«خنجر از پشت»

نگاهی به تحرکات اخیر دولت‌های منطقه برای ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی
بخش اخبار جهان: سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان اگر گفته نشود غیرمنتظره، ولی بسیار عجیب و شگفت آور بود.
درحالی که صهیونیست‌ها با پشتیبانی دولت آمریکا، در راستای گسترش اشغالگری خود در فلسطین اشغالی و منطقه از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند و با تحقیر اعراب تمامی توافق‌های گذشته با اعراب را به زباله دان ریخته‌اند و هر روز جنایت‌های خود علیه ملت بی‌دفاع ولی با اراده فلسطین را، گسترش می‌دهند و همین جمعه گذشته تظاهرات مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها را به خاک و خون کشیده و پنج نفر را شهید و نزدیک به یکصد نفر را مجروح کردند، در چنین شرایطی، سلطنت عمان زیر پای نتانیاهوی جنایتکار فرش قرمز پهن می‌کند، شیخ امارات وزیر فاسد صهیونیستی را مورد استقبال قرار می‌دهد و قطر، تیم ورزشی رژیم صهیونیستی را با اسکورت ویژه در این کشور پذیرا می‌شود. این رفتار خیانت بار حکام عرب، به مفهوم کامل کلمه، خنجر از پشت به ملت فلسطین و جهان اسلام است. که عمده مصیبت‌ها و مشکلات آن‌ها از همین رژیم اشغالگر و جنایتکار است.
تاسف آور است که ملت‌های منطقه گرفتار چنین رهبران خائن، نادان و مرعوب شده‌اند که یا عمداً در مسیر خلاف مصالح منطقه و جهان اسلام گام بر می‌دارند و یا آنقدر جاهل و نادان هستند که به سادگی فریب لبخندهای صهیونیست‌ها را می‌خورند و یا آنکه از ترس تشرهای آمریکا به چنین رفتار شرم آوری تن می‌دهند. گویی این رهبران پس از 70 سال هنوز ماهیت رژیم صهیونیستی را نشناخته‌اند و گمان می‌کنند با روی خوش نشان دادن به این رژیم، صهیونیست‌ها از در صداقت وارد خواهند شد و منطقه در صلح و صفا فرو خواهد رفت غافل از آنکه رژیم صهیونیستی در مقطع فعلی در پی ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه و تشکیل جبهه‌ای علیه کشورهایی است که به ذلت تسلیم صهیونیست‌ها تن نمی‌دهند. صهیونیست‌ها قطعاً اگر بتوانند از این مرحله عبور کنند ایده‌های توسعه طلبانه خود را در منطقه پیگیری خواهند کرد.در این میان اقدام سلطنت عمان تاسف انگیزتر است.


نتانیاهو مهمان سلطان قابوس
خبر دیدار نتانیاهو از عمان ابتدا ازسوی پادشاهی عمان اعلام شد که همین مسئله نیز ازشگفتی‌های لین سفر بود . تاکنون مرسوم بود اینگونه خبرها به خاطر قبح رویداد درمیان ملت‌های منطقه، ابتدا ازسوی منابع صهیونیستی طرح می‌شد.
در این باره عمان اعلام کرد، روز پنجشنبه میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دو روز بعد از میزبانی از محمود عباس در چارچوب تلاش برای روند صلح خاورمیانه بوده است.
خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد، در دیدار بین سطان قابوس بن سعید پادشاه عمان با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل راه‌های تضمین پیشبرد روند صلح و برخی مسائل مهم مشترک از جمله مسائل منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
منابع فلسطینی به الحیاه گفتند، سلطان قابوس به فلسطینی‌ها و سپس اسرائیلی‌ها پیشنهاد از سرگیری روند صلح متوقف شده را داده است اما طرف فلسطینی به سلطان قابوس گفته هیچ فرصتی در جهت تحقق صلح با دولت راست‌گرای کنونی اسرائیل نمی‌بیند.
این منابع افزودند، طرف فلسطینی از هر تلاش عربی و بین‌المللی برای احیای روند صلح استقبال می‌کند اما معتقد است هیچ فرصتی برای تحقق این صلح درحالتی که رویکرد آمریکایی‌ها چه از زمان باراک اوباما یا قبل و بعد از آن تغییری نکرده، وجود ندارد.
دفتر نتانیاهو درباره این سفر گفت، نخست‌وزیر و همسرش بعد از سفر به عمان و دیدار با سلطان قابوس به اسرائیل بازگشتند. از آن دو برای این سفر دعوت شده بود.
