پایان بانوی آهنین

به دنبال ریزش قابل‌توجه آرای حزب دموکرات‌مسیحی آلمان به رهبری مرکل، او اعلام کرد که در دور بعدی پارلمان، نامزد صدراعظمی نخواهد بود‌. مرکل که رهبری حزب دموکرات‌مسیحی آلمان را هم بر عهده دارد، همچنین گفت که در ماه دسامبر در انتخابات ریاست حزب شرکت نخواهد کرد‌. آنگلا مرکل در جلسه رهبری حزب دموکرات‌مسیحی آلمان اعلام کرد که در دور بعدی پارلمان (از سال ۲۰۲۰) نامزد صدراعظمی آلمان نخواهد شد‌. او ساعتی قبل‌تر از انصراف خود از نامزدی برای رهبری حزب در کنگره دی‌ماه و نیز از شرکت در انتخابات پارلمانی دور بعد خبر داده بود‌. این تصمیمات مرکل به فشارهایی نسبت داده می‌شود که بعد از شکست‌های اخیر حزب دموکرات‌مسیحی در انتخابات‌های ایالات آلمان متوجه رهبری حزب شده است‌. در انتخابات ایالت هسن، حزب دموکرات‌مسیحی یک شکست تاریخی را تجربه کرد و گرچه قوی‌ترین حزب پارلمان باقی ماند، اما 11 درصد از آرای خود را از دست داد‌.
و رهبر حزب دموکرات‌مسیحی (سی‌دی‌یو) که می‌خواست برای ریاست این حزب در کنگره بعدی نامزد شود، اعلام کرد از این کار منصرف شده است‌. کنگره حزب دموکرات‌مسیحی در ماه دسامبر در شهر ‌هامبورگ برگزار خواهد شد‌. او به دنبال انتشار این خبر و پس از ساعتی اعلام کرد که نامزد انتخابات برای پارلمان آینده آلمان نیز نخواهد شد‌. این تصمیم‌های مرکل به عنوان مقدمه‌ای برای انصراف او از صدراعظمی آلمان تلقی می‌شوند‌. نامزدهای احتمالی ریاست حزب دموکرات‌مسیحی آلمان آنه گرت کرامپ کارن باوئر دبیرکل حزب دموکرات‌مسیحی آلمان، ینس اشپان وزیر بهداشت آلمان و آرمین لاشت وزیر کشور ایالت نوردراینوستفالن هستند‌.
آنگرت کرامپ کارن باوئر
آنگرت کرامپ کارن باوئر که او هم از حزب دموکرات‌مسیحی است، یکی از افرادی است که به نظر می‌رسد مرکل تمایل دارد وی جانشینش شود‌. کرامپ کارن باوئر چندین ماه با این صفت مرکل کوچک خطاب شده بود‌. این سیاستمدار آلمانی هشت سال از مرکل جوان‌تر است و در سال 2011 رییس ایالت زارلند شد و تا سال‌جاری هم در این سمت فعالیت داشت‌. به نظر می‌رسد ناتوانی مرکل در انتصاب این فرد به عنوان جانشین خود، شکست دیگری برای صدراعظم آلمان تلقی شود‌.


ینس اشپان
این سیاستمدار 38 ساله دارای گرایش‌های راست‌گرایانه و هم‌حزبی مرکل است‌. وی که در سمت وزیر بهداشت فعالیت دارد، روز دوشنبه گفت که آمادگی دارد به جای مرکل رییس حزب شود‌. هواداران وی معتقدند که ریاست او می‌تواند به آغاز دوره‌ای جدید و پایان دوران مرکل منجر شود‌.
آرمین لاشت
وی رییس ایالت نورت راین وست‌فالن است‌. البته هنوز مشخص نیست که آیا این سیاستمدار 57 ساله که وی هم از اعضای حزب دموکرات‌مسیحی است، می‌خواهد از سمت خود کناره‌گیری کند تا سمتی بالا را در برلین کسب کند یا خیر‌. با این حال به عنوان کسی که ریاست پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان را بر عهده دارد، تجربه خوبی در زمینه ریاست دارد‌.
فردریش مرتس
این سیاستمدار 62 ساله در صدر فهرست کسانی که احتمالا جانشین مرکل خواهند شد، قرار ندارد، اما پس از ابراز تمایل وی به تصدی این سمت، نام وی مطرح شد‌. مرتس رییس محافظه‌کاران در پارلمان آلمان است اما هرگز سمت وزارت را عهده‌دار نبوده است‌. وی در سال 2002 و پس از اینکه مرکل به قدرت رسید به ناچار از سمت ریاست کناره‌گیری کرد‌.
