رواق فرهنگستان هنر به روی مردم گشوده شد



گروه فرهنگی - در‌های رواق فرهنگستان هنر بعد از چند سال، همزمان با برگزاری کارگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای «حماسه حسینی در آیینه خیال» گشوده شد و مردم توانستند وارد این رواق شوند.
این رواق که طی سال‌های گذشته توسط شیشه‌های ضخیمی محصور شده بود، در سال ۱۳۸۸ با طراحی و نظارت رئیس اسبق این فرهنگستان ساخته شده که به‌صورت تمثیلی یاد‌آور تاریخ معماری ایرانی، اسلامی است.


 تلاقی شاعرانه رنگ سفید رواق و سبزینه بنای فرهنگستان، نمونه یک مبلمان اصیل ایرانشهری است که عابران می‌توانند برای دقایقی از دود و دم و ازدحام خیابان ولی عصر به این محوطه آرامش بخش پناه ببرند و بر سکو‌ها و در کنار حوض آن بنشینند و دمی به استراحت بپردازند، اما در سال‌های اخیر این رواق با شیشه‌های ضخیم مسدود شده بود.
اثری فاخر در عرصه هنر
بهمن نامورمطلق، مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو در ایران درباره این رواق گفت: مسدود شدن رواق فرهنگستان هنر در دوران مدیریت قبلی اتفاق افتاد و متأسفانه این فرصت مناسب از دوستداران هنر سلب شد.
خوشبختانه این رواق دوباره به روی صاحبان اصلی آن که مردم هستند گشوده شده و خوشحالی ما نیز از این بابت است که فرهنگستان دوباره به آن تفکر اصیلی که خط مشی اصلی تأسیس اش بود برگشته است.
به‌گفته نامورمطلق، این خط مشی از این چشمه می‌آمد که مردم و علی‌الخصوص قشر جوان آنجا با خیالی راحت و در محیطی فرهنگی بنشینند و با هنر ایرانی اسلامی آشنا شوند و چشم‌هایشان به این آثار فاخر بیفتد. موضوع اصلی همین است و اگر ما در این خصوص ضعفی داریم از بابت همین دیده نشدن‌هاست.
او افزود: فرهنگستان در ادامه تا آنجا که من خبر دارم این برنامه‌ها را به شکلی بیشتر و بهتر پیش خواهد برد و قرار است کارهای خوبی در این فرهنگستان و این رواق انجام شود. ما امیدواریم چنین برنامه‌هایی باعث شود شبکه‌ای ایجاد شود تا بقیه نهادها هم به این شبکه بپیوندند و در این زمینه موفق شویم آثار فاخر هنرمندان ایرانی را پیش روی نسل جوان بگذاریم و تجربه ثابت کرده آنها نیز هرگاه چنین بستری فراهم شده بسیار استقبال کرده‌اند.
یک فضای واسطه شهری
علی نعمتی، معمار، با اشاره به ویژگی‌های معماری و طراحی این رواق در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان کرد: طراحی این رواق از اصول معماری کهن ایرانی و اسلامی پیروی می‌کند. یادآور حیاط‌ های مرکزی در بناهای ایرانی و معمار آن با هوشمندی فضای واسطه‌ای را خلق کرده است.
وی افزود: این فضای واسطه در کنار یک معبر اصلی و تاریخی شهر تهران، خیابان ولیعصر و فرهنگستان هنر با تعاریف نمادین خود، تلاقی عملکردی ایجاد کرده است. فضایی که قرار بود به پارکینگ تبدیل شود، کارکرد شهری خوبی ایجاد کرده و به اصطلاح فضای بینابین نامیده می‌شود، آنچه که در هنر ایرانی وجود دارد، یعنی آن فضا در آن واحد بیرون چیزی و درون چیز دیگری است.
نعمتی با اشاره به تزئینات رواق توضیح داد: همچنین معمار تلاش داشته که از تمام موتیف های تزئینی معماری ایرانی به شکل خاص بهره ببرد تا فضایی استعاری ایجاد کند اما با توجه به ایده معمار و کارکرد فرهنگستان هنر، تلاش شده تا طعمی از معماری ایرانی را به نمایش بگذارد که در این راستا موفقیت حاصل شده است.
بازگشایی این رواق همزمان شده است با ایام اربعین حسینی که معاونت علمی و پژوهشی فرهنگستان هنر کارگاه «حماسه حسینی در آیینه خیال» را با حضور استادان نقاشی قهوه‌خانه‌ای و دیگر هنرمندان به مدت پنج روز در این رواق برگزار می‌کند؛ پس از این ایام نیز درهای رواق هنر همچنان باز خواهد بود تا هر روزه پذیرای هنرمندان و شهروندان باشد.
این رواق پس از چند سال همزمان با ایام اربعین حسینی و با برگزاری ورک شاپی با عنوان« حماسه حسینی در آیینه خیال» برای هنرمندان و شهروندان گشوده شده
است.
 در این ورک شاپ هنری که از دیروز آغاز به کار کرده و تا هفتم آبان ماه ادامه خواهد داشت، استادانی چون استاد محمدرضا‌ پورفرزانه، استاد عبدالله رحیمی، استاد محمدرضا حسینی، مصطفی محب اسلام، زهرا دستمالچی، شقایق فراهانی و مهدی طالعی‌نیا از ادامه دهندگان مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای به خلق اثر با مضامین قیام عاشورا و اربعین حسینی و مفاهیم دینی و مذهبی می‌پردازند.

فرصتی برای تعامل و فضایی برای تلطیف

مهدی معمارزاده
کارشناس میراث فرهنگی
 اهمیت فضای شهری بسته به حضور مردم و تعاملات اجتماعی در این فضاست. بازگشایی رواق‌ فرهنگستان هنر را باید به فال نیک گرفت چرا که اساساً فضای شهری نباید بسته باشد. از این فضاها در معماری گذشته خود بسیار داشتیم که به عنوان نمونه می‌توان به سردر دانشگاه تهران اشاره کرد. همچنین از نمونه‌های قدیمی‌تر می‌توان از میدان شاپور سابق نام برد که با شکل بیضی و فرورفتگی حالت دعوت کننده دارد. با توجه به ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای که در این سال‌ها در تهران ایجاد شده، بیش از هر زمان دیگری به فضاهای این‌چنینی نیاز داریم تا تعاملات اجتماعی بیشتری شکل بگیرد. این تعاملات اجتماعی تأثیرات مثبت بسیاری در روح و روان جامعه دارد و روحیات جامعه را تلطیف می‌کند. به عنوان کارشناس حوزه فرهنگی از مدیران شهری و معماران و کارشناسان این حوزه درخواست می‌کنم که این فضاها را بیشتر کنند و فضاهای موجود از جمله سبزه میدان (که با نصب کیوسک بانک شهر و سایه بان طلا فروشی منظرش را خراب کرده‌اند) و یا آب انبار قدیمی روبه روی امامزاده سید اسماعیل (که با ساخت مغازه بر روی طاق‌های آن برای این فضا خطر ایجاد کرده‌اند) را حفظ کنند. پایتخت‎‌نشینان امروز بیش از هر زمانی به این فضا نیاز دارند. مناظر زیبای شهری و کریدورهای شهری را حفظ کنیم.