دفتر نتانیاهو افزوده است، این اولین دیدار رسمی در این سطح از سال 1375 است و این گامی قابل لمس در جهت اجرای سیاست نتانیاهو و تلاش برای تقویت روابط با کشورها‌ی منطقه از طریق اراده مهارت‌های اسرائیلی در زمینه‌های امنیتی، تکنولوژیکی و اقتصادی است.
سخنگوی نخست‌وزیر اسرائیل گفت: در این سفر راه‌های پیشبرد روند صلح و مسائل مربوط به صلح در منطقه بررسی شد.
شبکه "ریشیت کان" اسرئیل نیز اعلام کرد، روابط بین اسرائیل و عمان بعد از اینکه محرمانه بود علنی شده است.
یک مقام برجسته اسرائیلی به این شبکه گفت: روابط با عمان بعد از سفر نتانیاهو به مسقط علنی شد به خصوص که عمان نقشی استراتژیک به عنوان میانجی‌گر ایفا می‌کند.
این شبکه عبری زبان آورده است، نشست‌ها بین قابوس و نتانیاهو تا پاسی از شب ادامه داشت و در این جریان نشست‌های بیشتری بین مقامات برجسته دو طرف از جمله یوسی کوهن، رئیس موساد برگزار شد.
این شبکه افزود: کوهن مدام به عمان سفر می‌کند و با مقامات این کشور درباره مسائل مختلف در تماس‌های محرمانه است.
این سفر نتانیاهو چند روز بعد از سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عمان در پاسخ به دعوت سلطان قابوس انجام گرفت. عباس در این سفر به بررسی تحولات فلسطین و شرایط کنونی و گام‌های اخیر درباره قدس و روابط دو جانبه پرداخت.
عمان: درخواست سفر ازسوی اسرائیل بود
یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در گفت‌وگو با الجزیره، گفت: نخست‌وزیر اسرائیل کسی بود که نسبت به سفر به عمان برای بررسی روند صلح ابراز تمایل کرده بود.
وی افزود: نتانیاهو درخواست این سفر برای ارائه دیدگاه خود جهت حل اختلافات در منطقه را داده بود. مذاکرات متوقف نشده و طرفین اسرائیلی و فلسطینی باید به صلحی دست یابند که به نفع دو طرف باشد.
وزیر خارجه عمان در اشاره به مساله فلسطین و بحران یمن تاکید کرد: عمان نقش میانجی‌گر را در مسائل منطقه بازی نمی‌کند اما نقش ارائه تسهیلات به کسانی را ایفا می‌کند که تمایل به تحقق صلح دارند.
یک منبع اسرائیلی اعلام کرد، هواپیمای نخست‌وزیر اسرائیل در سفر به عمان از حریم‌ هوایی کشورهای عربی از جمله عربستان و بحرین عبور کرد.
سفر نتانیاهو به عمان،چه به درخواست نتانیاهو باشد وچه به دلیل چراغ سبز مسقط، چیزی از تبعات و اهمیت این سفر نمی‌کاهد.
آیاعمان رسما اسرائیل را به رسمیت شناخت ؟
وزیر امور خارجه عمان با بیان اینکه «اسرائیل کشوری موجود در منطقه است» مدعی شد تا منازعه فلسطینی اسرائیل حل نشود، مشکل فعالیت نظامی اسرائیل در دیگر نقاط حل نخواهد شد.
"یوسف بن علوی" وزیر امور خارجه عمان یک روز پس از میزبانی از نخست‌وزیر اسرائیل در مسقط، در کنفرانس امنیتی گفت‌وگوی منامه حاضر شد.
بن علوی با بیان اینکه اسرائیل امکاناتی دارد که به آن امکان استفاده کردن و بهره‌برداری می‌دهد و نه تنها فلسطینی‌ها و عرب‌ها بلکه یهودی‌های دنیا هم از این رژیم آسیب دیده‌اند، گفت: اما این مطلوب نیست. در چنین فضایی، می‌توان اموری را محقق کرد که منافع فلسطینی‌ها در آن محقق شود و خاورمیانه دارای ثبات شود.
وزیر امور خارجه عمان منازعه اسرائیل با جهان عربی و اسلامی را به منازعه فلسطینی- اسرائیلی تقلیل داد و گفت: فعالیت امنیتی و نظامی اسرائیل در غزه و دیگر مناطق به پایان نمی‌رسد مادامی که اختلاف اسرائیلی-فلسطینی حل نشود.
