تاکید بر همکاری پولی با ا رز های ملی

گروه سیاسی- وزیر امور خارجه کشورمان به‌منظور شرکت در ششمین نشست وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان روز دوشنبه به استانبول رفت. ایران بیش از شش سال است که یک همکاری سه‌جانبه‌ای با دو کشور همسایه‌ ترکیه و آذربایجان دارد و این بار ششمین جلسه مشترک سه‌جانبه برگزار شد. در این نشست، طیف وسیعی از موضوعات و همکاری‌های ممکن در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله ترانزیت، حمل‌و‌نقل، انرژی، گمرک و دیگر مسائل مورد علاقه طرفین در حوزه‌های فنی، تجاری و همچنین موضوعات مرتبط با همکاری‌های سیاسی و منطقه‌ای به ویژه راه‌های کمک به صلح و ثبات هر چه بیشتر در منطقه، مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت. لازم به ذکر است ایران، ترکیه و آذربایجان در بیانیه پایانی ششمین نشست سه‌جانبه وزرای خارجه سه کشور بر اهمیت توافق هسته‌ای برجام تاکید کرده‌اند. وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه ضمن تاکید بر پایبندی به تعهدات اعلام‌شده‌شان در بیانیه‌های قبلی (ارومیه، نخجوان، ون، رامسر و باکو) بر عزم خود برای تحکیم همکاری‌های میان مردم سه کشور بر اساس پیشینه‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و مذهبی تاکید کردند. طرفین همچنین توافق کرده‌اند رایزنی‌های نزدیک درباره موضوعات دارای منافع مشترک را با هدف ارتقای صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، در سطوح و جایگاه‌های متفاوت و در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه دهند. وزرای خارجه همچنین بر اهمیت برنامه جامع اقدام مشترک تاکید و اذعان کرده‌اند اجرای موفقیت‌آمیز این توافق هسته‌ای مستلزم پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات‌شان است. سه کشور علاوه بر این، پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام که به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده را هم خاطرنشان کرده‌اند.
اما در حاشیه این نشست وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه ترکیه وآذربایجان دیدار و از این فرصت برای رایزنی در خصوص مسائل مورد نظر دو کشور به‌ویژه مسائل منطقه‌ای‌، دوجانبه، و بین‌المللی استفاده کرد. ظریف در بدو ورود به استانبول در جمع خبرنگاران حضور یافت و در خصوص تاثیر اعمال تحریم‌های مرحله دوم، فشارها و کارشکنی‌هایی که آمریکایی‌ها در تمامی مراحل تحریم‌ها داشتند سخن گفت. ظریف همچنین در خصوص قتل روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول واکنش نشان داد.
وزیر امور خارجه کشومان در این گفت‌وگو تاکید کرد: بعید می‌دانیم که روز 13 آبان که تحریم‌ها در مرحله دوم اجرایی می‌شود، اتفاق جدیدی بیفتد. ظریف ادامه داد: البته ساز‌و‌کارهایی که اتحادیه اروپا در نظر داشته، در همین چند روز عملیاتی خواهد شد. ممکن است تا زمانی که بشود از این ساز‌و‌کارها استفاده کرد، مقدار دیگری طول بکشد. به خاطر فشارها و کارشکنی‌هایی که آمریکایی‌ها در تمامی مراحل این کار داشته‌اند برخی اقدامات زمان بیشتری برده است. با این ساز‌و‌کارها و با توجه به این واقعیت که آمریکایی‌ها در جامعه بین‌المللی منزوی هستند‌ و هیچ کشوری از اقدامات آمریکا به جز چند رژیم منطقه‌ای حمایت نمی‌کنند، امکان اینکه آمریکا بتواند به هدف خود حتی اهداف اقتصادی از این تحریم‌ها برسد بسیار کم است و اینکه به اهداف سیاسی از این تحریم‌ها برسد امکان آن وجود ندارد. وی در پاسخ به سوالی درباره قتل روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: آنچه مهم بوده این است که دولت ترکیه توانسته است با درایت و بیطرفی و دقت این موضوع را پیگیری و ابعاد مختلف این قتل فجیع را بررسی کند. امیدواریم که ترکیه در این بررسی به نتیجه قطعی درباره مسوولان این جنایت فجیع برسد.
