کشف نفت در بورس

روز گذشته در بورس انرژی ۸ محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام با قیمت ۸۵/۷۴ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.
به گزارش «جوان»، اگر چه هفت سال پیش در دولت دهم تلاش‌هایی برای عرضه نفت خام در بازار سرمایه انجام گرفت، اما به دلایلی این تلاش‌ها به سر انجام نرسید، این در حالی است که روز گذشته مطابق با اطلاعیه بورس انرژی، عرضه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت خام در بورس نفت از سوی کارگزار شرکت ملی نفت با نرخ پایه ۱۵/۷۹ دلار برای هر بشکه آغاز شد که در نهایت هشت محموله ۳۵‌هزار بشکه‌ای نفت خام با قیمت ۸۵/۷۴ دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.
شرکت ملی نفت ایران به عنوان عرضه‌کننده نفت خام روز گذشته نرخ پایه خود را برای هر بشکه نفت خام ۱۵/۷۹ دلار اعلام کرد. به دنبال نبود تقاضای مؤثر در قیمت مد‌نظر عرضه‌کننده در نهایت شرکت ملی نفت ایران نرخ پایه اعلامی خود را به ۸۵/۷۴ دلار به ازای هر بشکه کاهش داد. در پی کاهش قیمت، تعداد متقاضیان خرید نفت از بورس انرژی افزایش یافت به طوری که تقاضا‌های ثبت شده در این زمینه، به هشت عدد رسید.
در ادامه در شرایطی که قیمت‌های پیشنهادی متقاضیان خرید بین ۸۵/ ۶۱ تا ۸۲/ ۶۹ دلار به ازای هر بشکه قرار داشت یکی از متقاضیان، درخواست خرید هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام با قیمت ۸۵/ ۷۴ دلار را ارائه کرد و موفق به خرید این هشت محموله شد.


دو متقاضی دیگر، خواهان خرید یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام با قیمت‌های ۵۵/ ۶۵ و ۶۵/ ۶۸ دلار بودند که این قیمت‌ها از سوی کارگزار عرضه نفت خام در بورس انرژی مورد پذیرش قرار نگرفت و در واقع این درخواست‌های بدون اجابت باقی ماند.
کارگزاری بانک پارسیان، کارگزاری بانک رفاه کارگران و کارگزاری خبرگان سهام سه کارگزار خریدار هشت محموله نفت خام سبک ایران در بورس انرژی بودند که شرکت کارگزاری خبرگان سهام وابسته به صندوق بازنشستگی نفت، خریدار ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام از بورس انرژی بود و ۱۴۰ هزار بشکه مابقی را دو شرکت کارگزاری بانک پارسیان و بانک رفاه کارگران از آن خود کردند.
با توجه به معامله موفق امروز عرضه نفت خام در بورس انرژی و شکستن طلسم این معامله پس از هفت سال، خبر‌ها حاکی است عرضه محموله‌های یک میلیون بشکه‌ای نفت خام در بورس انرژی به صورت هفتگی و در یک نوبت ادامه خواهد یافت.
قرار بر این است که عرضه محموله‌های یک میلیون بشکه‌ای نفت خام در بورس انرژی به صورت هفتگی و در یک نوبت ادامه یابد.   بورس بالاخره نفتی شد   در ادامه باید عنوان داشت که با معامله ۲۸۰هزار بشکه نفت خام ایران به‌نرخ ۷۴ دلار و ۸۵ سنت در رینگ بین‌المللی بورس انرژی، نفت خام رسماً وارد بازار سرمایه و بورس نفتی شد، اما نکته حائز اهمیت آن بود که از میان ۱۰ تقاضای ثبت‌شده، قیمت مد‌نظر عمده متقاضیان حول و حوش ۶۱ دلار تا ۶۹ دلار بود، از این رو باید دید در نوبت آتی عرضه معامله با چه نرخی انجام می‌گیرد
بورس انرژی رقیب شرکت ملی نفت نیست
محمد کفاش پنجه شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با اشاره به آخرین اقدام‌های صورت‌گرفته برای عرضه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت خام سبک ایران از طریق بورس انرژی به «فارس» گفت: با ایجاد جذابیت‌های بیشتر و تداوم عرضه‌های بیشتری از نفت خام می‌توان از توان بخش خصوصی به ویژه ایرانی‌های خارج از کشور که دارای ارتباطات شبکه‌ای مویرگی در داخل و خارج هستند، استفاده کرد. این دسته از سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها کمک شایانی به فروش نفت خام و پدید آمدن دستاورد‌های حاصل از آن کنند.
این کارگزار عرضه‌کننده نفت در بورس با بیان اینکه بازار سرمایه و بورس انرژی هیچ‌گاه رقیب نهاد‌ها و شرکت‌های دولتی همچون شرکت ملی نفت نیست، گفت: زمانی که بورس کالا راه‌اندازی شد، در جلساتی که با شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می‌شد، همواره این بازار را به عنوان رقیب جدی نگاه می‌کرد، اما بعد‌ها با گسترده‌شدن ارتباطات و خدمات ارائه‌شده، به این اعتقاد دست یافتند که بورس کالا به عنوان یک کانالی ارتباطی با مشتریان می‌تواند از دستاورد‌های خوبی برای آن‌ها برخوردار باشد.
وی در برابر این پرسش که چه کسانی نفت خام را با توجه به تحریم‌های ایران و مشکلات حمل و نقل آن خریداری خواهند کرد، گفت: نحوه خرید نفت خام به گونه‌ای است که با توجه به تحویل آن در جزیره خارک، خریدار آن پیش از عرضه اقدام به شناسایی بازار فروش در کشور‌های همسایه همچون عمان، قطر، گرجستان یا ترکیه کرده‌است.