بن علوی گفت: اسرائیل کشوری موجود در منطقه است و ما همه این را می‌فهمیم… تاریخ می‌گوید که تورات در خاورمیانه پا به جهان گذاشته و یهودیان در این منطقه از جهان زندگی می‌کرده‌اند.
بن علوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سفر نتانیاهو به عمان در حقیقت، به رسمیت شناختن اسرائیل بود گفت: این موضوع تاریخش گذشته است. دیگر ارزشی ندارد. بعد از آنکه توافقنامه‌های صلح با اسرائیل امضا شده است. ما از گذشته صحبت نمی‌کنیم بلکه نگاهمان به آینده است. اسرائیل یکی از کشورهای منطقه است و زمان تعامل با آن فرا رسیده است. این آینده است. در نتیجه همانطور که بد‌بین‌ها را دعوت کرده‌ایم که امید داشته باشند، قدرت پذیرش این را داشته باشند.
موج انتقادها
استقبال عمان از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مخالفت فلسطینی‌ها وبرخی کشورها را به دنبال داشت.
سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن انتقاد از سفر نتانیاهو به عمان، گفت: کشورهای اسلامی منطقه نباید تحت فشار کاخ سفید به رژیم غاصب صهیونیستی فضای تحرک برای ایجاد مشکلات جدید در منطقه دهند.
وی افزود: بی‌شک این رژیم در پی ایجاد اختلاف بین کشورهای مسلمان و سر پوش نهادن بر 70 سال غصب و تجاوز و کشتار مردم مظلوم فلسطین است.
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز " سفر "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سلطان نشین عمان را محکوم کرد.
الحوثی در صفحه شخصی توئیتر خود هدف از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان را دور نگه داشتن مسقط از ایفای هرگونه نقش مثبت با هم پیمانان ودوستانش در آینده دانست.
الحوثی موضع مردم عمان را مخالفت با رژیم صهیونیستی دانست و افزود: مقامات عمانی باید از کشورهایی که با رژیم صهیونیستی رابطه داشتند و در درجه اول مردم خود و در درجه دوم امت عرب را از دست داده اند، درس عبرت بگیرند.

جنبش فلسطینی حماس سفر مسئولان سیاسی و ورزشکاران اسرائیلی به چند کشور عربی را محکوم کرد.
جنبش حماس در بیانیه‌ای در واکنش به سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان و وزیر فرهنگ و ورزش این رژیم به امارات و مشارکت تیم اسرائیلی در مسابقات ورزشی در قطر گفت: سفر نتانیاهو جنایتکار به عمان پیامدهای خطرناکی برای مردم ما و مسئله عادلانه فلسطین دارد. ما از کشورهای عربی می‌خواهیم از مردم فلسطین حمایت کنند و به سیاست تحریم اسرائیل ادامه دهند.
"جنبش جهاد اسلامی فلسطین" نیز با صدور بیانیه ای، سفر "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان را محکوم کرد.
این بیانیه حاکی است که جنبش جهاد اسلامی سفر نتانیاهوی جنایتکار به عمان را به مثابه "شستن دستان این جنایتکار با خون کودکان و بی‌گناهان فلسطینی که هر روز خون آنها به زمین ریخته می‌شود"، دانست.
استقبال صهیونیستها و آمریکا
یک مقام آمریکایی از سفر مخفیانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان استقبال کرد.
«جیسون گرینبلات»، فرستاده ویژه دولت آمریکا در طرح صلح خاورمیانه گفت: «ما از گرم شدن روابط میان دوستانمان در منطقه و گسترش همکاری‌های آنها استقبال می‌کنیم.»
وی اضافه کرد: «این گامی سازنده برای پیشبرد تلاش‌های ما در زمینه صلح است و برای ایجاد فضای مبتنی بر ثبات، امنیت و رفاه بین اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها و همسایگان آنها ضروری است. منتظریم بیشتر شاهد دیدارهایی مانند این باشیم.»
یک وزیر رژیم صهیونیستی به دیدار نخست‌وزیر این رژیم از عمان و دیدار وی با سلطان قابوس این گونه واکنش نشان داد.
نفتالی بینت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت سفر نتانیاهو به عمان، نقطه شروع سیاسی مهمی به شمار می‌رود.