نتایج اولیه انتخابات ایالتی هسن نشان می‌دهد که دو حزب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌دموکرات هر کدام به نسبت انتخابات قبلی حدود ۱۱ درصد از آرای خود را از دست داده‌اند‌. برخی از ناظران معتقدند نتایج این انتخابات که شباهت زیادی با نتایج انتخاباتی در ایالت بایرن دارد، می‌تواند ادامه کار دولت ائتلافی در برلین و همچنین ادامه صدراعظمی آنگلا مرکل را با چالش روبه‌رو کند‌. تصمیم مرکل اولین نشانه‌های بارز این بحران در دولت ائتلافی خواهد بود‌.
آنگلا مرکل این دور از ریاست دولت را با اختلافات بسیار با هورست زهوفر، رهبر حزب سوسیال‌مسیحی و متحد اصلی حزب مرکل شروع کرد‌. تلاش‌های اولیه برای تشکیل یک دولت ائتلافی با احزاب لیبرال و سبزها به جایی نرسید و دولت ائتلافی با سوسیال‌دموکرات‌ها نیز پیوسته در دست‌انداز چالش‌هایی قرار گرفت که باز کردن درهای آلمان در سال ۲۰۱۵ به روی پناهندگان از مسائل اصلی آن بوده است‌.
به باور برخی از ناظران این سیاست به قدرت‌گیری حزب راست افراطی، آلترناتیو برای آلمان، منجر شد که حالا در تمام ایالت‌های این کشور وارد مجلس‌های ایالتی شده است‌.
این سیاست و همچنین مخالفت‌های رهبر حزب سوسیال‌مسیحی با راه و روش مرکل، در عمل دولت فعلی را از رسیدگی به بسیاری از مشکلات عاجل باز داشت؛ امری که خود منجر به ریزش آرای هر سه حزب حاکم در انتخابات بایرن و هسن شد‌.
صدراعظم آلمان گفت تمام مسوولیت شکست‌های اخیر در رای‌گیری‌ها را بر عهده می‌گیرد‌. آنگلا مرکل از ۱۸ سال پیش ریاست حزب دموکرات‌مسیحی (CDU) آلمان را به عهده داشته است و از سال ۲۰۰۵ تاکنون صدراعظم آلمان بوده است‌.
مرکل تاکید کرده که قصد دارد همچنان صدراعظم آلمان باقی بماند. این در تقابل با موضع‌گیری‌های قبلی خانم مرکل است که رهبری حزب را با صدراعظمی مرتبط دانسته بود به این معنی که گفته بود تنها در صورتی صدراعظم خواهد ماند که رهبر حزب هم باشد‌.
استقبال ماکرون
رییس‌جمهوری فرانسه دوشنبه گذشته به تصمیم آنگلا مرکل برای کناره‌گیری از سمت خود در سال ۲۰۲۱ میلادی واکنش نشان داد و آن را تصمیمی به غایت شایسته توصیف کرد‌.
رییس‌جمهوری فرانسه ضمن تحسین‌برانگیز خواندن قصد صدراعظم آلمان برای کنار رفتن از پست فعلی و نیز ریاست حزب تحت رهبری‌اش خاطرنشان کرد: این تصمیم اوست و من آن را بسیار مسوولانه توصیف می‌کنم‌. امانوئل ماکرون که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر اتیوپی سخن می‌گفت در ادامه یادآور شد: مرکل هرگز ارزش‌های اروپا را فراموش نکرده و با شجاعت تمام هدایت کشورش را در دست دارد‌.
رییس الیزه همچنین با اشاره به اوج گرفتن جریان‌های راست افراطی این مساله را منحصر به آلمان ندانست و تاکید کرد: نتایج انتخابات ایالت هسن پیشروی چندین حزب، به خصوص تشکل آلترناتیو برای آلمان را به همراه داشت که این از نظر من یک پدیده اروپایی است‌. ماکرون در پایان تصریح کرد: تقویت جریان راست افراطی در اروپا به این معنی است که دیگر احزاب در ارائه پاسخی برای فرونشاندن خشم و ترس مردم ناکام بوده‌اند‌. به گفته وی نباید این خشم و ترس را پنهان کرد بلکه بهترین کار مواجه شدن با آنهاست‌‌.