دولت به وقت نیاز، یاد بخش خصوصی می‌افتد

ایلنا- در حالی که کارشناسان همواره بر افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد تاکید دارند اما به گفته فعالان بخش خصوصی دولت همچنان دست از تصدی‌گری‌ها برنمی‌دارد و تنها به وقت نیاز، به یاد بخش خصوصی می‌افتد‌. در همین خصوص رییس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: دولت هر وقت نیاز دارد به یاد بخش خصوصی می‌افتد‌. به عنوان مثال در دوره قبل تحریم‌های ایران، اعلام کردند که بخش خصوصی نفت بفروشد اما بعد از لغو تحریم‌ها دوباره دولتی‌ها خودشان آمدند و زمام کار را در دست گرفتند‌. در حال حاضر نیز با اعمال تحریم‌های جدید دوباره آقایان یاد بخش خصوصی افتاده‌اند.
ابراهیم جمیلی در خصوص فروش نفت توسط بخش خصوصی گفت: من با فلسفه این که بخش خصوصی وارد مقوله فروش نفت شود موافق هستم اما مهم این است که ابتدا اهلیت طرف احراز شود تا قضایای بابک زنجانی تکرار نشود‌. رییس اتاق بازرگانی ایران و هند یادآور شد: این بخش از اقتصاد ظرفیت بالایی برای سوءاستفاده، رانت و فساد دارد و کسی که وارد این حوزه می‌شود باید آنقدر به وی اطمینان داشت که خیال‌مان از بابت برگشت پول نفت راحت باشد و یا اینکه آن پول را تبدیل به کالا نکند که ما مجبور به قبول آن شویم.
رییس اتاق بازرگانی ایران و هند همچنین در انتقاد از سیاست‌های صادراتی دولت گفت: هر موقع که قیمت نفت بالاست و دولت می‌تواند آن را بفروشد، اصلا به صادرات غیرنفتی اهمیت نمی‌دهد اما هر وقت بازار خراب شد همه مسوولان حرف از تقویت صادرات غیرنفتی می‌زنند‌. وی در خصوص پیمان‌سپاری ارزی و اجبار بازرگانان برای دادن تعهد مبنی بر بازگشت ارز به کشور گفت: ما موافق بازگشت ارز به داخل کشور هستیم اما این روش‌ها ناکارآمد هستند و در صورت ادامه وضع موجود در آینده نه صادراتی خواهیم داشت و نه پولی به کشور بازمی‌گردد.