وی افزود سفر نتانیاهو به عمان جزئی از استراتژی منطقه‌ای اسرائیل قلمداد می‌شود.
تاریخچه مراودات عمان و رژیم صهیونیستی
درحالی که حتی برخی از کشورهای اروپایی از دعوت رهبران اسرائیلی به کشورهایشان به دلایل مختلف دوری می‌کنند، نتانیاهو به عمان سفر می‌کند.
این سفر در وضعیت کنونی به ویژه در سایه بن‌بست روند صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، انتقال سفارت آمریکا به قدس و مخالفت اسرائیلی‌ها با طرح صلح عربی، سوالات زیادی را در بین افکار عمومی دنیا به خصوص مسلمانان ایجاد کرده به خصوص که این موضوع با بحران ایجاد شده برای عربستان سعودی به خاطر به قتل رساندن «جمال قاشقچی» همزمان شده و برخی کارشناسان معتقدند که هدف از این سفر، انجام تلاش مشترک ازسوی دو طرف ماجرا برای نجات محمد بن سلمان از مخمصه‌ای است که در آن گرفتار شده است.
رئیس سازمان موساد و مشاور امنیتی ملی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را در این سفر همراهی می‌کردند و این خود بر اهمیت این سفر می‌افزاید. واقعیت این است که هر چند پذیرایی از نتانیاهو در مسقط حامل پیام‌های زیادی است، اما چنین کاری از سلطان قابوس پادشاه عمان دور از انتظار نبوده است. وی همیشه طرفدار این رابطه بوده است. موضوعی که از سال 1373 آغاز شد. در آن سال معاون وزیر خارجه وقت اسرائیل به مسقط رفت و در نشست کمیته آب درباره صلح در خاورمیانه شرکت کرد. در آبان همان سال او بار دیگر به مسقط رفت و با مقامات این کشور به تفسیر در مورد روابط عمان و رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد. بعد از یک ماه، اسحاق رابین نخست‌وزیر وقت اسرائیل به عمان رفت و با سلطان قابوس دیدار کرد. پس از آن نیز یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان هم چند بار با مقامات اسرائیلی در اردن و قدس از جمله با شخص شیمون پرز دیدار و گفت‌وگو کرد.
براساس اخبار منتشر شده او در آذر 1374 در یک کنفرانس خبری در قاهره گفت« عمان هیچ پیش شرطی برای برقراری رابطه با اسرائیل ندارد »از دیگر سو وقتی اسحاق رابین نیز ترور شد، سلطان قابوس، یوسف بن علوی را برای تسلیت راهی رژیم صهیونیستی کرد و در آنجا او بار دیگر با شیمون پرز دیدار کرد.
در سال 1375 نیز شیمون پرز به عنوان جانشین اسحاق رابین به مسقط رفت و با پادشاه عمان بر سر برقراری روابط از طریق دائر کردن دفاتر نمایندگی بین عمان و رژیم صهیونیستی به توافق رسید. این روابط ادامه داشت تا اینکه عمان پس از شروع انتفاضه دوم در سال 1379 اعلام کرد که در دفتر نمایندگی تجاری اسرائیل در مسقط را بسته است.
سلطان قابوس با اقدام اخیر خود در استقبال از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط اعراب با این رژیم را به مرحله جدیدی وارد کرد. او همچنین با این استقبال، موقعیت نتانیاهو و حزب راستگرای لیکود را که اکنون در داخل سرزمین‌های اشغالی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند، برای انتخابات آتی کنست به صورت چشمگیری تقویت کرد.
این سفر قطعا بی‌ارتباط با طرح معامله قرن رئیس‌جمهور آمریکا نیست، این طرح بدون این که رونمایی شود، مرحله به مرحله درحال اجراست. از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گرفته تا قطع کمک به سازمان «آنروا »و بستن دفتر نمایندگی ساف در آمریکا و رساندن عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی با این رژیم به فاز نهایی خود، چنان که در این راستا شاهد این بودیم که دو روز پیش هم "مری ریگیف" وزیر وزرش دولت نتانیاهو مهمان امارات بود. یک تیم ورزشی اسرائیلی نیز هم‌اکنون در قطر حضور دارد. چند روز قبل هم رئیس ستاد ارتش آذربایجان در سفر بی‌سابقه‌ای به تل‌آویو رفت. انجام این دیدارها و سفرها بر این نکته تاکید دارد که منطقه آبستن تحولات قابل توجهی است.