احتمال محدود شدن فروش گوشی های همراه

صبا رضایی-بر اساس خبرهای منتشر شده و گفته‌های رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه احتمال می رود ضوابط و شرایط جدیدی برای فروش گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته می‌شود. بر اساس این شرایط و ضوابط، هر کاربر موبایل با ارائه کد ملی و کارت شناسایی خود تنها می‌تواند یک موبایل بخرد‌ نه بیشتر. بنابراین اگر شما جزو افراد پرمشغله‌ یا علاقه‌مندان گوشی‌های هوشمند هستید بهتر است به گوشی‌های دو سیم‌کارته خریداری کنید یا موبایل‌های قدیمی خود را دور نیندازید. البته شاید این مقررات برای هر سیم‌کارت اعمال شده و اگر چند سیم‌کارت داشته باشید به ازای هر کدام بتوانید یک موبایل بخرید. مهدی محبی معتقد است هدف از این مقررات جلوگیری از سودجویی عده‌ای و گران‌فروشی گوشی‌های هوشمند به مردم است. ظاهرا عده‌ای از مشتریان پس از خرید چند دستگاه موبایل آنها را به دیگر مشتریان با قیمت بالاتری می‌فروختند. درواقع هدف از این کار کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان از بازار گوشی‌های هوشمند است. اما اگر به ازای هر سیم‌کارت امکان خرید یک گوشی وجود داشته باشد واسطه‌ها با سیم‌کارت‌های رنگارنگ به فروشگاه‌های موبایل‌فروشی مراجعه می‌کنند. از سوی‌ دیگر خبرهایی مبنی بر صادرات گوشی از ایران! به گوش می‌رسیده است. ظاهرا عده‌ای از دلالان گوشی‌های هوشمند را از ایران خریداری کرده و در آن‌سوی مرزها با قیمتی گزاف می‌فروخته‌اند. گوشی‌های وارداتی کشورمان به دیگر کشورها صادر می‌شده است. خبر دیگر آن است که از دوشنبه هفته آینده موبایل‌هایی که در گمرک مانده‌اند ترخیص شده و به زودی مشکلات بازار موبایل رفع می‌شود. اما تمام اینها در حد خبر و حدس و گمان باقی مانده‌اند چرا که امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی هردو‌ آنها را رد و اعلام می‌کند در حال حاضر تمامی مشکلات ترخیص موبایل رفع شده‌اند و ضوابط فروش گوشی‌های هوشمند به کاربران نیز از هیچ نهاد رسمی ابلاغ نشده است. ممکن است برایتان‌ این پرسش ایجاد شود که پس دلیل تهیه این گزارش چیست؟ نگارنده لازم دید به آن بپردازد چراکه بسیاری از مقررات و ضوابط کشور پیش از تصویب در حد شایعه بوده‌اند و پس از تکذیب و انکارهای شدید به عنوان مقررات رسمی ابلاغ شده‌اند.
مقررات فروش هنوز اجرایی نشده‌اند
به گفته رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه مقررات هنوز اجرایی نشده‌اند و تنها یک فروشگاه بر اساس ضوابط جدید تنها یک گوشی را به مشتریان می‌فروشد.
مهدی محبی‌ درباره ضوابط جدید فروش موبایل‌های وارداتی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: از دوشنبه هفته آینده گوشی‌هایی که در گمرک مانده‌اند ترخیص می‌شوند و با ترخیص تلفن‌های همراه هوشمند بسیاری از مشکلات بازار موبایل رفع خواهند شد.


او افزود: از هفته آینده تصمیمات جدیدی برای بازار موبایل اتخاذ خواهد شد و مقررات نوینی وضع می‌شود و امید است این مقررات بازار موبایل را ساماندهی کند.
محبی با اشاره به اینکه شرکت‌های واردکننده موبایل باید از این پس گوشی‌های وارداتی را با مقررات جدید به فروش برسانند بیان کرد: بر‌اساس این مقررات هر کاربر با کد ملی تنها مجاز به خرید یک گوشی است که اطلاعات کارت بانکی و کارت ملی خریدار باید منطبق باشد و گوشی جلوی خریدار باز و در همتا ثبت می‌شود.
به گفته او ضوابط جدید فروش شامل قیمت و روش فروش توسط سازمان حمایت و سازمان صنعت‌، معدن و تجارت تعیین‌شده و واردکننده موظف است نماینده‌ای برای فروش کالا با همان قیمت اعلامی، به سازمان اعلام کند تا بخش نظارت وزارت صنعت بر عرضه کالا نظارت داشته باشد.
رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه گفت: به زودی این مقررات اعمال می‌شود و بر اساس آن هر کاربر با کد ملی مشخص تنها مجاز به خرید یک عدد گوشی است. خریدار برای دریافت سفارش خود باید شخصا همراه با کارت ملی خود و سیم‌کارت مربوط به همان کد ملی برای تحویل گوشی خود به صورت حضوری به نماینده فروش شرکت مراجعه کند.
محبی افزود: خریدار باید دارای آدرس و کدپستی مشخص باشد و اطلاعات کارت بانکی و کارت ملی خریدار نیز مطابقت داشته باشند. در زمان دریافت گوشی بسته‌بندی در مقابل خریدار باز می‌شود و ثبت در سامانه همتا رخ می‌دهد.
