حال ناخوش کوی دانشگاه

در اين روزها كه خبر رايزني‌هاي تاسف‌بار برخي نماينده‌ها براي دور زدن قانون و منافع‌شخصي و جناحي به گوش مي رسد، چند نماينده مجلس كه سابقه‌كاري آن‌ها بيانگر روحيه مردمي آن‌هاست به سراغ دانشجويان در كوي دانشگاه رفتند و از نزديك مشكلات آن‌ها را مشاهده كردند و درد دل‌هاي آن‌ها را گوش كردند. چهار نماینده مجلس یعنی خانم‌ها طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی، سیده فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی، فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات دست به كار شدند و اين اقدام را رقم زدند. گزارش اين ديدار را احسان کاظم‌زاده نظری، در خبرگزاري خانه ملت منتشر كرده و نوشته است:« شرایط زندگی دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان برترین دانشگاه کشور در کوی دانشگاه تهران چگونه است؟ آیا دانشجویی که باید در دانشگاه تراز اول کشور تمام دغدغه‌اش درس و کلاس درس باشد، می‌تواند با شرایطی که در کوی دانشگاه تهران حاکم است، تمرکز خود را روی درس بگذارد؟ اين خبرنگار نوشته است كه نمایندگان مردم در خانه ملت به همین منظور با درخواست جمعی از این دانشجویان، بازدیدی سرزده از کوی دانشگاه تهران را رقم زدند و در ابتدای ورود به دانشگاه در اتاقکی پای حرف‌ها، درد دل ها، دغدغه‌ها و درخواست‌های نمایندگان دانشجویان دوره دکتري و کارشناسی ارشد و کارشناسی نشستند. دانشجویان در سخنان کوتاهی خواسته‌های خود که خواسته‌هایی ابتدایی و ساده ولی تاثیرگذار در زندگی دانشجویی بود، را مطرح و از نبود کلینیک و خدمات درمانی در کوی دانشگاه تا هم اتاقی پنج دانشجو در اتاقی که فقط ظرفیت دو نفر را دارد انتقاد کردند؛ آن‌ها از تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه و محدودیت زمان تردد ( زمان ورود و خروج به کوی) گفته و از واگذاری اماکن دانشگاه به بخش خصوصی به بهانه درآمدزایی برای دانشگاه ناراضی بودند. در گزارش نوشته شده است كه در جریان بازدید از خوابگاه دانشجویان از وجود سوسک, ساس و حشرات موذی در خوابگاه به ستوه آمده بودند و امکانات بهداشتی و رفاهی را به هیچ عنوان در حد دانشگاه تهران نمی‌دانستند.
بازدید از کوی، شروعی برای سایر بازدیدهای سرزده
اما نکته مهم این بازدید سرزده این است که قرار شد بازدید از مجموعه کوی دانشگاه تهران شروعی برای بازدیدهای سرزده آینده از خوابگاه های دانشجویی در استان تهران باشد. نمایندگان با این بازدیدهای سرزده به صورت واقعی با مشکلات دانشجویان مواجه شوند. به گفته خانه ملت، طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران قرار است مشکلات دانشجویان را جمع‌بندی و همه مسائل با معاونت امور دانشجویی وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویی در میان گذاشته شود تا برای حل اساسی مسائل و دغدغه های دانشجویان راهکار جدی اندیشیده شود.
خواسته‌هاي به حق


فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، خواسته‌های دانشجویان را بسیار به حق می داند و گفت: دانشجویان دانشگاه تهران رتبه نخست دانشگاهی در کشور را دارند که باید نیازهای اولیه آن‌ها برای یک زندگی دانشجویی فراهم باشد و این امر مساله بدیهی است. وی ادامه داد: گزارشی از این بازدید سرزده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تدوین خواهیم کرد و در خصوص مواردی که نیاز به تامین بودجه دارد با وزیر و معاونان وزیر درباره مواردی که نیاز به تامین بودجه دارد، مطالبات دانشجویان را مطرح خواهیم کرد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خواسته های دانشجویان موارد عجیب نیست که برآورده نشود، اظهار کرد: برای نمونه یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های دانشجویان استفاده بیش از حد از ظرفیت خوابگاه های دانشجویی بود که با اختصاص بودجه و تکمیل پروژه های در حال ساخت این موارد قابل حل و فصل است یا موارد بهداشتی، تغذیه و ایاب و ذهاب مد نظر آنان بود که این موارد نیز با مدیریت صحیح و توجه نیازهای دانشجویان قابل حل است و ما نمایندگان نیز تا حل کامل این مشکلات، پيگير مسائل ايشان خواهیم بود.
