مانعي بر سر راه تشکیل مجمع گفت‌و‌گوی پارلمانی وجود ندارد

ايران كشوري است كه مشكلات فراواني را در عرصه‌هاي مختلف به خود ديده است و برخي همواره سعي كردند تا اين مسائل را به گردن دشمنان و كشورهاي ديگر بيندازند. در اين راستا برخي معتقدند كه مي‌توان مشكلات كشور را با رايزني‌هاي مختلف و گفت‌وگو حل كرد ولي چرا اين مهم در دستور كار قرار نمي‌گيرد جاي سوال دارد. به تازگي احمدمازني، رييس كميسيون فرهنگي مجلس از روحانيون اصلاح‌طلب بهارستان گفته است كه طی هماهنگی‌هایی که با علي لاریجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي داشتم به زودی اولین جلسه مجمع گفت‌وگوی ملی پارلمان تشکیل خواهد شد. اين نماينده مجلس معتقد است كه راه حل مشکلات کشور گفت‌وگوی ملی است و این موضوع را بیشتر عقلای کشور قبول دارند. وي مي‌گويد به دلیل اینکه با مساله وزرای پیشنهادی در مجلس روبه رو هستیم این جلسه بعد از تعطیلات اربعین انجام می‌شود تا در فرصت بهتری بتوانیم به موضوع بپردازیم.براي پيگيري پيشرفت اين طرح و استقبال نماينده‌ها از آن به سراغ احمد بیگدلي، نماينده مردم خدابنده رفتيم كه در ادامه گفت‌وگوي اين نماينده مجلس با «قانون» را مي‌خوانيد.
نظر شما به عنوان يكي از نمايندگان مجلس در رابطه با اين طرح چيست؟
مدت زیادی است که مجلس به دنبال تشکیل مجمع گفت‌وگوی ملی است و احمد مازنی به عنوان ريیس کمیسیون فرهنگی تشکیل این مجمع را پیگیری می‌کند. بنده نیز از این طرح استقبال می‌کنم و معتقد هستم که در شرایط کنونی که کشور درگیر مشکلات داخلی و خارجی است، نیاز داریم تا یک مجمع ملی تشکیل دهیم. چرا که برای حل مسائل داخلی باید از انسجام ملی برخوردار باشیم. با همین گفت‌وگوهاست که می‌توان بسیاری از مسائل متفرقه را حل کرد و درباره نحوه تقابل با دنیا به نتیجه‌ای مطلوب‌رسید.
به نظر شما نتيجه‌اي نيز دربرخواهدداشت؟


تنها در صورتی می‌توان برای جبران مشکلات اقدامی سازنده را انجام داد که افراد مختلف با گرایش‌های سیاسی گوناگون گرد هم بیایند و از طریق مذاکره مسائل را پیگیری کنند. ما با تمدنی دیرینه باید در کنار یکدیگر باشیم تا با سلیقه‌ها و تضادهای فکری موجود برای داشتن وحدت ملی تلاش کنیم و به صورت یکپارچه و هماهنگ مشکلات را ریشه کن کنیم.
اين رويه و اقدام مي‌تواند به حل مشكلات و اختلافاتي كه در كشور وجود دارد، كمك كند؟
برای داشتن انسجام ملی نیز باید تمام قوا از این موضوع حمایت کنند چرا که تنها در صورت این اجماع ملی است که مشکلات را می‌توان حل کرد. یکی از اهداف اصلی تشکیل این مجمع ایجاد هم‌فکری برای حل مشکلات اساسی کشور از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. در حال حاضر یکی از ریشه های اصلی گرفتاری ها در جامعه، مشکلات اقتصادی است که با کنار هم بودن گرایش‌های سیاسی مختلف باید برای حل آن چاره اندیشی کرد که در این زمینه امید است با تشکیل این مجمع گفت و گو بتوان بر آن‌ها فايق آمد. زیرا با سخنرانی و هم‌صحبتی جناح‌های مختلف مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.
يعني شما معتقد هستيد كه مباحث اقتصادي نيز با اين گفت‌وگوها حل خواهدشد؟
من احساس مي‌كنم كه با حل گرفتاری‌های مالی خود به خود بقیه مسائل نیز حل خواهد شد.
شما به عنوان يك نماينده مجلس مشكل ‌خاصي بر سر راه به نتيجه رسيدن اين طرح مشاهده نكرده‌ايد؟
اکنون مانع خاصی در راه تشکیل مجمع گفت‌و‌گوی پارلمانی وجود ندارد. در گذشته نیز سدی در راه تشکیل این مجمع وجود نداشت، اما درباره اینکه چرا این موضوع در سال‌های گذشته به نتیجه نرسید باید گفت که هر چیزی زمان خاص خود را می‌طلبد و باید در زمان مناسب خود اتفاق بیفتد تا تاثیرگذارتر باشد. اکنون بهتر است تا مسئولان برای تشکیل این مجمع اراده و انگیزه لازم را داشته باشند تا شاهد اثرگذاری این اقدام در حل مشکلات کشور باشیم. باید قوه قضايیه و مقننه با سیستم دولتی همکاری کنند و زمینه را برای ایجاد چنین مجمعی در جامعه فراهم کنند. چرا که یکی از شرایط لازم برای تشکیل مجمع گفت‌وگو برخورداری از یک تیم قوی و فعال است تا گرایش‌های سیاسی کشور را به انسجام لازم برساند.