خارجی متعلق به پارک گیاه شناسی با سرمایه گذاری فردی با تابعیت عراقی به مبلغ  50 میلیارد تومان بوده است، اما پروژه با سرمایه گذار خارجی دیگری نداشتیم. وی تاکید کرد: البته بحثی به نام صندوق پروژه نیز در دستور کار داریم که اگر بتوانیم از طریق سازمان بورس مجوز آن را بگیریم، می توانیم برای جذب سرمایه های خرد خارجی برنامه ریزی کنیم. وی تصریح کرد :با توجه به این که اکنون شیعیان به صورت مکرر به مشهد می آیند و تمایل هم دارند در حد کم سرمایه گذاری کنند، بحث این صندوق پروژه در میان است که در صورت اخذ مجوز اجرایی خواهد شد.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد گفت: در این یک سال گذشته نشان دادیم اگر پروژه خوب تعریف و سود سرمایه گذار دیده شود، در همین شرایط اقتصادی نیز می توان قراردادهای خوبی منعقد کرد و امیدواریم تا سه سال آینده نیز این روند ادامه پیدا کند. وی در ادامه حوزه حمل و نقل را از حوزه های زیرساختی با هزینه بری بالا برشمرد و افزود: برای نمونه ساخت هر کیلومتر مترو  250 میلیارد تومان هزینه دارد که بدون حضور بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری زیرساخت، تامین این میزان از هزینه ها در بخش حمل و نقل برای شهرداری به تنهایی امکان پذیر نخواهد بود. خواجه نائینی تصریح کرد: توسعه هوشمند سازی حمل و نقل شهری یکی از مهم ترین برنامه هایی است که در دستور کار شهرداری قرار دارد، با توسعه سامانه های هوشمند سازی در حوزه حمل و نقل علاوه بر آگاهی مردم از زمان حرکت وسایل نقلیه و زمان بندی برنامه های تردد شهری ما نیز می توانیم نیازها و مشکلات شهری را در این حوزه به خوبی رصد و در صورت نیاز به افزایش ظرفیت در برخی از نقاط پوشش لازم را ایجاد کنیم.