حواس‌ وزیر صنعت جمع باشد

مریم بهنام‌راد - یکشنبه شب رضا رحمانی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با کسب ۲۰۳ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ رای توانست به عنوان دومین وزیر صنعت، معدن و تجارت در کابینه دولت دوازدهم کار خود را آغاز کند‌.
باید حواس‌ها جمع باشد، شخصی که سال‌ها در مجلس به دنبال گوش شنوایی برای رساندن فریاد تولیدکنندگان بود، امروز با کسب اعتماد از همان خانه وزیر شد و اینک زمان پس دادن تمام اعتمادهایی که هنگام رای گرفتن از مردم کسب کرده بود فرا رسیده است.
در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس، رییس‌جمهور خطاب به رحمانی نکات حائز اهمیتی را بیان کرد‌. در جامعه ما فرد سالم توسط عده‌ای دیگر آلوده می‌شود و آنقدر دور او می‌گردند تا آن فرد را در منجلابی قرار می‌دهند و در این زمینه باید حواس‌ها جمع باشد‌. این سخن روحانی حاکی از آن است که رانت بدجور در وزارت صنعت‌، معدن و تجارت رخنه کرده و فرمان مبارزه با فساد در این وزارتخانه را صادر کرد‌‌.
14 ماه از وزارت محمد شریعتمداری گذشت و این وزارتخانه با فرازونشیب‌ها‌، دوران سختی را گذراند‌. صاحبان صنایع‌، تجار و بازرگانان‌، تولیدکنندگان خرد و متوسط و در نهایت اصناف چندین ماه است که با افزایش قیمت دلار و تلاطم در اقتصاد حال و روز خوشی ندارند‌‌. این در حالی است که امضاهای طلایی بر پای کاغذها‌، ساختار تولید کشور را مختل کرد‌‌؛ امضاهایی که به پای قربانی شدن تولید کشور زده شد‌. با حضور سودجویان به واسطه همین امضاها چوب لای چرخ‌های صنعت کشور گذاشته شده و امید توسعه و تولید را از صاحبان آن گرفته است‌‌.


یکی از چالش‌های اساسی پیش روی صنعت کشور به معضل رانت‌خواری معطوف می‌شود؛ پدیده‌ای مخرب که هر آنچه بر دامنه و دایره آن افزوده شود به همان میزان ضریب شکست اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای تولید در سطوح خرد و کلان شدیدتر خواهد شد‌.
فساد در واردات برخی کالاها توسط عوامل دخیل در ثبت سفارش، در حالی به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها برای رفع شبهه مداخله در استفاده از رانت در واردات‌، قیمت‌گذاری و احتکار توضیحاتی ارائه و در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با ابهام‌آفرینی در افکار عمومی از عملکرد خود دفاع می‌کرد اما در نهایت شرایط تولید و تجارت کشور بهبود پیدا نکرد. از سوی دیگر غفلت از اهمیت خودروسازی و اشتغال فراوانی که در این صنعت و صنایع پایین‌دست آن وجود دارد موضوع دیگری است که رحمانی نمی‌تواند به راحتی از آن عبور کند چراکه در دوران تحریم بخش تولید باید پابرجا بماند و واحدهای صنعتی و تولیدی از وضعیت پایدار و مناسبی برخوردار باشند‌. توجه به تولید داخلی، اشتغال مولد را در پی دارد ضمن اینکه باید تولید داخلی، قدرت رقابت، قیمت و کیفیت مناسبی داشته باشد‌.
شکوفایی اقتصادی با حضور مردم و مشارکت گسترده آنان در عرصه تولید‌، شفاف شدن فضای کسب‌وکار و اصلاح قوانین محقق می‌شود‌. هنگامی که رانت و فساد در اقتصاد ما وجود دارد هیچ بخش خصوصی سالمی نمی‌تواند فعالیت کند، لذا مقام معظم رهبری بر نکته کلیدی تاکید کردند که اگر بخواهیم مردم وارد میدان شوند باید اقتصادمان شفاف باشد و به معنای واقعی فضای رقابتی شکل بگیرد‌. از این رو وزارت صنعت باید از حالت کارگزاری خارج شود و رفتارهایش شفاف باشد تا بخش خصوصی اعتماد کند و وارد عرصه صنعت و تولید شود‌. طبق وعده توسعه‌ای دولت‌، اقتصاد ما باید در تولید داخل حرف اول را بزند و بالاترین سود را به سرمایه‌گذار بدهد‌.
امروز با انتخاب وزیر تازه‌نفس که رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بار بسیار سنگینی را به دوش می‌کشد انتظار می‌رود تامین نیازهای بخش صنعت و تولید، نیازمندی‌های مردم و کالاهایی که باید در اختیار آنها قرار گیرد در اولویت برنامه‌های رحمانی قرار گیرد‌. تولید و صنعت کشور بسیار آب‌دیده شده ولی دیگر تاب تلاطم را ندارد‌، پس باید حواس‌ها جمع باشد. از همه بیشتر وزیر جدیدی که انتظارات از او بسیار بالاست.