نتیجه‌گیری قطعی درباره ایران وجود ندارد

دبیر اجرایی FATF با بیان اینکه نتیجه‌گیری قطعی درباره ایران وجود ندارد، گفت: ایران تنها یکی از ۱۰ برنامه توافق شده را با این گروه را کامل کرده و باید ۹ اقدام دیگر را نیز کامل کند‌.
به گزارش ایبِنا، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) روز ۲۸ مهرماه و در پایان هفته خود در پاریس مهلت چهار ماهه دیگری را به ایران داد تا تعهدات خود در قبال برنامه اقدام توافق شده با این گروه را کامل کند‌.
در بیانیه FATF در این رابطه آمده است: کارگروه ویژه اقدام مالی در نشست این هفته خود تصمیم گرفت تا به تداوم تعلیق اقدامات متقابل رای دهد. با این حال کارگروه از اینکه بخش عمده برنامه اقدام ایران ناتمام باقی مانده، دلسرد است و از ایران انتظار دارد مسیر اصلاحی را هر چه سریع‌تر تکمیل کند‌.
دیوید لوییس دبیر اجرایی FATF در این رابطه و در گفت و گو با ایبِنا درباره اینکه طی فرصت چهار ماهه FATF به ایران، روابط بانکی با این کشور چه شرایطی خواهد داشت و همچنین آیا این مهلت بار دیگر نیز تمدید خواهد شد یا خیر، گفت: هیچ نتیجه‌گیری قطعی درباره ایران (خروج آن از فهرست سیاه و الحاق به FATF) وجود ندارد‌.


وی افزود: حقیقت این است که ایران با FATF درباره یک برنامه اقدام به توافق رسید و تمامی ضرب‌الاجل‌ها نیز در آن برنامه مشخص بودند‌.
دبیر اجرایی FATF اظهار داشت: زمان برنامه اقدام ایران برای اجرای توصیه‌های FATF ۹ ماه پیش به اتمام رسید و ایران تاکنون یکی از ۱۰ مورد خواسته شده در این برنامه اقدام را کامل کرده است‌.
ایران برای پیوستن به FATF لازم بود تا چهار لایحه مختلف الحاق به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را در مجلس شورای اسلامی تصویب کند‌. هرچند این لوایح در مجلس به تصویب رسیده‌اند اما هنوز دو لایحه مربوط به CFT و الحاق به پالرمو توسط شورای نگهبان تایید و برای اجرا ابلاغ نشده است‌.
این در حالی است که تصویب این لوایح در کش و قوس اصلاح توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید در شورای نگهبان است‌.
بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی روز اول آبان‌ماه و پس از جلسه غیرعلنی مجلس با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: ضروری است ساز و کار FATF در مهلت چهار ماهه تعیین شود و به تصویب نظام برسد‌.
وی درباره نظرات نمایندگان موافق و مخالف FATF اظهار داشت: مخالفان موضوع بیشتر بر مبنای الزام‌آور بودن طرف‌های خارجی تاکید دارند، البته موافقان نیز با آنها هم‌نظر هستند؛ این نگرانی وجود دارد و برخی از نمایندگان معتقد هستند که پس از تصویب FATF همان طور که آمریکا از برجام خارج شد، برخی از کشورها علیه ما شوند‌.
نکته مهم آن است که بدون عضویت ایران در FATF، کشورهای دیگر چه تحریم‌های آمریکا را اجرایی کنند و چه نکنند از همکاری بانکی با ایران اجتناب می‌کنند‌.
دیوید لوییس دبیر اجرایی FATF پیشتر با تایید این مساله به بی‌بی‌سی گفته است: ما نمی‌توانیم هیچ کشوری را وادار به داد و ستد با دیگر کشورها کنیم اما می‌توانیم یک برآورد عینی از شرایط موجود در آن کشور ارائه کنیم که نشان دهد آن کشور محل امنی برای سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار هست یا نه.
وی توضیح داد سوای از اینکه کشورهای مختلف چه موضعی در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران داشته باشند، نتیجه همکاری ایران با FATF به هرحال مثبت است زیرا به کشورهای دنیا نشان می‌دهد که ایران محل امنی برای دادوستد و سرمایه‌گذاری است‌.
ایران در طول دو سال گذشته اقدامات مختلفی را برای الحاق به این گروه انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به تشکیل ستاد عالی مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد اشاره کرد‌. ایران موفق شد سال گذشته اعضای FATF را قانع کند که پیشرفت‌هایی در زمینه تطبیق با استانداردهای این گروه داشته و در حال آماده‌سازی برنامه‌ها و قوانین خود است و به همین دلیل مهلت‌های داده شده به ایران توسط اعضا تمدید شد‌.