دولتی‌ها صنعت را هیچ‌گاه جدی نمی‌گیرند

مشکلات متعدد در حوزه صنعت و تولید کشور موجب رکود و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و کارخانجات شده است تا قطب صنعت ایران سقوط کند و بسیاری از استان‌ها شاهد رکود و تعطیلی در بخش تولید باشند، موضوعی که موجب عقیم شدن فرصت‌های اشتغالزا در بحبوحه بحران بیکاری در کشور شده است‌.
حوزه صنعت و تولید کشور به عنوان رکن اقتصاد ملی طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی مواجه بوده، چالش‌هایی که هر کدام منجر به خسارات جدی به پیکره این بخش شده است‌. طی سال‌های گذشته مشکلات متعدد از نوسان نرخ ارز گرفته تا تورم و سودهای بالای بانکی در کنار اجرای ناقص هدفمندی یارانه‌ها بخش صنعت و تولید کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد، مشکلاتی که منجر به از دست رفتن بخشی از اشتغال و تولید این بخش مهم اقتصادی شد‌.
به این ترتیب اگرچه رکود یا رونق صنعت فولاد به‌عنوان یکی از صنایع تاثیرگذار در تولید ناخالص داخلی، ارتباط مستقیمی با شرایط کلان اقتصادی دارد اما به عقیده کارشناسان اگرچه رکود اقتصادی در کشور هنوز برطرف نشده است اما با بررسی دقیق مشکلات یا کاستی‌های این صنعت می‌توان به راهکارهایی برای عبور از بحران دست یافت که حالا برای مدت زیادی صنعت فولاد را گرفتار خود کرده است‌.
در همین رابطه‌، علی‌رضا سقیری فعال صنعت فولاد با تاکیدبر ادامه روند مشکلات در این صنعت به «جهان‌صنعت» گفت: جنس مشکلات صنعت فولاد از یکدیگر بسیار متفاوت است‌. به این ترتیب که برخی مشکلات این صنعت از درون آن ناشی می‌شود و بخشی دیگر مشکلاتی خارجی هستند که به فولادسازان تحمیل می‌شوند‌. به گفته این صنعتگر‌، به هر روی پیکر صنعت ایران در هر گوشه‌ای با زخم‌های کهنه‌ای درگیر است؛ زخم‌هایی که درمان آنها نیازمند تدبیر و چاره‌اندیشی جدی است و هر روز تاخیر در مداوای این بیمار محتضر می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در بخش اشتغال و تولید کشور به دنبال داشته باشد‌. در واقع دولتی‌ها هیچ‌گاه صنعت را جدی نمی‌گیرند‌. سقیری با تاکید بر اینکه این صنعت با توجه به ارزآوری بالا هیچ گاه روی خوش ندیده گفت: قوانین و بوروکراسی‌ها شرایط را برای تولید‌کننده و عرضه‌کننده محصولات این صنعت بسیار سخت کرده تا جایی که دیگر هیچ اعتمادی به ادامه فعالیت در این صنعت به چشم نمی‌خورد.این فعال و صنعتگر در ادامه یادآور شد: گرانی‌ها و کمبود‌ها بزرگترین ضربه به صنعت است‌. توسعه این صنعت به فضای رقابتی صحیح و کسب‌وکار بستگی دارد‌. حال با شرایط رکود و گرانی فعالی دیگر قادر به ادامه کار نیست.به گفته سقیری‌، دولت هم این صنعت را مانند سایر صنایع به بازی گرفته و در هیچ شرایطی برای حق و حقوق از دست رفته ما اقدام جدی و موثر انجام نمی‌دهد.


جای خالی بسته‌های حمایتی
با تاکید بر مشکلاتی که گریبان صنایع را گرفته‌،اختصاص تسهیلات با نرخ سود پایین و مدت بازپرداخت بالا برای واحدهای صنعتی، رفع مشکلات ارائه وثیقه‌های واحدهای صنعتی، تعیین تکلیف بدهی‌های واحدهای تولیدی، اعمال قوانین گمرکی مناسب برای تسهیل در ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه، اعمال قیمت‌های ترجیهی حامل‌های انرژی برای واحدهای صنعتی و افزایش سهمیه‌های سوخت، تسهیل در شرایط تخصیص سهمیه مواد اولیه پتروشیمی و فلزی در بورس، اعمال شرایط بانکی خاص برای پرداخت تسهیلات به واحدهای مشکل‌دار، تامین سرمایه درگردش مورد نیاز، ایجاد ثبات در بازار ارز، تامین زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، بازنگری در قوانین مرتبط با فضای کسب‌وکار، حمایت‌های مورد نیاز در حوزه بیمه و مالیات، حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم و‌.‌.‌. از جمله راهکارهایی است که صنعتگران در راستای رفع مشکلات واحدهای صنعتی مطرح کرده‌اند که امید می‌رود در بسته‌های حمایتی دولت این موارد مورد توجه قرار گیرد‌.