او تاکید کرد: این روش فروش گوشی از هفته آینده اجرا می‌شود و اکنون تنها یک فروشنده به صورت محدود در حال فروش گوشی‌های هوشمند با چنین شرایطی است. بنابراین بهتر است خریداران محترم برای خریداری گوشی‌های هوشمند عجله نکرده و تا ترخیص گوشی‌ها از سوی گمرک و اجرایی شدن مقررات فوق صبر کنند.
رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه درباره چرایی وضع چنین مقرراتی اظهار کرد: این ضوابط و مقررات به منظور جلوگیری از صادرات گوشی‌های وارداتی از کشور اعمال شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که بسیاری از گوشی‌های هوشمند در ایران خریداری شده و در دیگر کشورها با قیمتی بالاتر فروخته می‌شوند یا اینکه خریداران به ناگهان پنج گوشی هوشمند می‌خرند و سپس به مبلغی گران‌تر به دیگر مشتریان داخلی کشور می‌فروشند و با این اقدام سود می‌کنند.
محبی گفت: شما می‌توانید هر دو ماه یک‌بار گوشی جدیدی بخرید اما نمی‌توانید در یک روز پنج موبایل خریداری کنید. با این ضوابط نهادهای دولتی تلاش می‌کنند جلوی خروج ارز از کشور را بگیرند. اکنون ارز دولتی به موبایل اختصاص نمی‌یابد و در سامانه نیما برای واردکنندگان موبایل ارز تخصیص داده می‌شود با این همه در شرایط کنونی باید تلاش کنیم ارز از کشور خارج نشود.
او تاکید کرد: کالایی که اخیرا از این روش وارد بازار شده متعلق به شرکت‌هایی است که پیش از این واردات موبایل نداشته‌اند و به تازگی به موضوع واردات موبایل وارد شده‌اند. در حال حاضر نیز تنها یک شرکت واردکننده موفق به واردات جدید و فروش کالای خود با این دستورالعمل شده است.
هنوز هیچ خبر رسمی ابلاغ نشده است
با وجود خبری که در بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شده و رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه نیز آن‌را تایید کرده اما دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام می‌کند تاکنون هیچ خبر رسمی از سوی نهادهای مربوطه در این باره نشنیده است و صحت و سقم این خبر در روزهای آینده مشخص می‌شود.
امیر اسحاقی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: تاکنون از هیچ نهاد و سازمان دولتی خبری مبنی بر تایید وضع مقررات برای فروش گوشی‌های هوشمند نشنیده‌ام. اگرچه در خبرها گفته شده است که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چنین مقرراتی را در نظر گرفته اما هنوز به طور رسمی هیچ مقررات و ضابطه‌ای به ما اعلام نشده است. برای صحت و درستی این خبر باید منتظر اعلام این سازمان بمانیم.
او درباره ترخیص گوشی‌های وارداتی از گمرک نیز بیان کرد: در حال حاضر نیز هیچ مشکلی برای ترخیص تلفن‌های هوشمند وجود ندارد و واردکنندگان می‌توانند به راحتی موبایل‌های وارداتی خود را از گمرک ترخیص کنند. اکنون تمامی مشکلات مرتبط با ترخیص کالا و سوءظن‌ها به واردکنندگان برطرف شده است.
اسحاقی با اشاره به تغییر روند ثبت‌سفارش کالا اظهار کرد: تنها مشکل موجود برای واردات گوشی‌های هوشمند همین تغییر روند ثبت‌سفارش کالاست که در این زمینه نیز فرآیندهای اصلاحی وجود دارد و واردکنندگان می‌توانند برای تغییر ثبت‌سفارش‌های پیشین درخواست جدیدی را ثبت کرده و سپس بررسی‌های جدیدی صورت می‌گیرد و برای ثبت‌سفارش مجوز صادر می‌شود.
سخن آخر
شایعه و یا صحیح بودن این خبرها به زودی مشخص می‌شود اما برای خریداران عادی موبایل چه تفاوتی می‌کند؟ برای آنها خرید یک گوشی هوشمند نیز سنگین است. با وجود تمامی خبرها و وعده‌ها درباره ارزانی گوشی‌های هوشمند قیمت موبایل نسبت به روزهای اول سال رشد نجومی داشته و هرگز به قیمت سال قبل باز نمی‌گردد. بنابراین مشتریان اگر هنر کنند و تمام پس‌انداز خود را هزینه کنند می‌توانند یک گوشی هوشمند بخرند. در میان قشر مرفه نیز بسیاری از آنها معتقدند خریداری گوشی‌های هوشمند گران کار اشتباهی است. در این میان علاقه‌مندان گوشی‌های آیفون به طور حتم علاقه بسیاری به خرید مدل‌های جدیدتر دارند اما باید به اندازه قیمت پراید برای خرید یکی از آنها هزینه کنند، پس جایی برای خرید گوشی‌های دوم و سوم باقی نمی‌ماند. این وسط بیچاره کسانی که موبایل‌شان پس از چند روز شکسته و دچار حادثه می‌شود. مراقب گوشی‌هایتان باشید.