افزایش 83 درصدی قیمت و کاهش 48 درصدی معاملات در مهر 97‌

گروه مسکن- دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی گزارشی از وضعیت بازار مسکن منتشر کرده است که نشان می‌دهد در یک سال اخیر با وجود کاهش ۴۸ درصدی معاملات، قیمت با ۸۳ درصد رشد همراه بود. این گزارش از «بازگشت کامل رکود تورمی» پرده برداشته که ممکن است مانند سال‌های گذشته باعث شکل‌گیری فضای «سوداگری» و «سرمایه‌گذاری نامتقارن» در بازار مسکن شود. مطابق این تحلیل، سه عامل مخرب «افزایش فضای تعلیق در اقتصاد با بلاتکلیفی لایحه FATF»، «اثرات نوسان ارز» و «افزایش تورم عمومی» رکود را تعمیق کرده است.
در شرایطی که تورم نقطه به نقطه مهر ماه سال‌جاری توسط مرکز آمار 8/32 درصد اعلام شده، تورم مسکن در همین مدت 83 درصد اعلام شده است که از «آزاد شدن فنر قیمتی» پس از رکود سال‌های اخیر خبر می‌دهد. در سال‌های اخیر همواره تورم مسکن از تورم عمومی پایین‌تر بود که آمار تازه نشان می‌دهد اخیرا این روند برعکس شده است؛ فاصله بی‌سابقه 51 درصدی تورم مسکن از تورم عمومی کشور از تقویت عوامل شتاب قیمتی در بازار مسکن خبر می‌دهد. این در حالی است که سبد معیشتی طرف تقاضا ضعیف‌تر شده است و فشار بر قیمت‌ها از طرف تقاضا بوده است و این فشار ممکن است تا جایی که بازار مسکن را نسبت به بازار‌های موازی به تعادل برساند ادامه داشته باشد.
کاهش ۴۸ درصدی معاملات؛ رشد۸۳ درصدی قیمت
تازه‌ترین آمار رسمی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در مهرماه حاکی از آن است که رکود تورمی در این ماه نیز ادامه یافت و با وجود کاهش ۴۸ درصدی معاملات، قیمت با ۸۳ درصد رشد همراه بود. آمار رسمی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی درباره آمار معاملات مسکن مهرماه در شهر تهران نشان می‌دهد که تعداد کل مبایعه‌نامه‌های انجام شده در مهرماه ۹ هزار و ۵۶۱ فقره است که نسبت به ماه گذشته- شهریور۹۷- (با امضای ۱۰ هزار و ۵۳۷ فقره مبایعه‌نامه) ۹۷۶ فقره معامله معادل 2/10 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل- مهر ۹۶- با امضای ۱۴ هزار و ۱۹۵ مبایعه‌نامه معادل 4/48 درصد کاهش یافته است.


همچنین از نظر میانگین قیمتی متوسط نرخ هر متر‌مربع واحد مسکونی در مهرماه امسال هشت میلیون و ۶۳۰ هزار تومان برآورد شده است که نسبت به ماه گذشته (شهریور۹۷) 9/5 درصد و نسبت به مهرماه سال گذشته (مهر ۹۶) معادل ۸۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بنا بر این گزارش بیشترین تعداد مبایعه‌نامه‌های امضا شده در مهرماه در شهر تهران، به منطقه پنج با هزار و ۳۲۷ فقره معامله و کمترین آن به منطقه ۱۹ با ۶۴ فقره معامله اختصاص دارد. ضمن اینکه پس از منطقه ۵، مناطق ۲ و ۴ پایتخت به ترتیب با امضای ۷۸۹ و ۷۳۳ فقره مبایعه‌نامه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
گران‌ترین منطقه پایتخت مانند ماه‌های گذشته در معاملات مسکن مهرماه سال‌جاری منطقه یک تهران با میانگین هر متر‌مربع ۱۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان تخمین زده شده است و در رتبه‌های بعدی به ترتیب مناطق ۳ و ۲ تهران با میانگین هر متر ۱۵ میلیون و ۷۲۲ هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۴۸۲ هزار تومان قرار دارند. ارزان‌ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن تهران را منطقه ۲۰ با میانگین قیمت سه میلیون و ۹۵۲ هزار تومان به ازای هر متر‌مربع‌ در اختیار داشت و پس از آن منطقه ۱۹ با میانگین قیمتی هر مترمربع ۴میلیون تومان و منطقه ۱۷ با میانگین قیمتی ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان قرار داشتند.
بر اساس این گزارش، پنج منطقه۱، ۲، ۳، ۵ و ۶ با میانگین قیمت بالای ۱۰ میلیون تومان در زمره پرارزش‌ترین محلات پایتخت قرار داشته‌اند و ۹ منطقه ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ در بازه قیمتی سه تا پنج میلیون تومان خرید و فروش شده‌اند. دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی دو روز قبل گزارش وضعیت بازار مسکن شهر تهران در شهریور‌ماه را منتشر کرده بود که از کاهش ۳۳ درصدی معاملات و رشد ۷۳ درصدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت داشت.
در این شرایط گزارش‌های اتحادیه مشاوران املاک نیز بازگشت رکود تورمی را تایید می‌کند. جدیدترین آمار از بخش مسکن که توسط رییس اتحادیه املاک تهران ارائه شد نشان می‌دهد در مهرماه سال‌جاری قراردادهای خرید و فروش در شهر تهران ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. مصطفی‌قلی خسروی می‌گوید: در پایتخت شاهد افت ۳۷ درصدی معاملات بوده‌ایم. مهرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۱ هزار و ۳۲ قرارداد خرید و فروش در تهران داشتیم. این رقم در مهرماه ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۷ هزار و ۳۸۱ مورد بوده است. خسروی همچنین با اشاره به قراردادهای اجاره می‌گوید: در کل کشور ۴۷ هزار و ۳۸۴ قرارداد اجاره در مهرماه به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل در همین بازه زمانی ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در تهران نیز ۱۵ درصد کاهش قراردادهای اجاره را داشتیم. در مهرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۴۰ قرارداد اجاره در تهران به امضا رسیده است. این رقم در ماه مشابه سال قبل ۱۵ هزار و ۸۴۱ مورد بود. علت افت قراردادهای اجاره به دو موضوع اقدام برای خرید توسط شهروندان در کل کشور و مهاجرت از تهران مربوط می‌شود.
کاهش قراردادی خرید و اجاره در تهران
به گفته خسروی، در تهران نیز در هفت ماهه امسال ۱۰۵ هزار و ۶۳۷ مورد قرارداد خرید و فروش املاک به ثبت رسیده که با توجه به ۱۲۳ هزار و ۳۸۴ مبایعه‌نامه سال قبل، شاهد کاهش ۱۴ درصدی معاملات در تهران بوده‌ایم. رییس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: در هفت ماهه امسال، اجاره‌نامه نیز در تهران ۱۵ درصد کاهش یافته است. از ابتدای امسال تا ۳۰ مهرماه ۱۰۷ هزار و ۴۳۵ قرارداد اجاره در تهران به امضا رسیده است. این عدد در هفت ماهه سال قبل ۱۲۶ هزار و ۵۵ مورد بوده است.
بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه ۱۳۹۷ و گزارش دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی از مهر‌ماه سال 1397 قیمت مسکن پایتخت کماکان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که معاملات در مسیر کاهشی قرار گرفت.