حضور عاشقان حسینی

اینجا کربلاست و هزاران هزار عاشق با کوله‌باری از اشتیاق راهی شده‌اند تا با پای پیاده به بین‌الحرمین برسند. خستگی و طولانی بودن مسیر روی آنها اثری ندارد و تنها عشق رسیدن به معشوق در سر دارند. اینجا تا چشم کار می‌کند زائر است و زائر است و زائر، انگار محشری از عشاق حسین‌(ع) برپاشده است...
هیچ تصویر یا نوشته‌ای نمی‌تواند عمق زیبایی‌های طریق‌الحسین و کربلا را در اربعین به نمایش بگذارد و شاید زینب کبری‌(س) این روزهای شیعیان را می‌دیدند که پس از شهادت برادر در مجلس یزید فرمودند «لا رایت الا جمیلا.»
همه مسیرها به بین‌الحرمین ختم می‌شود
اینجا همه مسیرها به بین‌الحرمین ختم می‌شود و زائر خسته در روز اربعین همین که نگاهش از دور به بارگاه‌های منور اباعبدالله‌الحسین و قمر بنی‌هاشم می‌افتد دلش آرام می‌گیرد که حسرت زیارت اربعین به دلش نمانده و جامانده این سفر نیست.اربعین رسید و روز ضجه و زاری و بر سر و سینه زدن آمد؛ اینجا فرقی نمی‌کند که از چه نژاد و کشوری باشی؛ اینجا همه زیر سایه کرامت سیدالشهدا(ع) هستند.


حال و هوای زائران در عمود ۱۴۰۷، جایی که برای اولین بار چشم زائران پیاده مسیر نجف در ورودی کربلا به بارگاه منور قمر بنی‌هاشم(ع) باز می‌شود و اشک اشتیاق بر گونه‌هایشان جاری می‌شود بسیار دیدنی است و هر یک از زائران با همه خستگی مسیر در این نقطه با ارباب خود نجوا و درد دل می‌کنند.
تقریبا همه حاضران در دسته‌های عزاداری لباس‌های مشکی بر تن دارند و سربندهایی که روی آن جمله‌های لبیک یا حسین(ع)، یا‌لثارات الحسین(ع)، هیهات من‌الذله یا حسین(ع) نقش بسته به سر بسته‌اند.بین‌الحرمین امروز قلب تپنده همه آزادگان جهان است و اجتماع میلیونی اربعینی‌ها با شعار «حب‌الحسین یجمعنا» اتحاد بی‌بدیل و صحنه‌های اسلامی، انسانی و عاطفی شیعیان را به رخ جهانیان می‌کشاند.
وبگاه شبکه خبری «الفرات» عراق‌ با بیان توصیف فوق از حس‌وحال زائران حسینی در اربعین امسال نوشت: زائران کربلا مثل امواج دریا اربعین را گرامی ‌داشتند.
از چند روز گذشته میلیون‌ها زائر از نقطه‌نقطه عراق به سوی کربلا حرکت کرده‌اند تا در میان تدابیر شدید امنیتی و خدماتی مناسبت اربعین را گرامی بدارند.
الفرات با بیان اینکه «بیش از دو میلیون زائر عربی و خارجی از گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های عراق وارد شده‌اند»، نوشت «بیش از 23 هزار عنصر امنیتی در استان کربلا، طرح تامین امنیت را اجرا کرده‌اند؛ امسال به لطف ثبات امنیتی و نقش عناصر اطلاعاتی، هیچ حادثه‌ای آرامش زیارت اربعین را بر هم نزد.»
الفرات با اشاره به حمل و نقل زائران نوشت که «طرح انتقال زائران از و به شهر مقدس کربلا به خوبی و با هماهنگی با سایر وزارتخانه‌هایی که در محورهای دیگر و طبق دستورات رییس شورای استانداری عمل کردند، صورت گرفت و همچنین حمل‌ونقل خصوصی نیز در چندین محور در ساعت‌های اوج تردد، همکاری کرد.»
طبق این گزارش، حدود پنج هزار موکب در مرز کربلا و مسیرها و استان‌های نزدیک مشغول خدمات‌رسانی و ارائه آب و غذا و سرپناه برای زائران هستند و این کار با هماهنگی طرف‌های کمک‌کننده که بسیار تجربه دارند انجام شده است. در این کار، کادرها شوراهای شهر و داوطلبان نیز برای حفظ نظافت شهر همکاری می‌کنند.»
الفرات نوشت که «صدها رسانه داخلی و خارجی و عربی این اتفاق میلیونی را در چند روز متوالی پوشش دادند». همچنین عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر جدید نیز روز دوشنبه به استان کربلا رفت و از وضعیت خدمات‌رسانی و امنیتی کسب اطلاع کرد. او همچنین چندین تماس با سران کشوری و محلی برای پیگیری امور گرفت تا تسهیلات و خدمات به خوبی در اختیار زائران قرار بگیرد.
100 هزار خودرو برای انتقال زائران
همچنین وبگاه خبری «المعلومه» عراق به نقل از ‌عبدالعظیم الساعدی‌ مدیر شرکت سراسری حمل‌و‌نقل خصوصی اعلام کرده که 100 هزار دستگاه خودرو برای انتقال زائران به و از کربلا اختصاص داده شده است. به گفته او تعداد دقیق خودروها 95 هزار و 496 دستگاه‌ است که در همه محورها فعال هستند.
طبق گفته این مقام مسوول عراقی، خودروهای بخش خصوصی یک میلیون و 361 هزار زائر خارجی را از گذرگاه‌های مرزی به کربلا انتقال داده‌اند و حدود شش میلیون و 600 هزار زائر را از دیگر استان‌های عراق به نجف و کربلا رسانده‌اند.
امنیت زائران و نقش الحشد الشعبی
همچنین ‌ابو‌مهدی المهندس‌ نایب‌رییس سازمان «الحشد الشعبی» با تقدیر از نیروهای عراقی در تامین امنیت زائران امام حسین در اربعین امسال و تقدیر از عتبه حسینی و عباسی در میزبانی از زائران، اعلام کرد که طرح امنیتی و خدمات‌رسانی مخصوص اربعین با موفقیت انجام شده است.
این مقام بلندپایه الحشد الشعبی اعلام کرد که نیروهای این سازمان در تامین امنیت زائران حسینی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرده‌اند.