ظریف ادامه داد: متاسفانه در منطقه ما روش‌ها و انتخاب‌های غلط آن‌چنان فراگیر شده که برخی مانند رژیم صهیونیستی و رژیم فعلی در عربستان سعودی احساس می‌کنند که هر جنایتی را می‌توانند بدون نگرانی از عواقب آن انجام دهند؛ جنایتی که علیه مردم فلسطین می‌شود، هفتاد سال است که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین جنایت می‌کند و به‌خاطر حمایت‌های آمریکا از عواقب این جنایت‌ها مصونیت داشته است. سعودی‌ها از ابتدا از صدام حمایت و دفاع کردند، بعد از طالبان از داعش و از القاعده حمایت کردند. الان هم در یک جنگ خانمان‌سوز در یمن اقدام به کشتار مردم می‌کنند و متاسفانه هیچ برخورد جدی بین‌المللی نشده است. نخست‌‌وزیر کشور لبنان را زندانی کردند و هیچ برخوردی نشد، این روش برخورد که منافع کوتاه‌مدت فرضی را بر امنیت منطقه‌ای و حقوق انسان‌ها بر جلوگیری از جنایات جنگی ترجیح می‌دهد باعث شده که منطقه ما در دهه‌های گذشته روی آرامش نبیند.


اما ششمین نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان با حضور محمدجواد ظریف، مولود چاووش‌اوغلو و الدار ممدیارف،‌ در استانبول برگزار شد و وزرای امور خارجه سه کشور پس از نشست سه‌جانبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.
محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک پس از برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت: در ابتدای سخنانم، روز ملی ترکیه به مردم و دولت ترکیه تبریک عرض می‌کنم. همین‌طور افتتاح افتخارآمیز فرودگاه استانبول نیز به دولت و ملت ترکیه تبریک می‌گویم. حتما این فرودگاه نقش بسیار خوبی را در نزدیک کردن کشورهای منطقه به یکدیگر و کشورهای منطقه با جهان ایفا خواهد کرد.
وی افزود: به دوستان ترکیه و آذربایجان افتتاح پالایشگاه استار را تبریک می‌گویم و امیدوارم این اقدام، حرکت جدیدی در همکاری‌های منطقه‌ای باشد. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان از میزبانی وزیر امور خارجه برای برگزاری ششمین جلسه همکاری‌های سه‌جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان و تلاش همکاران سه کشور برای تهیه بیانیه پایانی قدردانی کرد و اظهار داشت: این بیانیه بسیار خوب تهیه و صادر شد. بیانیه پایانی سه کشور، نشان‌دهنده تاریخ، فرهنگ، دین و روابط درازمدت مشترک طولانی است که ریشه در تاریخ دارد و در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
مشکل قره‌باغ با روش صلح‌آمیز حل و فصل شود
ظریف با بیان اینکه این بیانیه نشان می‌دهد هر سه کشور برای همکاری در جهت توسعه منطقه، بهبود زندگی مردم و تامین صلح و امنیت منطقه- که متاسفانه با چالش‌های متعدد روبه‌رو است- اراده مشترک دارند، تصریح کرد: کشورهای ما درباره مسائل منطقه‌ای مواضع مشابهی دارند و امیدواریم مشکلات منطقه از جمله مشکلات مردم فلسطین، سوریه، یمن و سایر مسائل از طریق صلح‌آمیز حل و فصل شود. وی با اشاره به بحران قره‌باغ خاطرنشان کرد: ما همواره تاکید کرده‌ایم که مشکل قره‌باغ باید با روش صلح‌آمیز و مقررات حقوق بین‌الملل حل و فصل شود و این مساله در بیانیه پایانی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
اقتصاد دانش‌بنیان و حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها
وزیر امور خارجه ادامه داد: از همتایانم (وزرای خارجه ترکیه و آذربایجان) برای حمایت‌هایشان از برجام و تاکیدشان بر ضرورت ادامه همکاری‌ها در چارچوب این توافق و محکومیت اقدامات یکجانبه که نه تنها علیه یک کشور بلکه علیه صلح و امنیت بین‌الملل و روابط معقول و قانونمند بین کشورهاست و جایگاهی در جامعه متمدن ندارد، قدردانی می‌کنم. ظریف با بیان اینکه سه کشور امکانات خوبی برای همکاری در بخش انرژی، ترانزیت، علوم و فناوری و فرهنگی و انسانی داشته و داریم و می‌توانیم آنها را تسهیل و گسترش دهیم، ابراز داشت: امروز با اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها داشته باشیم و سه کشور این توان را دارند که در این حوزه همکاری خوبی داشته باشند.
