«ابتکار» از برنامه «جاذبه» شبکه افق گزارش می‌دهد بی ریا برای امام حسین (ع

گروه فرهنگ و هنر- زهره زمانی: این روزها ویژه برنامه «جاذبه» به مناسبت ایام اربعین حسینی از شبکه افق پخش می‌شود. چند نفر هنرمند رسانه‌، که دنبال اسم و رسم نیستند، جمع شدند تا قصه آدم‌هایی که امام حسین (ع) خط زندگی شان را تغییر داده روایت کنند. برای پنجمین سال متوالی است که شبکه افق با برنامه«جاذبه» شریک حس و حال مردم می‌شود و آنها برای زکات این نظر کردگی و دگرگونی شیرین، مقابل مجری برنامه می‌نشینند.
در آستانه اربعین حسینی «جاذبه» به تهیه‌کنندگی سجاد بهمن آبادی و اجرای شهرام شکیبا و نویسندگی امیر حسین رحیمیان که پخش آن از 15 مهر هرشب ساعت 22 و فردای آن روز ساعت 16 و 30 دقیقه تکرار می‏شود، در حال حاضر به طور زنده از کشور عراق در مسیر پیاده‌روی به کربلا پخش می‌شود. برنامه دو بخش دارد ، بخش اول میهمان چهره است و بخش دوم دوستانی هستند که قصه‌ای با اربعین و امام حسین(ع) دارند.
بهمن آبادی (تهیه‌کننده) برایم می‌گوید: «بهروز افخمی، هادی مقدم، نادر طالب زاده، کوروش سلیمانی، مهدی قزلی، سپیده‌السادات حسینی ، آقای شمشادی، آقای یامین پور، علی سلیمانی، حبیب احمد زاده، محمد زند، سید مجید بنی فاطمه، نجم‌الدین شریعتی، وحید چاووش از جمله کسانی هستند که به برنامه دعوت شده‌اند».
با مخاطب صادقم


وقتی از شکیبا (گوینده-مجری) برنامه «جاذبه» می پرسم با چه لحن و بیانی برنامه‌هایی که با رنگ و بوی اهل بیت (ع)ساخته می‌شود را اجرا می‌کنید که مخاطب آن را پیگیری کند؟ می‌گوید: «کمتر پیش می‌آید در برنامه‌هایی که اعتقادی به آنچه که بناست بگویم نداشته باشم، اجرا کنم. بالاخره مسئله عاشورا و مسئله ائمه طاهرین(ع) همیشه موضوع اجراهای من بوده، جالب است بدانید در حوزه هنری که ما اولین شب شعر طنز کشور را «به نام در حلقه رندان»، راه‌اندازی کردیم ، هر سال برنامه «رندان تشنه لب » که تلاقی داشت با ماه محرم را برگزار می‌کردیم. معتقدم اکسیری در رسانه وجود دارد، که یکی صداقت است، شما اگر صادق باشی، حرفت به دل مخاطبت می‌نشیند، دنبال تکنیک‌های اجرا نبودم، سعی می‌کنم صادق باشم. زبان مذهب، زبان شیرینی است، اتفاقا اصلا زبان اخمالو و خشنی نیست .زبان مهر و ملاطفت را باید همان جوری بیان کرد.
شکیبا که تقریبا به مدت 18 سال است، اجرای برنامه‌های مختلفی را بر عهده دارد می‌گوید: «معمولا اطلاعات عمومی و اطلاعات تخصصی را که در زمینه‌اش گفت‏وگو می‌کنم، دارم؛ ضمن اینکه دوستان به اطلاعات من بسنده نکرده و برنامه نویسنده هم دارد و چون همیشه برای برنامه‌‌هایی که نویسنده دارد، حرمت قائلم، سعی می‌کنم که طبق متن نویسنده پیش بروم.
تلفن مردمی پخش می‌شود، بابت اینکه برنده مسابقه پیامکی سفر کربلاهستند، بهمن آبادی(تهیه‌کننده) می ‌گوید: «مسابقه پیامکی برای برنامه پیش‌بینی شده است، جمله نا تمامی با مضمون اربعین در برنامه اعلام می‌شود و مخاطبان می‌توانند با تکمیل و ارسال جمله مد نظر خود به سامانه پیامکی 10000039 در قرعه‌کشی این مسابقه شرکت کنند. نذر اهدای هر شب دو کمک هزینه سفر اربعین سال جاری به برندگان برای این مسابقه در نظر گرفته شده است.
ایجاد شور حماسه در مخاطب
بهمن‌‌آبادی (تهیه‌کننده) با اشاره به اینکه رسانه‌های خارجی جلوتر از این‌ها برای اینکه این سفرحماسی را کمرنگ جلوه دهند و اختلافاتی بین مسلمانان ایجاد کنند، شروع به کار کرده‌اند، می‌گوید: «برای همین سعی کردیم، «جاذبه» به این مهم بپردازد و به عنوان یک رسانه بدون اینکه قضاوت بکنیم و بخواهیم آدم‌ها را از هم جدا کنیم تمام اقشار مختلف جامعه، بازیگر، کارگردان، پزشک، هنرمند، نویسنده و ...که به پیاده‌روی برای زیارت در اربعین آمده‌اند را به تصویر بکشیم. چون معتقدم اگر قرار است برنامه‌ای را با این عنوان روی آنتن ببریم و برای مخاطب خود شور و حالی به وجود بیاوریم یا با دیدن برنامه بخواهیم، سوالی را در مخاطب ایجاد کنیم، این برنامه باید قبل از آن ایام اصلی باشد.
