گزينه‌هاي شهرداري روي ميز

انتخاب شهرداری جدید برای تهران تا دو هفته دیگر انجام می شود. اتفاقی که چند هفته ای است با تایید و ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان و مشمول شدن شهردار فعلی تهران به این قانون، درباره آن بسیار صحبت شده و دیروز بالاخره اعضای شورای اسلامی شهر با پذیرش این موضوع، خبر از انتخاب شهردار دیگری برای پایتخت در دوهفته آینده دادند. در هفته‌های گذشته، محمد علی افشانی که نزدیک به پنج ماه شهردار تهران بود، همراه با جمعی از اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس تلاش‌های بسیاری برای مستثنی شدن از قانون جدید کردند اما در نهایت، این تلاش ها سودی نداشت. اکنون نیز اعضای شورای شهر تهران که در یک‌سال گذشته دو شهردار و دو سرپرست برای اداره شهرداری انتخاب کردند، بار دیگر باید فرایند انتخاب شهردار را تکرار کنند تا شاید سومین شهردارشان، آخرین شهردارشان در دوره فعلی باشد. 
انتخاب شهردار جدید، 22 آبان
در جلسه دیروز شورای شهر تهران و پس جلسه هم اندیشی هفتگی که اعضای شورا با شهردار داشتند، سخنگوی شورای شهر در جمع نمایندگان رسانه ها حاضر شد و اعلام کرد که شهردار جدید تهران 22 آبان ماه پیشرو معرفی خواهد شد. به گفته علی اعطا و براساس رایزنی‌های انجام شده اعضای شورای شهر مهلت دارند که تا دوشنبه پنج گزینه خود را معرفی کنند و در جلسه دوشنبه از میان کاندیداها، پنج نفر انتخاب می‌شوند.وی با بیان اینکه روز شنبه 12 آبان ماه رای گیری شده و پنج نفر انتخاب می‌شوند گفت: این افراد با حضور در کمیسیون‌ها نقطه نظرات خود را در مورد برنامه سوم توسعه شهرداری تهران اعلام خواهند کرد. اعطا با بیان اینکه روز یک‌شنبه 20 آبان پنج گزینه شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورا به مدت یک ساعت برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند، گفت: در همان جلسه رای‌گیری می‌شود و دو نفر به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب می‌شوند.وی با بیان اینکه سه شنبه 22 آبان ماه شهردار جدید تهران مشخص می‌شود، گفت: در مورد حضور هاشمی در میان کاندیدا صحبتی نشده است. وی با بیان اینکه اساسا در مورد گزینه‌ها صحبتی نشده، گفت: فردا اعضای شورای شهر گزینه‌های خود را معرفی می کنند.سخنگوی شورای شهر تهران در مورد وضعیت افشانی نیز گفت: افشانی تا 24 آبان ماه فرصت دارد که در شهرداری بماند اما اگر تا آن زمان به جمع‌بندی برسیم که شهردار جدید چه کسی است و حکم آن توسط وزیر کشور صادر شود، قطعا نیازی به انتخاب سرپرست نخواهیم داشت.
هاشمی: کاندیدا نمی شوم!


