مسیر سخت، هموار شد

گروه سیاسی- نمایندگان مجلس در جلسات علنی این هفته خود صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، کار، راه و صنعت را مورد بررسی قرار می‌دهند. با توجه به شرایط خاص و وضعیت فعلی اقتصادی کشور، انتظار بهارستان‌نشین‌ها و البته مردم این بود که رییس‌جمهور افرادی با سابقه کاری بهتر به مجلس معرفی می‌کرد مخصوصا آنکه هر چهار گزینه پیشنهادی وزرای اقتصاد دولت محسوب می‌شوند اما به هر حال انتخاب‌های روحانی با مشورت مثلث دولت (‌واعظی، نوبخت و نهاوندیان) به معرفی افرادی چون اسلامی، دژپسند، شریعتمداری و رحمانی به مجلس ختم شد. رییس‌جمهور به قدری متاثر از حلقه همراهان شد که تعامل دولت با مجلس را هم فراموش کرد. او قبل از معرفی وزرایش، صرفا جهت جلب رضایت مجلسی‌ها از مشورت با وکلای ملت خودداری کرد؛ موضوعی که مورد گلایه فراکسیون نزدیک به روحانی یعنی امید شد. حالا روحانی امروز در دفاع از وزرایش راه سختی در پیش دارد. در جلسه امروز مجلس برای هر وزیر دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق وزیر در صحن مجلس صحبت و دیدگاه‌های خود را درباره صلاحیت و توانایی وزرا بیان می‌کنند. البته رییس‌جمهور و وزرا نیز ضمن صحبت در صحن مجلس و تشریح برنامه‌ها، به سوالات نمایندگان پاسخ می‌دهند.
به نظر می‌رسد وزرای پیشنهادی دو وزارتخانه راه و کار مسیر سخت‌تری پیش رو داشته باشند چرا که وزیر پیشنهادی صمت به دلیل سابقه نمایندگی مجلس تا حدودی توانسته توجه نمایندگان را جلب کند. اما اسلامی وزیر راه‌و‌شهرسازی چهره ناشناخته‌ای برای مجلس است و برای جلب اعتماد باید دفاع خوبی از سابقه کاری‌اش ارائه دهد تا شاید بتواند بهارستان‌نشین‌ها را قانع کند.
اما در خصوص وزیر پیشنهادی کار‌، شریعتمداری در وزارت صمت عملکرد خوبی نداشت و این کارنامه بد او باعث شد طرح استیضاحش در مجلس تهیه شود اما روحانی مانع بررسی این روند شد و قبل از دست به کار شدن بهارستان‌نشین‌ها، وزیرش را جابه‌جا کرد. شاید روزهای اول معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی کار‌، نمایندگان متفق‌القول می‌پرسیدند که اگر شریعتمداری وزیر قوی‌ای بود، چرا در وزارت صمت نماند و اگر عملکردش خوب بود چرا به مرز استیضاح رسید؟ این سوال‌ها اما به مرور از اذهان نمایندگان پاک شد. شریعتمداری از تعامل و ارتباط قوی برخوردار است. او جلساتی را با اعضای استیضاح‌کننده برگزار و حمایت آنان را جلب کرد. البته شریعتمداری نسبت به دیگر وزرا رفتنش به پاستور با اما و اگر همراه است اما او از زمان ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون به جز دولت احمدی‌نژاد، در کابینه حضور داشته و حمایت حاکمیت و دولتی را به همراه داشته از این رو شاید حذف او توسط بهارستان‌نشین‌ها به مذاق بزرگان کشور خوش نیاید.
اما عمده مشکلات کشور مربوط به بخش اقتصادی است. از این رو انتظار می‌رفت کسی سکان وزارتخانه را در دست بگیرد که توانایی هموار کردن مسیر سخت مردم را داشته باشد گرچه استقلال بانک‌ها و وزارت اقتصاد به طور ساختاری موانع و محدودیت‌هایی را می‌تواند برای هر وزیری ایجاد کند اما این وزیر پیشنهادی یعنی دژپسند باید بتواند اقناع نمایندگان را به همراه داشته باشد. البته رشد هشت درصدی اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ رشد و کاهش تورم و شیب نرخ آن از برنامه‌های وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت اقتصاد است که درصورت توانایی و رای اعتماد نمایندگان می‌تواند با اجرای این برنامه‌ها مشکلات موجود وزارتخانه را کاهش دهد.