بهمن‌آبادی ادامه داد: «ما در «جاذبه» از شاهدان عینی استفاده می‌کنیم که بعضی هایشان را مخاطب می‌شناسد و بعضی‌هایشان را از روی قصه هایشان خواهند شناخت. اگر قرار باشد برای مخاطب شور و حالی به وجود بیاید و بخواهد این سفر را تجربه کند باید برنامه در زمانی باشد که فرصت سفر برای مخاطب ایجاد بشود به همین خاطر برنامه «جاذبه» را قبل‌تر از آن‌که موضوع اربعین در رسانه‌ها داغ‌تر شود ، شروع کردیم که الحمد‌الله رب‌العالمین به برکت امام حسین (ع) بازخوردهای خوبی هم داشتیم.
بهمن‌آبادی با بیان اینکه برنامه تیتراژ ندارد، خاطر نشان می‌کند: «دوستانی که در پروژه زحمت می کشند، می‌خواهند گمنام بمانند، چون نه تنها به دنبال اسم و رسم نیستند، بلکه نمی‌خواهند برای خودشان هم حاشیه‌ای درست کنند. البته با میهمان ‌های برنامه شرطی می‌گذاریم که چون بایستی بعضی از صحبت‌ها مطرح شود، از آنها خواستیم که خودشان را معرفی کنند و در برنامه حضور داشته باشند. تهیه‌کننده «جاذبه» با اشاره به سختی‌‌ها‌ی ضبط برنامه در عراق می‌گوید: «تولید «جاذبه» در خارج از ایران، سختی‌های خاص خودش را دارد ولی با توجه به تجربه‌ای که سال گذشته در بحث استودیو در شهر عراق داشتیم، دولت و مردم عراق خیلی خوب پشتیبانی و میزبانی می‌کنند. اگر هم مشکلاتی بوده، شیرینی‌اش آنقدر زیاد است که سختی آن به چشم نمی‌آید .در حال حاضراین برنامه در قالب موکب رسانه‌ای «افق» از کشور عراق پخش می‌شودو ما به شبکه‌های دیگر هم خدمات رسانه‌‌ای را ارائه می‌دهیم.
جذاب‌ها
بهمن‌آبادی می‌گوید: «مهمانانی داریم که می‌گویند خیلی در حال و هوای رفتن به این سفر نبودند اما وقتی برایشان پیش آمده و رفته‌اند خیلی تحت تاثیر این اتفاق و فضای پیاده روی قرار گرفته‌اند. مثلا احسان حسینی‌نسب بعد از آن کتابی بنام به سفارش مادرم نوشته است. او را دعوت کردیم و گفت دوست نداشتم بروم و بعد از این اتفاق آنقدر تحت تاثیر قرار گرفتم که یک کتاب نوشته است. گروهی به نام پزشکان گمنام داشتیم که بعد از کلی صحبت راضی‌شان کردیم که یک نفر از آنها به برنامه بیاید چون رسانه نیاز دارد که امثال آنان دیده شوند. آقایی هم بود که حدود 28سال است در هلند زندگی می‎کند و پارسال گروهی را به اربعین برده است. متاسفانه در ایران کتاب کم خوانده می‌شود و وقتی کسی در تلویزیون دیده شود تاثیر بیشتری دارد تا اینکه در کتاب باقی بماند.
گمنامی خودخواسته
در میان مهمانان برنامه کسانی هستند که دوست دارند گمنام باقی بمانند و رسانه‌ای نشوند. بهمن‌آبادی می‌گوید با توجه به توضیحاتی که به آنان دادیم مقاومتشان شکسته شد و فقط به خاطر منتشر کردن این فرهنگ راضی شدند بیایند. این افراد البته باید راضی می‌شدند که به نوعی خود را خرج کنند چون بعضی از این افراد هنرمند و شناخته شده هستند و به ما می‌گویند دوست داریم این ماجرا برای خودمان باقی بماند. کار اشتباهی نیست و این گمنامی و برای خودم حفظ کردن ارزش فراوانی دارد ولی خرج کردن خود و از برچسب خوردن و شنیدن حرف مردم نترسیدن، چند برابر ارزشمند است.
اوج جریان اربعین
همیشه در برنامه یک سوال واحد پرسیده می‌شود؟ چرا بعضی نسبت به این اتفاق بزرگ سکوت می‌کنند؟ یا از کنارش راحت می‌گذرند؟ دست‌اندرکاران «جاذبه» به خوبی به مخاطب خود می‌گویند که اربعین را نباید به چشم یک مناسبت دید نه این که ارزش مناسبت پایین باشد. اتفاق اربعین خیلی بزرگ است و باید بیشتر رسانه‌ای شود. باید چه در داخل و چه در خارج جدی‌تر به این موضوع نگاه کنیم و مثل یک مناسبت از آن نگذریم چون دارد این جریان ایجاد شده اوج می‌گیرد.