ريیس شورای شهر تهران نیز که همچون انتخابات های قبلی شهردار تهران بار دیگر نام او به عنوان یکی از گزینه های احتمالی شهرداری تهران بر سر زبان ها افتاده است، دیروز عنوان کرد که شخصا کاندیدای شهرداری تهران نمی‌شوم و تلاش می‌کنیم افشانی شهردار باقی بماند. محسن هاشمی با بیان اینکه تا دو هفته آینده شهردار جدید انتخاب و برای دریافت حکم به وزارت کشور معرفی می‌شود، گفت: روند انتخاب شهردار جدید به گونه‌ای است که اعضای شورای شهر در ابتدا هر کدام پنج نفر را معرفی می‌کنند و از این میان پنج نفری که بالاترین رای را داشته باشند، برنامه‌های خود را در صحن علنی شورای شهر مطرح کرده و در نهایت دو نفر از این میان انتخاب شده و از بین دو نفر نیز شهردار تهران انتخاب می‌شود. وی در پاسخ به این سول که آیا خود شما نیز کاندیدا هستید؟ تصریح کرد: شخصا خودم را کاندید نمی‌کنم اما پیش از این در مورد اینکه آیا اعضای شورای شهر می‌توانند کاندیدا شهرداری شوند یا نه ؛ صحبت کرده و به نتیجه رسیده بودیم و حالا در جلسه هم اندیشی فردا در مورد اینکه اعضای شورا نیز می‌توانند کاندیدای شهرداری شوند یا نه، صحبت خواهیم کرد، اما قبلا قرار بر این بود که کسی از اعضا از شورا خارج نشود و در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنیم. رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهردار تهران براساس قانون تا 24 آبان ماه در پست خود باقی می‌ماند و با جدیت به کار خود ادامه می‌دهد، اظهارکرد: امیدوارم فرآیند انتخاب شهردار به گونه‌ای باشد که نیازی به انتخاب سرپرست نداشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا افشانی شانسی برای باقی ماندن در شهرداری دارد یا نه؟ گفت: طرحی با امضای 96 نماینده و با قید دو فوریت مطرح شد که یک فوریت آن به تصویب رسید و حالا به صورت عادی می‌تواند در کمیسیون‌ها بررسی شود ولی با توجه به اینکه طرح‌ها و لوایح زیادی در مجلس است،‌ امیدواریم بتواند این موضوع بررسی شود. همچنین در مجلس با 50 امضا طرحی از نوبت عادی می‌تواند خارج شود و در صحن مجلس مطرح شود که برخی نمایندگان این موضوع را پیگیری می‌کنند و اگر تلاش‌شان به نتیجه برسد، انتخاب شهردار را متوقف می‌کنیم.
افشانی: استعفا نمی دهم!
اما در حالی که در آخرین نامه مجلس شورای اسلامی به وزارت کشور درباره تفسیر قانون منع بکارگیری بازنشستگان و وضعیت ادامه فعالیت شهردار تهران به صراحت ذکر شده که شهردار تهران باید تا پیش از 24 آبان استعفا دهد، اما دیروز محمد علی افشانی شهردار تهران درباره ادامه فعالیت خود در شهرداری با توجه به قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: استعفایی در کار نیست و تا آخرین روزی که قانون مشخص کند ارائه خدمت خواهم کرد! افشانی تاکید کرد تا زمانی که قانون تعیین تکلیف نکند بنده تا آخرین روز به عنوان شهردار تهران ارائه خدمت خواهم کرد. من همچنان پایبند قانون هستم و اگر نهایتا قانون این شد که بنده باید بروم حتما پایبند قانون خواهم بود. استعفایی در کار نیست و تا آخرین روز ارائه خدمت خواهم کرد. بنده دیوان عدالت اداری نیز نرفته‌ام. شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص احتمال تغییر و تحول در شهرداری تهران به ویژه در معاونت‌ها، گفت: این یک اصل مدیریتی است که تا روزی که مدیری در حال ارائه خدمت است از اختیارات قانونی خود باید استفاده کند و با نظم و انسجام، سازمان خود را اداره کند. این نکته‌ای است که به آن اعتقاد دارم.احتمال تغییر و تحول وجود دارد اما بی‌تردید همه این‌ها در راستای بهبود مدیریت شهری خواهد بود.