امیدواری دولت به رای اعتماد مجلس
اما معاون پارلمانی رییس‌جمهور معتقد است هر چهار وزیر پیشنهادی با رای بالا موفق به کسب رای اعتماد مجلس می‌شوند. او تاکید کرد به انتخاب هر چهار وزیر پیشنهادی از سوی نمایندگان بسیار امیدوار است و این وعده یعنی دولت توانسته اعتماد خانه ملت را در خصوص وزرایش جلب کند.
حسینعلی امیری درباره تصمیم مجلس برای چهار وزیر پیشنهادی وزارتخانه‌‌های راه‌و‌شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی گفت: به جلسه امروز در مجلس بسیار امیدوار هستیم و چهار وزیر پیشنهادی در این مدت گفت‌‌وگوهای سازنده‌‌ای با نمایندگان مجلس داشته‌اند. وی ادامه داد: اسلامی، دژپسند، شریعتمداری و رحمانی در چند روز گذشته در کمیسیون‌‌ها و فراکسیون‌‌های مختلف حضور پیدا کرده و برنامه‌‌های خود را درباره حوزه‌‌‌های مختلف به نمایندگان مجلس ارائه کرده‌‌اند. معاون پارلمانی رییس‌‌‌جمهور اضافه کرد: ان‌شاءالله در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی،‌ هر چهار وزیر با رای بالا موفق به کسب رای اعتماد از مجلس می‌‌شوند. امیری در پاسخ به این سوال که آیا وزیر پیشنهادی راه‌و‌شهرسازی می‌‌‌تواند این وزارتخانه را از حواشی ایجاد شده در چند سال اخیر رها سازد‌ اظهار داشت: آقای اسلامی بر اساس شایستگی انتخاب شده است.
فضای مجلس برای شریعتمداری مثبت است
علیرضا رحیمی، عضو هیات رییسه مجلس در خصوص معرفی محمد شریعتمداری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ گفت: آقای شریعتمداری علاوه بر سابقه وزارتی که در دولت اصلاحات داشتند خدماتی را هم در دولت یازدهم در قامت معاون اجرایی رییس‌جمهور و وزارت صمت در دولت دوازدهم ارائه دادند و نگاهشان به مسائل همیشه راهبردی بوده و این نگاه مخصوصا در حوزه‌های اقتصادی بیشتر خود را نشان داده است. وی افزود: مدیریت آقای شریعتمداری یک مدیریت تحول‌گراست. آنقدر که در روزها و ماه‌های گذشته هجمه علیه آقای شریعتمداری بوده هیچ‌گاه دفاعیات ایشان منتشر‌ یا رسانه‌ای نشد و فکر می‌کنم حضور چند روزه ایشان در مجلس غنیمت بود زیرا شریعتمداری توانست در این مدت، ضمن ارائه برنامه‌های خود برای سه بخش تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شبهات و سوءتفاهمات برخی نمایندگان که از مدیریت ایشان در وزارت صمت داشتند، پاسخ دهد. نماینده تهران تصریح کرد: آقای شریعتمداری به هیچ عنوان با فضای کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی غریبه نیستند زیرا ایشان در دولت یازدهم معاون اجرایی و مسوول سفر‌های استانی آقای روحانی بودند و با حضور در تمام استان‌های کشور با مشکلات موجود در آنجا آشنا هستند. برنامه آقای شریعتمداری برای اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک برنامه راهبردی و تحول‌آفرین است و انتظار ما هم این است که زاویه‌ای که بین وزارت کار و وزارت بهداشت به وجود آمده با حضور ایشان حل و فصل شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: با صحبت‌هایی که آقای شریعتمداری با نمایندگان در مجلس داشتند و توضیحاتی که ارائه دادند فکر می‌کنم فضای مثبت و خوبی برای ایشان در مجلس ایجاد شده است. به هر حال امروز و فردا تکلیف چهار وزارتخانه روحانی مشخص می‌شود‌. فراکسیون‌های مجلس امروز صبح قبل از تشکیل جلسه علنی مجلس مواضع خود را اعلام می‌کنند و برای پیش‌بینی وضعیت وزرا باید منتظر نظر فراکسیون بود اما به نظر می‌رسد وکلای ملت به برنامه‌های این چهار وزیر اعتماد و آنان را راهی پاستور کنند هر چند دو وزیر راه و کار مسیر سخت‌تری برای رسیدن به پاستور دارند‌.