وی بر همکاری ایران، ترکیه و آذربایجان در بخش خصوصی حمایت و با تاکید بر ضرورت آن بیان کرد: ما از ایجاد یک چارچوب مشترک سه‌جانبه بین بخش خصوصی سه کشور استقبال می‌کنیم و این را گام جدی در همکاری منطقه‌ای می‌دانیم. همچنین همکاری در حوزه پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی برای مصون نگه‌داشتن همکاری‌ها و روابط منطقه‌ای خود از دخالت‌های خارجی و همکاری‌های گمرکی مهم هستند.
رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امروز تصمیم گرفتیم که نیاز است کارشناسان سه کشور علاوه بر بخش خصوصی با یکدیگر جلسه داشته باشند و برنامه سه سال آینده را با این نگاه اصلاح کنند و برای جلسه بعدی که در ایران برگزار می‌شود برنامه خوبی داشته باشیم. ظریف در پایان از مهمان‌‌نوازی گرم دولت و مردم ترکیه تشکر و ابراز امیدواری کرد به زودی از وزرای خارجه ترکیه و آذربایجان در ایران میزبانی کند.
اما در این نشست خبری چاووش‌اوغلو هم ضمن قدردانی از شرکت وزرای خارجه ایران و آذربایجان در مراسم افتتاحیه فرودگاه جدید استانبول گفت: طی این نشست همچنین راهکارهای توسعه و گسترش روابط دو‌جانبه را بررسی کردیم. در منطقه ما فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی وجود دارد. برای حل مشکلات منطقه‌ای سه کشور همکاری خواهند کرد. این اقدامات در زمینه گسترش رفاه و توسعه اقتصادی منطقه و سایر کشورها نیز مفید خواهد بود. وزیر خارجه ترکیه با اشاره به حجم تجاری ترکیه با این دو کشور اظهار داشت: هدف ما این است که با تلاش‌های مشترک سطح مبادلات تجاری را افزایش دهیم. در این زمینه موضوعات مربوط به انرژی، حمل‌و‌نقل، تجارت و خطوط ریلی را مورد بررسی قرار دادیم. وی همچنین با اشاره به بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها و اینکه چه تدابیر و حمایت‌هایی را می‌توانیم در قبال آن داشته باشیم، گفت‌وگو کردیم. بار دیگر لزوم احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار دادیم. چاوش‌اوغلو همچنین اعلام کرد که نشست بعدی در ایران برگزار خواهد شد.
ممدیاروف، وزیر خارجه آذربایجان نیز در این نشست خبری گفت: تمامیت ارضی آذربایجان و مساله مداخلات ارمنستان را مورد ارزیابی قرار دادیم. در این نشست با توجه به روابط تاریخی و تجاری سه کشور راهکارهای تقویت همکاری را هم مورد بررسی قرار دادیم.
اما محمدجواد ظریف و مولود چاوش‌‌‌اوغلو، در حاشیه ششمین اجلاس سه‌جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان در استانبول دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار روند همکاری‌‌‌‌های دوجانبه بررسی و بر تقویت و توسعه هرچه بیشتر این همکاری‌‌‌ها تاکید شد. طرفین همچنین در خصوص مهمترین موضوعات منطقه‌‌ای و بین‌‌‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. همچنین ظریف و ممدیارف، هم در استانبول دیدار و درخصوص روابط و همکاری‌های دوجانبه، موضوعات منطقه‌‌‌‌ای و جهان اسلام گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
پنجمین نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان 29 آذرماه سال گذشته در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد و قرار است هفتمین نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان سال آینده به میزبانی ایران برگزار شود.