بازار داغ گمانه ها
هم‌زمان با اعلام رسمی شورای شهر تهران مبنی بر انتخاب شهردار جدید در روزهای آینده، گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های احتمالی شهرداری به خصوص در فضای مجازی داغ شده است. همچون چند انتخاب قبلی شهردار تهران در یک سال اخیر، نام های مختلفی در شبکه های اجتماعی به عنوان گزینه های شهرداری مطرح شده که از جدی‌ترین آن‌ها «محسن هاشمی» است. فردی که در یک سال گذشته حداقل یک‌بار به‌طور جدی نام او به عنوان نامزد نشستن بر صندلی شهرداری مطرح اما به دلیل آنچه حفظ انسجام شورای شهر تهران عنوان شد، با آن مخالفت شد. هاشمی که پیش‌تر و در سال‌های قبل نیز سابقه رقابت بر سر انتخاب شهردار تهران را با قالیباف داشت و در نهایت با اختلاف یک رای، این رقابت را واگذار کرد، دوباره محتمل‌ترین گزینه برای شهردار شدن در تهران است. به خصوص آنکه انتخاب‌های قبل شورای شهر در یک سال گذشته هر کدام به دلایلی نتوانست ثبات را به مدیریت شهری پایتخت بیاورد و اکنون انتقاد های زیادی را متوجه عملکرد شورا نشینان کرده است. علاوه بر فضای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی ، برخی اخبار رسیده از شورای شهر تهران و مصاحبه‌های تعدادی از شورانشینان حکایت از جدی بودن موضوع انتخاب هاشمی به عنوان شهردار تهران دارد. چند روز قبل، علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر در اظهارنظری شفاف از هاشمی به عنوان مناسب‌ترین گزینه برای شهرداری تهران یاد کرد. با این حال، برخی اختلاف نظرهای داخلی در شورا که بیش‌تر ریشه‌های حزبی و سیاسی دارد، همچنان به عنوان مانع جدی برای شهردار شدن هاشمی به شمار می رود. در روزهای گذشته همچنین برخی نام‌های دیگر همچون عباس آخوندی، حجت میرزایی، معصومه ابتکار و حتی اسحاق جهانگیری برای تصدی شهرداری تهران مطرح شد که مخالفان و موافقان به بیان تحلیل و تفسیرهای خود درباره این گزینه ها پرداخته اند. 
اصلاح طلبان و آخرین فرصت 
اما نگاهی به عملکرد اخیر سیاسیون اصلاح طلب و مدیران اجرایی‌شان هم در دولت و وزارت خانه‌ها و هم در شهرداری تهران طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که فاصله معناداری میان وعده‌ها و خروجی عملکردشان در جامعه وجود دارد. هرچند عوامل متعددی در پیدایش این فاصله نیز وجود داشته اما برآیند عملکرد دو عرصه مهم شهرداری و دولت در سال‌های اخیر با انتقاد فراوانی مواجه بوده است. در چنین شرایطی و با توجه به فاصله زمانی باقی مانده تا انتخابات 1400، بسیاری از کارشناسان و سیاسیون، انتخاب فعلی شهردار تهران را به‌نوعی آخرین فرصت برای تحقق اهداف و برنامه‌های اصلاح‌طلبان در عمل به وعده‌های بی‌شمارشان به شهروندان می‌دانند و از این رو انتخاب شهردار آتی تهران می‌تواند حکم و مرگ و زندگی را برای یک جریان سیاسی داشته باشد. به‌خصوص آینده جریان رقیب و رسانه های‌شان به شکل‌های مختلف در تلاش برای شناساندن عملکردی ضعیف از دولت و شهرداری به مردم هستند و اکنون انتخاب یک شهردار توانمند و کاربلد می‌تواند عملکرد بهتری از مدیریت اصلاح طلبان را به منصه ظهور برساند. امیدواری بسیار شهروندان به آنچه در انتخابات مهم اردیبهشت 96 از سوی دولت‌مردان و نمایندگان شوراها وعده داده شد، میزان توقعات از سیاسیون اصلاح طلب را به بالاترین حد خود رسانده و فرصت سه ساله پیش رو تا انتخابات بعدی می‌تواند زمانی مناسب برای تحقق وعده‌های زمین مانده باشد که شرط آن همگرایی و نگاه واقع‌بینانه‌تر سیاسیون اصلاح طلب در انتخاب مناسب‌ترین و کم هزینه‌ترین گزینه برای شهرداری تهران است.