افزایش تمایل متقاضیان به خرید مسکن ارزان؛

گروه مسکن- اولین کارنامه پاییزی بازار مسکن بالاخره تاثیر افزایش دو برابری قیمت واحدهای مسکونی در بازار مسکن را نشان داد‌. آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در مهرماه نشان می‌دهد معاملات مسکن در پیک قیمتی 150 تا 300 میلیون تومان و زیربنای 50 تا 60 متری دارای بیشترین تعداد معاملات در شهر تهران است‌. تجمع معاملات مسکن در گروه‌های متراژی اعلام شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که معاملات آپارتمان‌های دارای مساحت کوچک در مهرماه امسال دارای بیشترین سطح استقبال از سوی متقاضیان است؛ آمار تغییرات محسوس «سهم» گروه‌های متراژی از کل معاملات، نشان می‌دهد وضعیت معیشتی اقشار متوسط و کاهش قدرت خرید به شیفت معاملات به گروه‌های کم‌متراژتر منجر شده است‌. بروز تغییرات محسوس در حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های کوچک حاوی پیام روشنی به بازار است که نشان می‌دهد متقاضیان با آورده کمتری وارد بازار شده‌اند؛ این تغییرات در کنار گزارش معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی از افزایش قیمتی در عین کاهش معاملات در 12 ماهه منتهی به مهر ماه از بروز رکودی ادامه‌دار در بازار مسکن حکایت می‌کند‌. در این شرایط کمبود عرضه واحدهای مسکونی میان‌متراژ ممکن است قیمت این دامنه متراژی را بیشتر از سایر دامنه‌ها افزایش دهد‌. در حال حاضر عرضه نامتقارن و کمبود خانه‌های پرتقاضا، باعث شده تا بخشی از تقاضای مصرفی به اجبار به سمت خرید واحدهای مسکونی «بزرگ‌متراژ» و «قدیمی» بروند‌.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 1/86 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4/6 و 5/83 درصد افزایش نشان می‌دهد‌. براساس گزارش بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 4/9 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5/9 و 3/32 درصد کاهش نشان می‌دهد‌. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 1/86 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4/6 و 5/83 درصد افزایش نشان می‌دهد‌. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که از مجموع ۹۳۵۷ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم 5/44 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند‌. سهم مذکور در مقایسه با مهرماه سال قبل 7/1 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از ۱۵ سال افزوده شده است‌.
سهم ۱۸ درصدی واحدهای ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیونی
بر اساس آمار بانک مرکزی در ماه مهر واحدهای با قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بیشترین سهم را در معاملات مسکن تهران به خود اختصاص داده‌اند‌. مطابق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی طی مهرماه امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش 1500 تا 3000 میلیون ریال (150 تا 300 میلیون تومانی) با اختصاص سهم 8/17 درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده است‌. واحدهای دارای ارزش 3000 تا 4500 و 4500 تا 600 میلیون ریالی نیز با اختصاص سهم‌های 16 و 2/11 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند‌. در مجموع طی ماه مهر، حدود 48/4 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 600 میلیون ریال اختصاص داشته است‌.


خانه‌های 6 تا 7 میلیونی در پیک معاملات
بر اساس گزارش بانک مرکزی توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در مهر ماه امسال حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی 60 تا 70 میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم 7/9 درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است و دامنه‌های قیمتی50 تا60 و 40 تا 50 میلیون ریال به ترتیب با سهم‌های 4/9 و 1/9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند‌. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که 2/54 درصد واحدهای مسکونی با قیمت‌های کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران (1/86 میلیون ریال) معامله شده‌اند‌.
زیربناهای کوچک مورد توجه متقاضیان
گزارش بانک مرکزی حاکی است که در توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در مهرماه بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 50 تا 60 مترمربع معادل 6/14 درصد اختصاص داشته است‌.
واحدهای زیربنای 60 تا 70 و 70 تا 80 مترمربع به ترتیب با سهم‌های 5/14 و 5/11 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند‌. در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 مترمربع، 2/53 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند‌.