ضرورت تقويت شوراهاي صنفي
محمود صادقی نیز پس از بازدید سه ساعته از بخش‌های مختلف کوی دانشگاه در ابتدا به نقش تاثیرگذار و مهم شورای صنفی دانشجویان کوی اشاره و تاکید کرد: این نهاد خودجوش برآمده از آرای دانشجویان که نمایندگانی از دل همین دانشجویان امور کوی را دنبال و دغدغه دانشجویان را پیگیری می‌کنند، جای تقدیر و تحسین دارد. باید این شوراهای صنفی در دانشگاه‌های کشور تقویت و بیشتر به آن‌ها بها داده شود. وی درباره مشکلات کوی دانشگاه تهران نیز بیان داشت با توجه به اینکه مجموعه کوی دانشگاه یک مجموعه بسیار قدیمی و دارای سابقه است مشکل اساسی آن مجموعه فرسوده اين است که در طی زمان به درستی سرویس و نگهداری نشده و بسیاری از بخش‌های آن به طور کامل از کار افتاده است. این عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: البته بر اساس تصمیمی که اتخاذ کردند فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کوی حضور دارند که توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد. صادقی عضو کمیسیون آموزش هم یکی از مشکلات مشهود دانشجویان را کوچک بودن فضای خوابگاهی آنان برشمرد و گفت: این فضا به قدری کوچک بود که حتی جای قرار دادن تخت هم در خوابگاه ها وجود نداشت، هرچند که فضا و امکانات كتابخانه‌هاي مناسبی برای دانشجویان تدارک دیده شده بود. صادقی یکی از ضعف‌های مهم کوی دانشگاه تهران را وضعیت بهداشت و درمان آن برشمرد و گفت: البته مسئولان کوی در این جهت نگرانی داشتند و اقدام به ساخت درمانگاهی مجهز کردند که البته نیاز به بودجه مناسبی دارد که اگر این بودجه محقق شود ظرف پنج ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و با بهره‌برداری از این فضای درمانگاهی امکان خدمات رسانی به دانشجویان پسر و دختر فراهم خواهد شد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، بخش فرهنگی کوی را نیمه تعطیل توصیف و اضافه کرد: سینمای کوی به طور کامل متروکه و از کار افتاده شده است که البته عنوان شد دلیل این مساله استقبال پایین از سوی دانشجویان بود. همچنین اکران فیلم ها نیز نیازمند خرید فیلم‌هاست که با توجه به وضعیت نامطلوب بودجه دانشگاه در عمل این مورد هم محقق نمی‌شود. وی افزود: خانه فرهنگ کوی هم به طور کامل تعطیل شده و این دانشجویان از این مساله خوف و بیم دارند که با تبدیل کاربری بسیاری از اماکن کوی دانشگاه که متعلق به دانشجویان است برای درآمدزایی به بخش خصوصی واگذار شود. صادقی یادآور شد: علاوه بر مشکلات فضای کوی دانشجویان مسائلی را در خصوص دغدغه های اجتماعی و امید به آینده مطرح کردند که مساله بحرانی اشتغال، مهاجرت و فرار مغزها از جمله آن‌ها بود که همه این مسائل نیازمند عزم جدی مسئولان بوده و از مسائل اساسی کشور به شمار می آید.
نوري در تاريكي
اين اقدام نمايندگان مجلس قابل تقدير است و بايد از اين نوع رويكردها حمايت كرد. در اين روزگاري كه لابي‌ها و بازي‌هاي سياسي توسط برخي به حل مشكلات مردم اولويت داده مي‌شود، اين نوع اقدامات نمايندگان ، نوري در تاريكي است مي‌تواند اميد را در دل مردم زنده كند كه اگر منجلاب سياسي عده‌اي را گرفتار كرده است، هستند كساني كه مي بينند، مي‌شنوند و ديده‌ها و شنيده‌هاي خود را براي تصميم‌گيران و تصميم‌سازان بازگو مي‌كنند تا شايد گره‌اي باز شود.